2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Zavart idézett elő egy légi incidens

Art of WAR  |  2011. 07. 29., 10:40

Az amerikai kémrepülőgépek tevékenysége megsértette a kölcsönös bizalmat, s veszélyezteti a javulóban lévő kínai-amerikai katonai kapcsolatokat - közölte a kínai nemzetvédelmi minisztérium, miután nyilvánosságra került egy június végi légi incidens amerikai és kínai repülőgépek között. Hírügynökségi jelentések a napokban közölték, hogy június 29-én a kínai légierő két Szu-27-es vadászbombázója a Tajvani-szorosban megkísérelt elfogni egy amerikai U-2 felderítő repülőgépet. Az esetet Tajvanon megerősítették, s közölték, hogy mivel a gépek beléptek Tajvan légterébe, két F-16-os vadászgépet küldtek a térségbe.

A tajvani védelmi tárca szóvivője ezzel kapcsolatban elmondta: minden szükséges intézkedést megtettek annak érdekében, hogy ne provokálják a Szu-27-esek pilótáit. Az ügy akkor gyorsan és összeütközés nélkül zárult le, a történteket Tajpejben "véletlennek" minősítették.

A Global Times (GT) címü kínai napilap szerdán idézte a védelmi tárca állásfoglalását, miszerint Peking ismételten "követeli az Egyesült Államoktól, hogy tartsa tiszteletben Kína szuverenitását és biztonsági érdekeit", s úgy véli, a történtek "komoly akadályt képeznek a kétoldalú katonai kapcsolatok fejlődése előtt".

Az Egyesült Államok egyesített vezérkarának nemrégiben Kínában járt főnöke, Mike Mullen tengernagy a június végén történtek kapcsán kijelentette: "Nem fognak bennünket elrettenteni attól, hogy a nemzetközi légtérben repüljünk. A kínaiak szeretnék, ha kivonulnánk onnan. …Véleményem szerint mi ezt nem tesszük meg. Ezek a felderítő repülések fontosak" - hangoztatta Mullen.

Szóvivője később a Reuters hírügynökségnek azt mondta, az admirálisnak nem volt tudomása a konkrét felderítő müvelet részleteiről, csupán általánosságban beszélt. A GT összeállításából az derül ki, hogy nem is maga az incidens, hanem Mullen megjegyzése váltotta ki a szerdai kínai reakciót. Emlékeztetnek arra: alig két hét telt el azóta, hogy a magas rangú amerikai katonai vezető Csen Ping-tö (Chen Bingde) vezérkari főnök vendége volt Kínában. A lap által megszólaltatott katonai szakértő, Szung Hsziao-csün (Son Xiaojun) szerint Kínának jogában áll megakadályozni az amerikai felderítést, mivel azonban képtelen a szükséges elektronikus védelmet létrehozni, adott helyzetben rendkívül fontos repülőgépeket a levegőbe küldeni, hogy Kína ezzel is jelezze eltökéltségét szuverenitásának megvédésére.

Emlékezetes, hogy 2001-ben Kína légterében egy kínai vadászrepülő összeütközött egy amerikai EP-3E típusú felderítő repülőgéppel. A lezuhant kínai gép pilótájának maradványait nem találták meg. A sérült amerikai gép kényszerleszállást hajtott végre a dél-kínai Hajnan (Hainan) szigetén, 24 tagú legénysége csak 11 nap múlva hagyhatta el az országot. A GT-nek névtelenül nyilatkozó szakértő azt állította, hogy az Egyesült Államok az utóbbi időben fokozta felderítő tevékenységét, amit a kínai tengeralattjárók iránti növekvő "érdeklődéssel" magyarázott. Szung úgy vélte: a két ország közötti hadseregközi kapcsolatok fejlődésének fő akadályát az amerikai kémtevékenység, a tajvani fegyvereladások és a katonai kommunikáció egyenetlensége jelenti.

Kína 2010-ben látványosan felfüggesztette katonai kapcsolatait az Egyesült Államokkal, miután az amerikai törvényhozás zöld utat adott egy Tajvannal kötött 6,4 milliárd dolláros fegyverüzlethez. A fagyos viszony lassan javulni kezdett; ennek jeleként Pekingbe látogatott az amerikai védelmi miniszter, majd idén a kínai vezérkari főnök az Egyesült Államokba utazott, s ezt viszonozta amerikai kollégája. A felek egyéves katonai együttmüködési tervet is elfogadtak. Megfigyelők ugyanakkor továbbra is úgy vélik: a mélyen gyökerező kölcsönös bizalmatlanság légkörében a katonadiplomáciai események alig, vagy egyáltalán nem hoztak változást.

A The New York Times keddi száma szerint Mullen maga is azt mondta: látogatása ugyan egy lépés volt előre a bizalomépítés útján, de a kapcsolatokat félreértések és gyanakvás árnyékolja be.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.