2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éleslövészetre készülnek a hadihajósok

Art of WAR  |  2011. 09. 01., 11:22

Stílszerűen Iron Cat, azaz vasmacska az elnevezése annak a szerb-magyar közös légvédelmi lőgyakorlatnak, amelyet szeptember 5–15. között rendeznek meg Szerbiában, a Tisza folyón található titeli vízi lőtéren. A gyakorlatra már teljes erőbedobással készülnek az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred hadihajós katonái az újpesti hadikikötőben és a Dunán.

Iron Cat hadgyakorlat - felkészülésKecses lomhasággal úszik ki az újpesti hadikikötőből a Dunaújváros névre keresztelt AM–31-es aknamentesítő hajó. Hegymenetbe, azaz a folyásiránnyal szembe fordulva elindul a Megyeri-híd felé. Még félúton sem jár, amikor felhangzik a „tüzelésre felkészülni!” parancs. Daruka Norbert főhadnagy, tüzvezető tiszt utasítására a hadihajós katonák néhány másodpercen belül tüzkésszé teszik a Dunaújváros PAV–4-es és PAV–1-es légvédelmi gépágyúit. Félelmetes látvány, amint a három hatalmas, 20 milliméteres fegyver összesen hat darab, feketére festett csövén megcsillan a nap…„1-es, cél a vízen!” – hangzik az újabb parancs, amire szinte azonnal érkezik is a válasz: „a cél megvan!”. „Rövid sorozatokkal tüz!”. Az ember azt várja, hogy néhány másodpercen belül felhangzik a négycsövü gépágyú tüzelésének jellegzetes robaja, ehelyett azonban csak egy csattanás jelzi, a fegyver kezelője végrehajtotta feladatát. Ezúttal ugyanis csak „szárazon” gyakorolnak a katonák, ami azt jelenti, még vaklőszert sem használnak.A hadihajós katonák azt a manőversort hajtják végre újra és újra, amelyet az Iron Cat 2011 gyakorlat során kell majd teljesíteniük Szerbiában, a Tisza folyó 10–12-es folyamkilométere között található titeli vízi lőtéren. Azaz a négycsövü PAV–4-essel 1000–1200 méter, az egycsövü PAV–1-esekkel pedig 800–1000 méteres távolságból kell majd leküzdeniük a vízen és a parton elhelyezett, ötször három méteres célokat. Az amúgy sem egyszerü feladatot még az is nehezíti, hogy a magyarok nem saját technikai eszközeikkel, hanem a szerbektől a lövészet idejére „kölcsönkapott” hajókkal hajtják majd végre a lőgyakorlatokat.„Az állomány a gyakorlatra történő felkészülés végén tart. Úgy látom, felkészültek az előttük álló feladatokra” – mondja Hajdu Gábor mérnök ezredes, az alakulat parancsnoka, aki ezen a napon a „fiait” jött ki ellenőrizni a hadikikötőbe.

Iron Cat hadgyakorlat - felkészülés

Az AM–31-es fedélzetén a parancsnoktól megtudjuk azt is: hosszú évek óta készülnek arra, hogy a szerbiai vízi lőtéren hajtsanak végre éles lőgyakorlatot. A Magyar Honvédség ugyanis nem rendelkezik ilyen kiképzési objektummal, saját lőgyakorlataikat – gumikerekes szállítóeszközre szerelt gépágyúkkal – a Veszprém közelében található úgynevezett nullaponti lőtéren szokták végrehajtani minden évben kétszer, tavasszal és ősszel. Vízről még nem lőtt a hadihajós alosztály egyetlen katonája sem.Márpedig a szárazföldi tüzelés módja jelentősen különbözik a vízről történő tüzkiváltással. A katonáknak ugyanis egyebek mellett figyelniük kell a víz és a hajó mozgására, valamint a szélre is, hiszen mindezek jelentősen befolyásolják a célzás pontosságát.

Iron Cat hadgyakorlat - felkészülés

A gyakorlatra összesen 18 magyar katona utazik ki – közli az ezredes, miután, a rövid ellenőrzést követően elbúcsúzik a szerbiai éleslövészetre készülő katonáktól –, tizenketten fegyverkezelők, a többiek pedig főkormányosok, tüzvezető tisztek.A szerbekkel kötött megállapodás egyébként három évre szól. A tervek szerint jövőre ők látogatnak el Magyarországra, hogy a szárazföldről történő tüzkiváltást gyakorolják. A magyarok legközelebb 2013-ban utaznak majd a szerbiai vízi lőtérre, de akkor már saját hajókkal hajtják végre az éles lőfeladatokat.

Iron Cat hadgyakorlat - felkészülés

„Látom rajtuk, hogy egy picit izgulnak. Szerintem ez azonban leginkább lámpaláz, hiszen egyikük sem hajtott végre még soha éleslövészetet külföldön. Én azonban biztos vagyok benne, hogy a feladatot kiváló értékeléssel teljesítik majd” – mondja immár újra a parton Hajdu ezredes, miközben a Dunaújváros megint kifut, hogy a katonák ismét elgyakorolhassák a Szerbián rájuk váró manővereket.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.