2018. 01. 22. hétfő
Artúr, Vince
: 309 Ft   : 252 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nincs sikertelen gyakorlat!

Art of WAR  |  2012. 05. 02., 13:45

Villogó szirénák, tűzoltóautók, mentőautók, a kifutópályán veszteglő C–17-es és sok-sok, láthatósági mellénybe öltözött katona: mi történhetett az MH Pápa Bázisrepülőtéren április 23-án kora délután? A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) szállító-repülőgépe már megkezdte felszállási manőverét, hogy nekivágjon küldetésének, amikor hirtelen vadállatok szaladtak át a gép előtt a kifutópályán. A repülőgép-vezető megszakította a felszállást és működésbe léptette a vészfékezőrendszert. Csakhogy az erőteljes fékezés miatt a raktérben elhelyezett rakomány egy része elszabadult, s a raktérben tartózkodó utasok közül többen megsérültek. Továbbá az intenzív fékezés miatt a futóművek fékei felforrósodtak.

Persze aki kicsit is ismeri a pápai repülőteret, az tudja, hogy a fenti hír semmiképpen sem lehet valóság. Már csak azért sem, mert a repülőtérre nagytestü vadállatok nemigen juthatnak be észrevétlenül, ezért egyértelmüen csak gyakorlatról lehetett szó. A történtek viszont a lehető legjobban szimulálták a valóságot, amely olykor bizony kiszámíthatatlan, és meglepetéseket is tartogathat.

Az előzetesen megadott információkhoz képest ugyanis a baleset elhárításában közremüködő tüzoltó-alegység, illetve a bázis egészségügyi központjának szakállománya azzal szembesült, hogy nem hét sérültet, hanem tízet kellett ellátni, továbbá nem sikerült időben megszerezni azt az információt sem, hogy vajon mennyi üzemanyaggal indult volna útjára a C–17-es (a felforrósodott fékek miatt ugyanis fennállt a tüz keletkezésének veszélye is). Íme két apróság abból a rendkívül összetett és pontos információáramlást igénylő folyamatból, amely elengedhetetlen a gyors és szakszerü beavatkozáshoz.

Vicai Zoltán alezredes, a bázis törzsfőnöke elmondta: minden egyes ilyen gyakorlatot sikeresnek lehet értékelni, mert ha nem is sikerül minden száz százalékosan, a hibákból mindig lehet tanulni.

„Nem az a lényeg, hogy a gyakorlat tökéletes legyen, hanem az, hogy a felszínre került problémák később már ne forduljanak elő, és így a feladatainkat a jövőben magasabb szinten tudjuk végrehajtani. Ugyanakkor mindenképpen sikerként kell elkönyvelnünk, hogy a sérülteket a tüzoltó-alegységünk rövid idő alatt kimenekítette a repülőgépből, az egészségügyi szakszemélyzet pedig megfelelő ellátás után a helyi kórházba szállította őket – természetesen nem a valóságban, csak fiktíven. A gyakorlat pozitív tapasztalatait és a kisebb hibákat pedig az első értékelés során minden érintett bevonásával elemeztük” – nyilatkozta a törzsfőnök.

Mivel a bázison települt Nehéz Légiszállító Ezredben tizenkét különböző nemzet katonái szolgálnak, a gyakorlatot értelemszerüen angol nyelven koordinálták. A sokféle nemzeti eljárás közül a repülőgép üzemeltetésével kapcsolatosan az amerikai szabályzókat veszik alapul; a bázisrepülőtér állománya viszont ICAO-, NATO- és nemzeti irányelvek szerint is tevékenykedik.

Todor Golakov alezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred törzsfőnöke és quality managere honlapunk kérdésére szintén sikeresnek értékelte a látottakat.

„Nem könnyü tizenkét különböző nemzet tagjai számára egy eljárást követni, így mindenképpen szükséges a gyakorlás. Mindenki tanult belőle, és ez a legfontosabb. Tizenkét nemzet, egy csapat, egy cél” – mondta az alezredes.

A gyakorlatot a tervek szerint idén ősszel egy újabb hasonló követi majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.
2018. 01. 18., 10:04
Bár néhányak számára már egy ideje ismert volt, most jelent meg hivatalosan is az amerikai szaksajtóban, hogy a magyar fejlesztésű Gepárd GM6 Lynx (Hiúz) bullpup öntöltő rombolópuska immár az USA polgári fegyverpiacán is kapható.
2018. 01. 17., 12:46
Tankokat és tarackokat indított a szíriai kurd Afrin és Manbidzs tartomány irányába Törökország, ezzel megvalósítva régi fenyegetését.
2018. 01. 12., 10:50
Piranha páncélos csapatszállítókkal erősít a román hadsereg. Mihai Fifor védelmi miniszter közölte, napokon belül véget érhetnek az egyeztetések a General Dynamics céggel, s aláírják a szerződést.

  JETfly Magazin

Újabb típus búcsújáról számolhatunk be, ezúttal Nagy-Britanniából: az AgustaWestland Lynx AH9A változata 2018. január 16-án repült utoljára, ezzel végleg búcsút intettek a 40 év szolgálatot maga mögött tudó Lynx helikopternek.