Az amerikai haditengerészet felfüggesztette az EMALS (Electro-magnetic Aircraft Launch System) – elektromágneses katapult kísérleti indításait, amely rendszert az US Navy következő generációs repülőgép-hordozóin, a Ford-osztály tagjain kívánják alkalmazni. A döntést azután hozták meg az illetékesek, hogy az első kísérleti indítás során, amelyet egy F/A-18E Super Hornet vadászrepülőgéppel hajtottak végre 2010. december 21-én, meghibásodások jelentkeztek a rendszer működésében. Az EMALS felülvizsgálata valószínűleg 2011. március végéig eltart.
Sean Stackley, az amerikai haditengerészet beszerzésekért felelős részlegének vezetője elmondta, hogy a harci repülőgép első tesztindítása során hibákat észleltek az indukciós elektromotorok müködésében. Az EMALS több indukciós elektromotor összekapcsolásából áll. Stackly elmondta, hogy a teljesítménycsökkenést az elektromotorok közötti kapcsolódások okozták.
Az EMALS első "éles" tesztje egy F/A-18 Super Hornet vadászrepülőgéppel
Napjainkban az EMALS fejlesztője a General Atomics a katapult vezérlését irányító szoftver módosításával foglalkozik, hogy az észlelt hibát kiküszöböljék. Az EMALS késedelmes tesztjei hátráltathatják az új repülőgép-hordozók építését, amelyek közül az első, a USS Gerald R. Ford (CVN-78) már 20%-os készenléti állapotban van.
Az új repülőgép-hordozó építése a Northrop Grumman Newport News-ban található gyárában zajlik. Várhatóan 2015-ben bocsátják vízre, és a tervek szerint 2018-ban áll szolgálatba az amerikai haditengerészet kötelékében.
2011. március 1-jén kezdődött meg az osztály második képviselőjének építése, melynek neve egyelőre nem ismert. A Gerald Ford-osztályú repülőgép-hordozó második hajója várhatóan 2021-ben csatlakozik az amerikai flottához.