A címben a „pontok” jelentik a múltat, jelentik a jelent (a szomorú jelent) és jelentik (jelenthetik?) a jövőt. A kecskeméti repülőtéren utoljára 2010-ben rendeztek repülőnapot, és bátran kijelenthetem nem is akármilyen repülőnapot. Évről-évre, repülőnapról-repülőnapra azt mondtuk: „minden eddiginél több résztvevő, minden eddiginél színvonalasabb, látványosabb program …” és ezt mondták a rendezvényre kilátogatók is az ország, az utóbbi években a világ minden tájáról. 2010-ben azonban új fejezet kezdődött a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató históriás könyvében, de erről majd később.
Tudom sokan ott voltak a kecskeméti bázison úgy 2008-ban, mint 2010-ben, azonban biztosan voltak olyanok, akik szívesen jöttek volna, de akadályoztatva voltak, így nem sikerült a helyszínen végigkövetniük az eseményeket. A lehetőség azonban számukra is adott, hiszen a repülőnapokról készült DVD-k még elérhetőek a JETfly webáruházban, sőt most akciós áron lehet hozzájuk jutni!
A 2008. augusztus 16-17-én megrendezett repülőnapon külföldi résztvevők társaságában ünnepeltük a Magyar Honvédség fennállásának 160., valamint a Magyar Légierő megalakulásának 70. évfordulóját. A „születésnapokhoz” csak a torták hiányoztak, azonban tüzijátékban nem volt hiány, amiről a levegőbe emelkedő repülőgépek gondoskodtak. Ezúttal is voltak olyanok, akik első ízben látogattak el hazánkba, a kecskeméti betoncsíkra. Elég csak megemlíteni a C-17 Globemaster III szállítógépet – a nagyon dinamikus bemutatóját –, a Spanyol Légierő Eurofighter Typhoon, valamint a Finn Légierő F-18 Hornet vadászrepülőgépeit.
… és ha már születésnap, akkor múltidézés – külön „soron” lehetett megcsodálni a múlt haditechnikai eszközeit, repülőgépeit. Már a 2008-as repülőnap után voltak olyan „visszhangok”, hogy sikerült nagyot alkotni, és Európa egyik legnagyobb, legjobban szervezett repülőnapját megrendezni Kecskeméten.
Mindazok, akik nem tudtak személyesen jelen lenni, vagy szeretnék az emlékeket felidézni, ne késlekedjenek! Sőt a DVD jóvoltából olyan élményekkel gazdagodhatnak, amit az „átlag” repülőnapi látogatók nem élhettek át – a Turkish Stars Kecskemét légterében (belsőkamerás felvételek), hangárparti és további érdekességek.
2010 legjobb európai repülőnapja a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató!
Talán a Tisztelt Olvasók számára eddig is nyilvánvaló volt, hogy nem tudok „érzelmek” nélkül írni a kecskeméti repülőnapokról, kérem, nézzék el nekem ezt a „hiányosságot”, ami a 2010. évi repülőnappal kapcsolatban még inkább igaz. Engedjék meg, hogy az eddigi utolsó repülőnapról fordított sorrendben írjak.
A 2010. évi Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató Európa legjobb repülőnapja lett az évben, amiért 2011 februárjában, az European Airshow Council (EAC) éves közgyülésén Brüsszelben vehettük át 24 ország mintegy 240 képviselője előtt a „Paul Bowen Award 2011” elnevezésü díjat.
A díj és az oklevél
A közgyülésen a repülőnapot „Kelet-Európai Air Tattoo”-ként aposztrofálták, ami már magában hatalmas elismerés, valamint a díj értékét növeli, hogy azt, teljes egészében szakmai elvek alapján adományozzák. Még a kecskeméti repülőnap idején volt alkalmam beszélgetni Jacques „Speedy” Bothelin-nel, a Breitling Jet Team vezetőjével – az EAC vezetőségi tagjával – aki már akkor a legnagyobb elismeréssel szólt a rendezésről, a programról. Később azt is megtudtam, hogy „Speedy” bármilyen sok időt is tölt a levegőben, nem szokott a „levegőbe” beszélni!
Lássuk, mivel is érdemeltük ki ezt a nagyszerü elismerést!
Jubileumokban ez alkalommal sem volt hiány, hiszen 2010-ben ünnepelte százéves évfordulóját a Magyar Katonai repülés, ebben az évben volt 100 éves a magyar géprepülés és 30 évvel korábban járt a világürben az első magyar ürhajós, Farkas Bertalan.
A külföldi résztvevők 22 országból érkeztek, és ami nem mindennapi eredmény volt, hogy hat kötelék – az 50. születésnapját ünneplő olasz Frecce Tricolori, a Török Csillagok, a horvát Vihar Szárnyai, de bemutatkozott a svájci Patrouille Suisse, a Breitling Jet Team és a lengyel Iskra is Kecskeméten. Vadász- és szállító gépekkel képviseltette magát Izrael és a többéves szervezőmunka eredményeként itt volt a világ egyik legjobb vadászrepülőgépe – még ha csak a statikus soron is – egy ukrán Szu-27-es. A repülőnap programjában láthatta utoljára a közönség a magyar felségjellel repülő MiG-29-eseket.
Természetesen az „extrák” ezúttal sem maradtak el – „Load Diffuser 2010” hadgyakorlat, a 2003 és 2008 között megrendezett repülőnapok emlékezetes pillanatai, fotógaléria – várja azokat, akik többet szeretnének megtudni erről a csodálatos világról, a repülés világáról.
Az utóbbi hetekben több érdeklődő telefont, emailt kaptunk úgy Magyarországról, mint külföldről, amelyben a kecskeméti repülőnap után érdeklődtek. Hivatalos választ nem adhatunk, nem tudunk adni, de … az évek során szerzett tapasztalatok alapján azt tudjuk mondani, hogy az idei repülőnapnak semmi esélye, 2013-ban még lehetne rendezni, azonban a döntés meghozatalával is már az utolsó órában vannak az illetékesek.
A következő kecskeméti repülőnapig marad az emlékezés, maradnak a DVD-ken megörökített csodálatos felvételek, amelyekhez most kedvezményesen juthatnak hozzá az érdeklődők.
Werkfilm a repülőnapról
Részlet az elkészült filmből: Magyar Mi-24-es
Reklámfilm a repülőnap DVD-ről