2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kecskeméti repülőnapok … DVD-n

Art of WAR  |  2012. 05. 10., 13:17

A címben a „pontok” jelentik a múltat, jelentik a jelent (a szomorú jelent) és jelentik (jelenthetik?) a jövőt. A kecskeméti repülőtéren utoljára 2010-ben rendeztek repülőnapot, és bátran kijelenthetem nem is akármilyen repülőnapot. Évről-évre, repülőnapról-repülőnapra azt mondtuk: „minden eddiginél több résztvevő, minden eddiginél színvonalasabb, látványosabb program …” és ezt mondták a rendezvényre kilátogatók is az ország, az utóbbi években a világ minden tájáról. 2010-ben azonban új fejezet kezdődött a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató históriás könyvében, de erről majd később.

Tudom sokan ott voltak a kecskeméti bázison úgy 2008-ban, mint 2010-ben, azonban biztosan voltak olyanok, akik szívesen jöttek volna, de akadályoztatva voltak, így nem sikerült a helyszínen végigkövetniük az eseményeket. A lehetőség azonban számukra is adott, hiszen a repülőnapokról készült DVD-k még elérhetőek a JETfly webáruházban, sőt most akciós áron lehet hozzájuk jutni!

A 2008. augusztus 16-17-én megrendezett repülőnapon külföldi résztvevők társaságában ünnepeltük a Magyar Honvédség fennállásának 160., valamint a Magyar Légierő megalakulásának 70. évfordulóját. A „születésnapokhoz” csak a torták hiányoztak, azonban tüzijátékban nem volt hiány, amiről a levegőbe emelkedő repülőgépek gondoskodtak. Ezúttal is voltak olyanok, akik első ízben látogattak el hazánkba, a kecskeméti betoncsíkra. Elég csak megemlíteni a C-17 Globemaster III szállítógépet – a nagyon dinamikus bemutatóját –, a Spanyol Légierő Eurofighter Typhoon, valamint a Finn Légierő F-18 Hornet vadászrepülőgépeit.

… és ha már születésnap, akkor múltidézés – külön „soron” lehetett megcsodálni a múlt haditechnikai eszközeit, repülőgépeit. Már a 2008-as repülőnap után voltak olyan „visszhangok”, hogy sikerült nagyot alkotni, és Európa egyik legnagyobb, legjobban szervezett repülőnapját megrendezni Kecskeméten.

Mindazok, akik nem tudtak személyesen jelen lenni, vagy szeretnék az emlékeket felidézni, ne késlekedjenek! Sőt a DVD jóvoltából olyan élményekkel gazdagodhatnak, amit az „átlag” repülőnapi látogatók nem élhettek át – a Turkish Stars Kecskemét légterében (belsőkamerás felvételek), hangárparti és további érdekességek.

2010 legjobb európai repülőnapja a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató!

Talán a Tisztelt Olvasók számára eddig is nyilvánvaló volt, hogy nem tudok „érzelmek” nélkül írni a kecskeméti repülőnapokról, kérem, nézzék el nekem ezt a „hiányosságot”, ami a 2010. évi repülőnappal kapcsolatban még inkább igaz. Engedjék meg, hogy az eddigi utolsó repülőnapról fordított sorrendben írjak.

A 2010. évi Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató Európa legjobb repülőnapja lett az évben, amiért 2011 februárjában, az European Airshow Council (EAC) éves közgyülésén Brüsszelben vehettük át 24 ország mintegy 240 képviselője előtt a „Paul Bowen Award 2011” elnevezésü díjat.

A díj és az oklevél

A közgyülésen a repülőnapot „Kelet-Európai Air Tattoo”-ként aposztrofálták, ami már magában hatalmas elismerés, valamint a díj értékét növeli, hogy azt, teljes egészében szakmai elvek alapján adományozzák. Még a kecskeméti repülőnap idején volt alkalmam beszélgetni Jacques „Speedy” Bothelin-nel, a Breitling Jet Team vezetőjével – az EAC vezetőségi tagjával – aki már akkor a legnagyobb elismeréssel szólt a rendezésről, a programról. Később azt is megtudtam, hogy „Speedy” bármilyen sok időt is tölt a levegőben, nem szokott a „levegőbe” beszélni!

Lássuk, mivel is érdemeltük ki ezt a nagyszerü elismerést!

Jubileumokban ez alkalommal sem volt hiány, hiszen 2010-ben ünnepelte százéves évfordulóját a Magyar Katonai repülés, ebben az évben volt 100 éves a magyar géprepülés és 30 évvel korábban járt a világürben az első magyar ürhajós, Farkas Bertalan.

Szu-27A külföldi résztvevők 22 országból érkeztek, és ami nem mindennapi eredmény volt, hogy hat kötelék – az 50. születésnapját ünneplő olasz Frecce Tricolori, a Török Csillagok, a horvát Vihar Szárnyai, de bemutatkozott a svájci Patrouille Suisse, a Breitling Jet Team és a lengyel Iskra is Kecskeméten. Vadász- és szállító gépekkel képviseltette magát Izrael és a többéves szervezőmunka eredményeként itt volt a világ egyik legjobb vadászrepülőgépe – még ha csak a statikus soron is – egy ukrán Szu-27-es. A repülőnap programjában láthatta utoljára a közönség a magyar felségjellel repülő MiG-29-eseket.

Természetesen az „extrák” ezúttal sem maradtak el – „Load Diffuser 2010” hadgyakorlat, a 2003 és 2008 között megrendezett repülőnapok emlékezetes pillanatai, fotógaléria – várja azokat, akik többet szeretnének megtudni erről a csodálatos világról, a repülés világáról.

Az utóbbi hetekben több érdeklődő telefont, emailt kaptunk úgy Magyarországról, mint külföldről, amelyben a kecskeméti repülőnap után érdeklődtek. Hivatalos választ nem adhatunk, nem tudunk adni, de … az évek során szerzett tapasztalatok alapján azt tudjuk mondani, hogy az idei repülőnapnak semmi esélye, 2013-ban még lehetne rendezni, azonban a döntés meghozatalával is már az utolsó órában vannak az illetékesek.

A következő kecskeméti repülőnapig marad az emlékezés, maradnak a DVD-ken megörökített csodálatos felvételek, amelyekhez most kedvezményesen juthatnak hozzá az érdeklődők.

Werkfilm a repülőnapról

Részlet az elkészült filmből: Magyar Mi-24-es

Reklámfilm a repülőnap DVD-ről

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.