2024. 10. 15. kedd
Teréz
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nincs sikertelen gyakorlat!

Art of WAR  |  2012. 05. 02., 13:45

Villogó szirénák, tűzoltóautók, mentőautók, a kifutópályán veszteglő C–17-es és sok-sok, láthatósági mellénybe öltözött katona: mi történhetett az MH Pápa Bázisrepülőtéren április 23-án kora délután? A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) szállító-repülőgépe már megkezdte felszállási manőverét, hogy nekivágjon küldetésének, amikor hirtelen vadállatok szaladtak át a gép előtt a kifutópályán. A repülőgép-vezető megszakította a felszállást és működésbe léptette a vészfékezőrendszert. Csakhogy az erőteljes fékezés miatt a raktérben elhelyezett rakomány egy része elszabadult, s a raktérben tartózkodó utasok közül többen megsérültek. Továbbá az intenzív fékezés miatt a futóművek fékei felforrósodtak.

Persze aki kicsit is ismeri a pápai repülőteret, az tudja, hogy a fenti hír semmiképpen sem lehet valóság. Már csak azért sem, mert a repülőtérre nagytestü vadállatok nemigen juthatnak be észrevétlenül, ezért egyértelmüen csak gyakorlatról lehetett szó. A történtek viszont a lehető legjobban szimulálták a valóságot, amely olykor bizony kiszámíthatatlan, és meglepetéseket is tartogathat.

Az előzetesen megadott információkhoz képest ugyanis a baleset elhárításában közremüködő tüzoltó-alegység, illetve a bázis egészségügyi központjának szakállománya azzal szembesült, hogy nem hét sérültet, hanem tízet kellett ellátni, továbbá nem sikerült időben megszerezni azt az információt sem, hogy vajon mennyi üzemanyaggal indult volna útjára a C–17-es (a felforrósodott fékek miatt ugyanis fennállt a tüz keletkezésének veszélye is). Íme két apróság abból a rendkívül összetett és pontos információáramlást igénylő folyamatból, amely elengedhetetlen a gyors és szakszerü beavatkozáshoz.

Vicai Zoltán alezredes, a bázis törzsfőnöke elmondta: minden egyes ilyen gyakorlatot sikeresnek lehet értékelni, mert ha nem is sikerül minden száz százalékosan, a hibákból mindig lehet tanulni.

„Nem az a lényeg, hogy a gyakorlat tökéletes legyen, hanem az, hogy a felszínre került problémák később már ne forduljanak elő, és így a feladatainkat a jövőben magasabb szinten tudjuk végrehajtani. Ugyanakkor mindenképpen sikerként kell elkönyvelnünk, hogy a sérülteket a tüzoltó-alegységünk rövid idő alatt kimenekítette a repülőgépből, az egészségügyi szakszemélyzet pedig megfelelő ellátás után a helyi kórházba szállította őket – természetesen nem a valóságban, csak fiktíven. A gyakorlat pozitív tapasztalatait és a kisebb hibákat pedig az első értékelés során minden érintett bevonásával elemeztük” – nyilatkozta a törzsfőnök.

Mivel a bázison települt Nehéz Légiszállító Ezredben tizenkét különböző nemzet katonái szolgálnak, a gyakorlatot értelemszerüen angol nyelven koordinálták. A sokféle nemzeti eljárás közül a repülőgép üzemeltetésével kapcsolatosan az amerikai szabályzókat veszik alapul; a bázisrepülőtér állománya viszont ICAO-, NATO- és nemzeti irányelvek szerint is tevékenykedik.

Todor Golakov alezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred törzsfőnöke és quality managere honlapunk kérdésére szintén sikeresnek értékelte a látottakat.

„Nem könnyü tizenkét különböző nemzet tagjai számára egy eljárást követni, így mindenképpen szükséges a gyakorlás. Mindenki tanult belőle, és ez a legfontosabb. Tizenkét nemzet, egy csapat, egy cél” – mondta az alezredes.

A gyakorlatot a tervek szerint idén ősszel egy újabb hasonló követi majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.

  NÉPSZERŰ HÍREK