2024. 12. 13. péntek
Luca, Otília
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Huszonöt éve érte Líbiát az első amerikai légicsapás

Art of WAR  |  2011. 04. 15., 14:15

Huszonöt évvel ezelőtt, 1986. április 14-én mért csapást az amerikai légierő Tripolira és Bengázira. A Ronald Reagan amerikai elnök által elrendelt katonai akciót általában a nyugat-berlini La Belle diszkó ellen elkövetett kilenc nappal korábbi merénylethez szokás kötni, Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő azonban úgy látja: sokkal inkább egy folyamat betetőzéséről volt szó.

Huszonöt éve érte Líbiát az első amerikai légicsapásA La Belle a Nyugat-Berlinben állomásozó amerikai katonák egyik legkedveltebb éjszakai szórakozóhelye volt, itt robbant április 5-én bomba. A merénylet következtében két amerikai katona és egy török nő életét vesztette, de rajtuk kívül még több mint 160 ember sebesült meg a terrorakcióban. A CIA már közvetlenül a történtek után is azt valószínüsítette, hogy a támadást két Kelet-Berlinből érkezett líbiai terrorista követte el. Alig három nappal később, április 8-án a TWA római légijáratán következett be robbanás: ebben a merényletben négy amerikai állampolgár, köztük egy kislány vesztette az életét. A titkosszolgálatok szintén líbiai szálakat tártak fel a háttérben. Az amerikai adminisztráció ekkor döntött Moammer Kadhafi ezredes rezsimjének megbüntetése mellett, a két akció azonban már csak amolyan utolsó csepp volt a pohárban.

Az ezredes és a terroristák

„Kevésbé közismert, de Kadhafi korábban is nagyon komoly összegekkel támogatta a különböző terrorszervezeteket”, mondja Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézet (ZMNE SVKI) igazgatója. „A Palesztin Felszabadítási Szervezetet, a Vörös Brigádokat, az IRÁ-t, a japán Vörös Hadsereget egyaránt pénzelte a háttérből az olajbevételekből. A kérdést a ’80-as évek közepén elkövetett merényletek helyezték a figyelem középpontjába, és nem is a La Belle diszkó nyitotta ezek közül a sort. 1985 júniusában például a TWA athéni járatát térítették el Tripoli által támogatott libanoni síita fegyveresek, a fedélzeten 153 utassal. A túszejtők mintegy 700 társuk szabadon bocsátását követelték, és az akcióban egy amerikai tengerészgyalogos is életét vesztette. De ebben az évben került sor az Achille Lauro hajó elfoglalására, ahol szintén meghalt egy mozgássérült amerikai állampolgár, novemberben pedig egy újabb repülőgép-eltérítést követő egyiptomi mentőakció során vesztek oda csaknem hatvanan.”

Tálas PéterAz 1985 decemberében elkövetett bécsi és római reptéri merényleteket szintén összefüggésbe lehetett hozni Líbiával. A bécsi akcióban egyébként a magyar előadómüvész és humorista, az éppen izraeli vendégfellépésre induló Szegedi Molnár Géza is súlyosan megsérült, amikor a terroristák a repülőtéren megtámadták az izraeli légitársaság kirendeltségét, gránátokat dobáltak szanaszét, és tüzet nyitottak a várakozó utasokra. A merényletben négy férfi – köztük az egyik merénylő – meghalt, negyvenen megsérültek. A sebesülése miatt élete hátralévő részében tolószékbe kényszerült Szegedi Molnár Géza 2008-ban hunyt el. A Washington és Tripoli közötti első katonai összetüzésre egyébként még 1981-ben került sor a Szidra-öbölben, amikor egy hadgyakorlat során az amerikaiak két líbiai repülőgépet is lelőttek. Az egymást követő terrorakciók következtében Washington nem nyúlt azonnal a fegyverekhez. „Reagan adminisztrációja először gazdasági szankciókat vezetett be Líbiával szemben”, mondja Tálas Péter. „Bezárták a gazdasági képviseleteket, illetve felfüggesztették a kereskedelmi támogatásokat, amik nagyjából 2,5-3 milliárd dolláros összeget tettek ki.” A La Belle-ben történtek és az újabb gépeltérítés után azonban Reagan végül a válaszcsapás mellett döntött.

El Dorado Canyon

1986. április 14-én hajnali két órakor összesen negyvenöt repülőgép szállt fel a USS Coral Sea és USS Saratoga anyahajókról az El Dorado Canyon fedőnevü akció keretében, fedélzetükön negyvennyolc rakétával és háromszáz bombával. A Tripolit és Bengázit megtámadó haderő gerincét tizennyolc F-111F adta, ezekhez csatlakozott még huszonhét A-6-os, A-7-es és F-18-as. Feladatuk az volt, hogy katonai célpontokat semmisítsenek meg a két nagyváros térségében, ezáltal lehetetlenné téve, hogy Líbia a továbbiakban is segítséget nyújtson a terroristáknak. A bombázás nagyjából negyven percig tartott, amelynek során az amerikai légierő gyakorlatilag a teljes líbiai légvédelmet megsemmisítette a szóban forgó területeken. A támadás ugyancsak elpusztította a Murad Sibi Bilalban, illetve Tripoliban és Bengáziban állomásozó összes líbiai katonai repülőgépet. Líbiai részről mintegy hatvanra tehető az áldozatok száma. Közülük tizenöten polgári személyek voltak. Az amerikaiak egy F-111-est és két katonát veszítettek.

A támadást megelőzően Washington ugyan óvatosan puhatolózott az izraeli vezetésnél és az arab partnerországoknál, az akcióra azonban alapvetően „saját hatáskörben” került sor. „A világ közvéleményének jelentős része azért ítélte el az amerikai támadásokat, mert nem rendelkeztek hozzájuk ENSZ BT-felhatalmazással”, véli Tálas Péter. „Másrészt a felsorolt merényletek esetében nem lehetett egyértelmüen azonosítani, kik is követték el az akciókat, és pontosan milyen háttérrel. A titkosszolgálatok ugyan egyértelmüen megnevezték Líbiát, mint felelőst, a közvélemény viszont nem látta egybefüggően az események láncolatát. Emiatt az a vélekedés alakult ki, hogy egy diszkórobbantás miatt mindenképpen túlzás lebombázni egy országot. Sok tényező játszott közre abban, hogy az amerikai katonai akcióhoz éppen a La Belle esete ragadt hozzá, de inkább azt mondhatjuk: Washingtonban ekkor csordult túl a pohár. Már előtte is sok volt Kadhafi számláján.”

Huszonöt éve érte Líbiát az első amerikai légicsapás„A legenda szerint az amerikai támadások során csaknem magát a líbiai diktátort is sikerült likvidálni, ám az ezredes az akkori máltai miniszterelnöknek köszönhetően megmenekült”, erősíti meg Tálas Péter. Karmenud Misfu Bonnici ugyanis figyelmeztette a vezetőt, hogy Málta felől illetéktelen gépek tartanak Tripoli felé, így Kadhafi és családja alig percekkel a bombázás kezdete előtt elmenekült Bab al Aziziya-i otthonából, amit az amerikai légierő a földdel tett egyenlővé. A támadásban állítólag a diktátor tizenöt hónapos nevelt lánya is odaveszett, de a mai napig nem tudni, valóban hozzátartozóról volt-e szó, vagy csupán a líbiai rezsim utólagos propaganda-fogásáról.

Utólag maga Kadhafi is elismerte

Tálas Péter szerint nehéz megmondani, vajon az 1986-os bombázások is ott voltak-e a valaha történt legismertebb líbiai háttérszállal rendelkező terrorakció, a két évvel későbbi Lockerbie-ügy mozgatórugói között. Az mindenesetre biztos, hogy Kadhafi utólag ezt és a La Belle diszkó elleni merényletet ismerte el, mint líbiai finanszírozású cselekményt, és nemcsak a Lockerbie feletti repülőmerénylet áldozatainak családjait igyekezett kárpótolni. Az észak-afrikai ország 2004-ben összesen 35 millió dolláros kártérítést fizetett a nyugat-berlini diszkórobbantás nem amerikai állampolgárságú sebesültjeinek. A döntés nagyban hozzájárult Németország és Líbia viszonyának rendezéséhez. Az amerikai áldozatok kárpótlásáról külön tárgyalások folytak. (A Skócia felett felrobbantott PanAm-járat 270 – köztük négy magyar – áldozat hozzátartozói összesen 2,7 milliárd dollárnyi kártérítésben részesültek.)

A ZMNE SVKI igazgatója szerint felesleges párhuzamot vonni az 1986-os és a jelenlegi katonai akciók között. „Teljesen más a helyzet, gyökeresen eltérő a háttérben meghúzódó politikai motiváció, és más maga Kadhafi is, mint huszonöt évvel ezelőtt. Akkor egy diktátor megleckéztetéséről volt szó, most pedig egy negyvenkét éve hatalmon lévő vezető ellen lázadt fel a saját népe. Ehhez a nyugati országok is segítséget nyújtanak, csak a látszatra vigyáznak közben, nehogy úgy tünjön, mintha a nemzetközi közösség buktatná meg Kadhafit, beavatkozva ezzel a líbiai belügyekbe. Emellett másként müködik maga a világ is: a mai multipoláris rendszerben sokkal fontosabb a civilek védelme, a jogok érvényesülése, mint ’86-ban, a bipoláris világrendben.”   

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK