2012. március 12-én vette kezdetét a „Cold Response – 2012” elnevezésű hadgyakorlat műveleti szakasza. A „Cold Response” egy a norvég hadsereg által vezetett téli gyakorlat. Az idei téli gyakorlat fő célja ENSZ mandátummal felruházott NATO erők műveleti tevékenységének begyakorlása téli időjárási körülmények között.
A Cold Response 2012 ütemterve:
Felkészülési időszak
03.05-12.
A többnemzetiségi erők közös gyakorlása. A megindulási terepszakasz (elhelyezési körlet) elfoglalása, felkészülés a végrehajtási szakaszra.
Végrehajtási (müveleti) időszak
03.12-21.
Müveleti fázis. A sikeres gyakorlat elkerülhetetlen feltétele a szárazföldi-, tengeri- és légierők közötti együttmüködés. A stabilitás megteremtéséért a csapatoknak mind a diplomácia, mind pedig a katonai erőt érvényesíteniük kell.
Visszarendeződés
03.21-23.
A nemzeti erők visszatérnek bázisaikra, míg a szövetséges erők hazatérnek saját országaikba.
A gyakorlat
A résztvevők feltételezett válságterületen fogják gyakoroltatni és alkalmazni a reagáló erőket, ahol terrorfenyegetettség közepette tömegdemonstrációkat kell kezelniük. A katonáknak meg kell találniuk a megfelelő egyensúlyt a diplomatikus (tárgyalásos) módszer és a katonai erő alkalmazása között. A résztvevő többnemzetiségü erőknek nemzetközi környezetben kell feladataikat végrehajtaniuk, amely során közös nyelvet és eljárásokat is elsajátítanak.
A gyakorlat területe
A Cold Response gyakorlatra a Harstad, Narvik és Tromsø által határolt terület lett kijelölve. A fő szárazföldi tevékenységek Bjervik közelében, valamint a Malangen/Bals fjordtól északra eső területeken zajlanak majd.
A harci cselekmények nagy része a Setermoen, Mauken és Blåtid lőtereken kerül végrehajtásra. A haditengerészeti erők a gyakorlat teljes időtartama alatt Harstad és Tromsø partjainál hajtanak végre feladatokat. A gyakorlat során úgy a repülőgépek, mint a helikopterek Andøya, Bardufoss, Bodø, Evenes és Ørland légibázisokról fognak üzemelni. Svéd területet is bevonnak a feladatok végrehajtása során. Kisebb csapatmozgások és légi tevékenységek lesznek Navriktól keletre Kiruna rányába. A Norvégia területe felett bevetésre kerülő svéd vadászrepülőgépek hazai bázisokról fognak felszállni.
Résztvevők
14 ország mintegy 16 300 katonája vesz részt a Cold Response 2012 gyakorlaton. A feladatvégrehajtásban minden terület képviselteti magát, beleértve a speciális erőket is.
Legnagyobb létszámban Kanada, Franciaország, Hollandia, Nagy-Britannia, Svédország és az Egyesült Államok képviselteti magát. A résztvevő egységek közül több már korábban gyakorlatozott Norvégiában, hogy felkészüljön a 2012-es téli gyakorlatra
Repülőkatasztrófa
2012. március 15-én 13 óra 40 perckor szállt fel a Norvég Légierő egy C-130J Super Hercules típusú szállító repülőgépe a norvégiai Evenes repülőtérről, és a tervek szerint 14 óra 30 perckor kellett volna leszállnia Svédország legészakibb repülőterén, Kiruna-n. A repülőgép, amely a Cold Response gyakorlaton vett részt, a svédországi Kebnekaise hegység közelében tünt el a radarok monitoráról. A svéd kutató-mentő egységek folytatták a keresést, azonban a helikopteres kutatást nagyban hátráltatta a térségben uralkodó havazás, az erős szél és a felhős időjárás.
A hadsereg szóvivője első nyilatkozata során őszintén elmondta, hogy „nem tudjuk milyen állapotban vannak a fedélzeten tartózkodók. Azonban mi, egy balesetet szenvedett repülőgépet keresünk.” A norvég védelmi miniszter kezdetben úgy nyilatkozott, hogy a gép személyzete életét vesztette, azonban később módosította az elmondottakat. A szóvivő azt mondta: „Hosszú idő telt el a rádiókapcsolat megszünése óta, így egyre kisebb a remény számunkra.” Másnap a norvég hadsereg képviselője elmondta, hogy az ötfőnyi személyzet nagy tapasztalattal rendelkezik, és amennyiben a gép kényszerleszállást hajtott végre a hegyvidéki körülmények között is képesek a túlélésre.
2012. március 16-án közép európai idő szerint 16 óra körül egy, a keresésben résztvevő norvég Orion típusú repülőgép egy narancssárga / vörös objektumot fedezett fel a Kebnekaise hegységben. Roncsot fedeztek fel, köztük pilótaülést és padozatot, amelyek kerozinnal voltak átitatódva.
Espen Barth Eide norvég védelmi miniszter elmondta a média képviselőinek, hogy a roncsok alapján, amelyek a hegyoldalban nagy területen szóródtak szét hatalmas ütközés történt és a repülőgép teljesen megsemmisült.
A gép személyzete:
Truls Audun Ørpen alezredes46 éves pilóta
Ståle Garberg százados42 éves pilóta
Bjørn Yngvar Haug százados40 éves fedélzeti mérnök
Siw Robertsen százados45 éves fedélzeti mérnök
Steinar Utne százados35 éves pilóta/biztonsági tiszt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |