Első pillantásra úgy néz ki, mint egy „mezei” távcső, amit a helikopterpilóták a sisakjukra erősítettek. Pedig ezzel a berendezéssel nem a távolban lévő tárgyakat „varázsolhatják” magunkhoz közelebb, hanem segítségével a sötétben is kitűnően látnak. A „kukker” ugyanis egy éjjellátó készülék…
Az elmúlt néhány hétben nem volt szokatlan, hogy sötétedés után szállt fel egy Mi–17-es típusú szállítóhelikopter az MH Pápa Bázisrepülőtér betonjáról. November 2–18. között ugyanis úgynevezett éjjellátó-kiképzést rendeztek itt az MH 86. Szolnok Helikopterbázis Szállítóhelikopter Zászlóaljának kijelölt hajózó- és fedélzeti technikus állománya számára.
Összesen három pilóta és három technikus sajátíthatta el – a háromhetes, intenzív kiképzés ideje alatt – az éjjellátó készülékkel történő repülés alapjait.Szabó Miklós alezredes, a kiképzés vezetője, a zászlóalj parancsnoka elmondta: bár valamennyi kiképzendő oktatói minősítéssel rendelkezik, eddig még nem vettek részt éjjellátó kiképzésen.
A mostani felkészítés viszont arra elegendő volt, hogy az alapképességet megszerezzék, amelyre építve kell majd tovább folytatniuk kiképzésüket – de ezt már „odahaza”, azaz a szolnoki repülőtéren és környékén.A mostani egyébként már a második alkalommal megrendezett éjjellátó kiképzés volt, amelyet a „nyolcvanhatosok” szerveznek saját állományuk részére. Igaz, tavaly májusban még amerikai segítséggel és az ő kiképzési tervük szerint hajtották végre a felkészítést; ezúttal azonban már teljes egészében a hazai elképzelések alapján valósult meg a tréning.
Mindössze egy idegen nyelvü „vendégoktató” segítette a munkát: az éjjellátó készülékek alkalmazásában óriási tapasztattal rendelkező tiszthelyettes jelenleg a Pápán települő NATO Nehéz Légiszállítási Ezrednél (Heavy Airlift Wing – HAW) szolgál, és örömmel vállalkozott arra, hogy megosztja ismereteit a szolnoki pilótákkal és technikusokkal.A kiképzést – amit az utolsó héten meglátogatott Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke is – sikeresnek ítélte meg Szabó Miklós alezredes. Mint elárulta: a pápai bázisrepülőtér üzemeltetői, légi irányítói, meteorológiai és logisztikai biztosításával folyó felkészítés során az előre tervezett repülési feladatok nagy részét végre tudták hajtani.
A képzésen egyébként a Magyar Honvédségnél rendszeresített AN/AVS–9 típusú éjjellátó készüléket használták, amely kategóriájában az egyik legmodernebb eszköz. Az első ránézésre leginkább egy távcsőre hasonlító berendezés a bejövő háttérfényt mintegy harminc-negyvenezerszeresére erősíti fel, s így alkot olyan minőségü képet, amellyel éjszaka is közel teljes értékü vizuális repülést lehet folytatni.