2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A harmadik radarra várva

Art of WAR  |  2012. 01. 02., 09:16

Tavaly június elsejétől az MH 54. Veszprém Radarezred átadta a légi vezetési és irányítási feladatokat az újonnan létrejött MH Légi Vezetési és Irányítási Központnak (MH LVIK). Ezzel az alakulat feladatrendszere megváltozott: a nyár közepétől a radarok üzemeltetésére, valamint a radarinformációs, a híradó-informatikai, illetve a logisztikai biztosításra koncentrálnak. No meg természetesen a harmadik háromdimenziós radarra…

Zentai László alezredesHogy megértsük a radarezred napi munkáját, először azt kell látnunk, miként müködik a hazai légtérellenőrző rendszer. Az alakulat  által müködtetett radarokból származó információk számítógépeken keresztül jutnak el a Sziklába, ahol az MH LVIK szakemberei értékelik ki azokat. Ugyanakkor a híradórendszert, a számítógépeket és a logisztikai ellátást az ezred biztosítja.„Az MH LVIK megalakulásával feladataink csökkentek, bár más részről − például a logisztikai biztosítás terén− kibővültek. Közös rendeltetésünk, Magyarország légtér-szuverenitásának biztosítása megköveteli a jó kapcsolatot, a szoros együttmüködést” – szögezi le az alakulat megbízott parancsnoka, Zentai László alezredes.A radarezred életében persze nem ez volt az egyetlen változás 2011-ben. Közismert ugyanis, hogy Medinán épül meg a harmadik modern, háromdimenziós radar, s noha ezzel a toronnyal kapcsolatosan a lakosság legnagyobb részének leginkább a végső helyszín körüli hosszas hercehurca jut eszébe, azért ne felejtsük el: ezt a radart is az ezred állománya fogja üzemeltetni – emlékeztet a parancsnok.De hogy is áll most ez a beruházás, és milyen további vonzatai lesznek? Nos, a radartorony tervezési folyamata lezárult, a tervek pedig engedélyeztetés alatt állnak. Azonban talán ennél is fontosabb, hogy a bánkúti és a békéscsabai radarok tesztelési folyamata lassan véget ér, és a közeljövőben sor kerül azok végső átadására is. Amikor pedig végeznek a rendszeresítés és a hadmüveleti szolgálatba állítás feladataival, akkor következhet a még régi, orosz technikával müködő békéscsabai és debreceni radarszázadok felszámolása is.Ha pedig majd a medinai radar is hadrendbe áll – ennek várhatóan rövidebb lesz a tesztelési időszaka, mint a másik két radaré – akkor egy mobil radarcsoportot kivéve a medinai radarszázadnál is megszünik a hagyományos orosz technika alkalmazása.Zentai László elmondja azt is, hogy Kupon és Jután réskitöltő szerepkörben mindenképpen tovább fog müködni a jelenlegi két radarszázad, mégpedig azért, hogy a Dunántúlon is biztosítva legyen a többszörös radarlefedettség. Ugyanis a radartechnika terén nemcsak az a lényeg, hogy milyen távolságra lát el az eszköz, hanem egy esetleges müszaki meghibásodás esetén gondoskodni kell tartalékradarról is, amely biztosítja a szükséges lefedettséget.

A harmadik radarra várva

„Az új háromdimenziós radarok üzemeltetése már inkább informatikai ismereteket kíván meg a radarmérnököktől, mivel mind az adatfeldolgozás, mind a jelelőállítás digitalizált. A jelenleg rendelkezésre álló állomány egy részét mindenképpen át kell majd képezni” – füzi hozzá a megbízott parancsnok.Zentai alezredesnek – mint Veszprém helyőrség parancsnokának – a 2012-es esztendővel kapcsolatosan határozott elképzelése, hogy hagyományteremtő szándékkal új rendezvényeket hív életre. A Magyar Honvédség szervezetén belül ugyanis Veszprém rendelkezik egyedül önálló helyőrségi templommal. A volt piarista Szent Imre-templomban az elmúlt években már számos alkalommal tartottak istentiszteletet, katonai esküvőt és keresztelőt, s a megbízott parancsnok igyekszik ezt az egyedi lehetőséget idén még jobban kihasználni.Szeretné ugyanis a laktanya kapuin kívülre helyezni és a város lakói felé nyitottabbá tenni azokat a megemlékezéseket és ünnepeket, amelyek szorosan kötődnek a haderőhöz. A tervek szerint a doni áttörésre, a hősök napjára és az aradi vértanúkra emlékezve a helyőrségi templomban tartanak majd ökumenikus istentisztelettel egybekötött ünnepségeket és megemlékezéseket.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.