2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hat éve történt a hejcei tragédia

Art of WAR  |  2012. 01. 20., 12:01

Hat éve már, hogy a szlovák légierő elszenvedte történetének legsúlyosabb katasztrófáját: 2006. január 19-én, az esti órákban – Kassára tartva, leszállás közben –, még magyar területen, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce település fölé magasodó Borsó-hegynek ütközött és lezuhant egy An–24-es típusú repülőgép. A tragédiában 42 szlovák katona vesztette életét, csak egy tiszt élte túl a becsapódást.

Szlovákia még a mai napig sem heverte ki azt a sokkot, amit a 2006. január 19-i szerencsétlenség okozott. Az ország és a fegyveres erők történetének legsúlyosabb légi katasztrófája egy An–24-es típusú, kétmotoros katonai repülőgéppel történt, amely a koszovói KFOR békefenntartó misszióból, Pristinából Kassára tartott 35 utassal és 8 fős személyzettel a fedélzetén.

Hat éve történt a hejcei tragédia

A gép a magyarországi légiirányítást végző Hungarocontrol által kiadott átrepülési engedéllyel rendelkezett, és este 7 óra után néhány perccel lépett a magyar légtérbe. A földi irányítással nem sokkal este fél nyolc után szakadt meg a rádiókapcsolat. A szerencsétlenséget követő vizsgálat megállapította, hogy a repülő a felszállást követően minden probléma nélkül haladt úti célja felé, ám 19 óra 40 perckor a Hejce és Telkibánya között található, 800 méter magas Borsó-hegynek ütközött és lezuhant.A baleset hátterében vélhetően a gép pilótájának hibája állhat, aki a kassai repülőteret szabad szemmel, müszerek segítsége nélkül közelítette meg. A vizsgálat megállapítása szerint a pilóta valószínüleg túl korán kezdte meg az ereszkedést – két perc alatt nyolcszáz métert süllyedt –, és nem számolt a zempléni hegyekkel.

Hat éve történt a hejcei tragédia

A balesetben a repülőgép személyzete és a hazatérő békefenntartó katonák szörnyethaltak. A szerencsétlenséget mindössze egyetlen tiszt, az akkor 27 éves Martin Farkas főhadnagy élte túl, aki a csodával határos módon kisebb sérülésekkel megúszta az esetet, sőt feleségét mobiltelefonon ő értesítette a katasztrófáról. A Poprádon élő tiszt a baleset után néhány hónappal már visszatért alakulatához, s azóta is a szlovák hadsereg tagja.A katasztrófa óta eltelt hat év, ám a Hejce melletti Borsó-hegyen mind a mai napig jól láthatóak annak nyomai: gyökerestül kitépett facsonkok, elszenesedett törzsü fák jelzik, hol következett be a Szlovák Köztársaság történetének eddigi legnagyobb repülő-szerencsétlensége. A magyar és a szlovák szakminisztériumok képviselői még abban az évben, egészen pontosan június másodikán egy két és fél méter magas gránittömböt állítottak a baleset helyszínén. Egy évvel később pedig emlékparkot alakítottak ki az obeliszk mellett, s az itt elhelyezett negyvenkét kopjafán megtalálható az elhunyt szlovák katonák neve, fényképe és rendfokozata is.

Hat éve történt a hejcei tragédia

Az emlékpark átadásával egy időben – 2007. július 20-án – avatták fel a falu központjában megépített emlékmüvet, amelyet a galántai Szabó László szobrászmüvész alkotott. Az áldozatok családtagjai, a magyar honvédelmi, valamint a szlovák védelmi minisztériumok képviselői ennél az emlékmünél emlékeznek meg minden év január 19-én – így volt ez ma délután is – a tragédiáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.