Idén nyáron több millió ember igyekszik majd a helyi multiplexek termeibe, hogy megnézze a Harry Potter és a halál ereklyéi 2. részét, az Amerika Kapitány: Az első bosszúállót, és más nyári sikerfilmeket. Az amerikai hadsereg Fort Eustis-i Közlekedési Múzeumába látogatók most egy olyan hadi relikviát tekinthetnek meg, amely a minden idők talán legsikeresebb nyári mozifilm-sorozatában – a Csillagok háborúja sorozatban – szereplő sci-fi jármű elődje volt: ez a 60-as évek közepén a GE által az amerikai hadsereg számára fejlesztett pedipulátor, vagyis lépegető jármű.
A GE négylábúja a Massachusetts állambéli Pittsfieldben tette meg első döcögő próbalépéseit 1962-ben, 18 évvel azelőtt, hogy George Lucas AT-AT lépegetői debütáltak a mozivásznon.
A Verne Gyulás álomtól a valóságig (majd vissza az álomba a Csillagok háborújában)
A GE lépegetője hivatalosan a kibernetikus antropomorf gép (Cybernetic Anthropmorophous Machine -CAM) elnevezésre hallgatott. Chris Hunter, a mintegy 15 000 GE-dokumentumot és GE-tárgyat őrző Schenectady Múzeum teremőre elmondása szerint a hadsereg olyan jármüvet akart, amely a hepehupás, meredek terepen is üzemképes. Át kellett tudni hatolnia a sürü növényzeten, át kellett tudni lépnie a kidőlt fák felett és ki kellett tudni kerülnie az álló fákat, miközben nagyjából fél tonnányi súlyt – saját magát és a benne ülőket - kellett cipelnie.
A hadseregnek tetszett, amit a GE tesztelt, ezért 1966-ban, egy évvel azután, hogy Amerika elkezdett csapatokat küldeni Vietnámba, megrendelést adott a kísérleti jármü megépítésére. De ugyanaz a szuperérzékeny kéz- és lábvezérlésü hidraulika, amelynek köszönhetően a CAM könnyedén félretolt egy dzsipet, vagy finoman rátette a „lábát” egy GE villanykörtére anélkül, hogy összetörte volna, alkalmatlanná tette a jármüvet a huzamosabb ideig tartó harctéri használatra. A gépkezelők nagyon fárasztónak találták a vezérlők folytonos müködtetését, ami végül a projekt felfüggesztéséhez vezetett.
A CAM kifinomult „erővisszacsatolásos" rendszerét végül a tenger alatti alkalmazásokban használták fel, amikor a GE hidraulikus karokat fejlesztett ki a világ első alumíniumból készült tengeralattjárójához, az Aluminauthoz. A mai robotkarok – legyen szó akár a veszélyesanyag-mentesítő jármüvekről vagy az ürrepülőgépekről, a rémisztő BigDog négylábú robotról már nem is beszélve – mind tartoznak némi köszönettel ennek a technológiának.
Galéria: Verne Gyula és a Csillagok háborújának találkozása: a GE lépegető járműve az 1960-as évekből
Ünnepi sorakozót és emléktábla avatást tartottak az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred megalakulása alkalmából március 1-jén, szerdán. Egyúttal megnyitották a Hadikikötőben található hajózástörténeti kiállítást is, ahol a látogatók megismerhetik a folyamőrség történetét.
1939. szeptember 10-én, még csak kilenc napja tartott a II. világháború, amikor a Royal Navy elvesztette első hajóját, a HMS Oxley tengeralattjárót. A történteket nemcsak tragikussá, hanem felettébb kínossá is tette, hogy az egyébként már eléggé elavultnak számító egységet nem egy német U-Boot küldte a tenger fenekére, hanem egy másik brit tengeralattjáró, a HMS Triton.
Szerbiának erős hadseregre van szüksége, ellenkező esetben az ország három napon belül megsemmisülhetne, ezért a katonaság és a fegyveripar fejlesztésébe az év végéig további 700 millió eurót fektet Belgrád − közölte Aleksandar Vučić szerb köztársasági elnök az Abu-Dzabiban rendezett nemzetközi fegyverkiállítás apropóján.
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
Az amerikai haderő február 4-én megsemmisítette az Egyesült Államok légterében a pár nappal korábban felfedezett kínai léggömböt, amely az amerikai álláspont szerint hírszerző légieszköz, míg a kínai kormány eltévedt meteorológiai eszközről beszél.
Toborzóbuszokkal gazdagodik a Magyar Honvédség eszközállománya. Tíz darab Iveco Daily 35S16 típusú járművet adtak át az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) részére január 31-én az MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) Újszász utcai objektumában.
Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred hadihajós katonái március 27-én végrehajtották a Mosoni-Duna felderítését egy aknamentesítő hadihajóval és egy tűzszerész járőrhajóval.
Az Európai Unió Védelmi Alap (EDF) Űrkutatás témakörében rendeztek szakmai workshopot március 24-én, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Zrínyi Miklós Laktanya és Egyetemi Campuson.
Megalakult az első állandó amerikai helyőrség Lengyelországban március 21-én. A 13 katonából és 140 civil munkatársból álló egység az Egyesült Államok Lengyelországba telepített erőinek logisztikai és infrastrukturális támogatását fogja biztosítani.
„High-tech hadsereg, átalakítások, fejlesztések a Magyar Honvédségben” címmel tartott előadást felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke Veszprémben, a Pannon Egyetemen, március 22-én, szerdán.
Áprilisban sem lesz hiány repülős rendezvényekből, előadásokból és beindul a repülőnapos szezon is! Olvasóinknak összegyűjtöttünk néhány programot, amire érdemes lesz ellátogatni.