2011. július 04–08. között a negyedéves kutató-mentő szakmai hét keretében július 06-án szerdán, a szolnoki légi kutató-mentő szolgálat tagjai utasszállító repülőgépből történő mentési gyakorlatot hajtottak végre a szolnoki Repülőmúzeumban.
A légi kutató-mentő szolgálat alapfeladata a bajba jutott katonai illetve polgári repülőgépek felkutatása és a mentés azonnali megkezdése. A feladat igen összetett, és a már megszerzett ismeretek folyamatos bővítését követeli meg az állomány tagjaitól. A kutatósok ezért szakmai hetek keretein belül begyakorolják a mentést a Magyar Honvédségnél rendszerben lévő összes forgó- és merevszárnyú típusból. Tudniuk kell, hogy az egyes típusokba hogy lehet bejutni, szükség esetén hol lehet átvágni a gép törzsét, hogyan történik az áramtalanítás, illetve, hogy mi a fegyverzet és a katapultülések biztosításának módja. Feladataik végrehajtásához a müszaki és híradó ismereteken túlmenően ejtőernyős képességre, alpin-technikai ismeretekre és alapvető egészségügyi jártasságra is szükségük van. A legutóbbi begyakorlás során nem katonai gép került terítékre, hanem egy olyan utasszállító típus, amely még aktívan részt vesz a polgári repülésben. A feladat végrehajtása előzetes egyeztetés alapján, és a Repülőmúzeum napi életéért felelős tiszt jelenlétében történt. A TU-134-es belsejébe a szárny fölött lévő, kívülről nyitható ablakokon keresztül jutott be a két kutató-mentős, illetve a felcser. A mentési gyakorlat során munkájukat segítette a kutató-mentő helikopter másodpilótája és a fedélzeti technikus is. A gépben két sérültet találtak, akiknek a müsebeit a MH 86. SZHB Egészségügyi Központjának mentőtisztje helyezte fel még a gyakorlat megkezdése előtt. A két feltételezhetően gerincsérült személyt vákuumágyban illetve súlyos sérültek stabil helyzetben történő rögzítésére és kiemelésére szolgáló mellényben emelték ki a gépből. Az egyik sérültet a szárnyvégen adták le, és helyezték szállítható állapotba, míg a másikat egy gyorsan kiépített stand segítségével alpin-technikai módszerrel eresztették le a földre.

Magyarország 40 évvel ezelőtt, 1971-ben csatlakozott az 1944-ben a polgári repülésről szóló Chicagoi Egyezményhez, amelynek 12. melléklete rendelkezik a csatlakozó országok területe felett bajbajutott, vagy katasztrófát szenvedett repülőgépek kutatás-mentési feladatainak szervezéséről. Idén ősszel lesz a 35. évfordulója annak, hogy hazánkban megszervezték az akkori Magyar Néphadsereg keretein belül a légi kutatás-mentést.

Ez a begyakorlás is bizonyítja, hogy a hajózó, és szakszemélyzetek gyakorlatának szinten tartását, színvonalának emelését nem lehet abbahagyni. A jelenlegi az első alkalmak egyike volt, amikor a szolnoki légi kutató-mentő szolgálat állománya utasszállító gépből hajtott végre gyakorló mentési feladatot, amely szakmai szempontból nagyon hasznosnak bizonyult.


Naszradi Miklós százados