70 éve, 1942 júniusában zuhant le a Szaharában a Brit Királyi Légierő egyik II. világháborús P-40 Kittyhawk típusú vadászgépe. A gépet egy southendi fogorvos fia, Dennis Copping vezette, a gépről és pilótájáról semmi hír nem volt – egészen ezidáig, ugyanis 70 év után rábukkantak a P-40-esre, a lezuhanásból adódó sérüléseken kívül teljesen érintetlen állapotban! Mérföldekre a civilizációtól, a Szahara forró homokja volt 70 éven keresztül a gép otthona, melynek pilótája – a jelek szerint – nem a zuhanás következtében vesztette életét.
A típus kapcsán érdemes megemlíteni, hogy együléses, egymotoros vadászgépről van szó, melyet a Curtiss gyár fejlesztett ki a P-36 Hawk-ból az USA légiereje számára. Első felszállását 1938 októberében teljesítette, 28 ország állította hadrendbe. Az amerikaiak Warhawk elnevezéssel illették a P-40-eseket, a Brit Királyi Légierő pedig Kittyhawk névvel a P-40D változatot. Az utolsó példányokat Brazília légiereje vonta ki a hadrendből 1958-ban. 2008-as adatok alapján közel 20 darab P-40-es maradt repülőképes állapotban, további 80 pedig múzeumokban tekinthető meg. Ez utóbbi szám most ismét nőhet eggyel, hiszen a gép a feltárást követően a brit hendoni múzeumba kerülhet.
A P-40-es felfedezése a véletlennek köszönhető, egy olajmunkás talált rá a gépre Egyiptom nyugati részén, egy csempészútvonal közelében, 200 mérföldre a legközelebbi várostól. A Brit Királyi Légierő hendoni múzeumát már értesítették a felfedezésről, az előkészületek már folyamatban vannak a gép gyors feltárására és elszállítására. Mivel a terület veszélyes, a helyszínre érkező csoportot az egyiptomi hadsereg fogja védeni. A gépet minél előbb szeretnék elszállítani a sivatagból, mielőtt még széthordanák az arra tévedő csempészek. A múzeum megpróbálja felkutatni a pilóta még élő rokonait, egyelőre azonban nem jártak sikerrel.
P-40-esek bemutatója
A gép környékén megtalált ejtőernyőből ítélve a gép pilótája katapultált, a gépből kiszerelt rádió is arra enged következtetni, hogy a pilóta túlélte a balesetet, és próbált életjelt adni magáról. Mivel nem találták meg a P-40-es környékén, Copping vélhetően otthagyta gépét, és nekiindult a sivatagnak, a céltalan bolyongás azonban eredménytelen maradt. Hírek szerint a pilóta földi maradványainak megtalálására is kísérletet tesznek a kutatócsapatok, ennek esélye azonban szinte egyenlő a nullával, nem tudni meddig juthatott a sivatagban. Copping tagja volt a II. világháború alatt Egyiptomban állomásozó RAF egységnek az Észak-Afrikai harcok idején: információk szerint egy sérült P-40-est kellett volna átrepülnie javítás céljából egy másik bázisra, célállomását azonban soha nem érte el.
Fotók: Jakub Perka/BNPS
Galéria: A sivatag fogságában: 70 éve lezuhant repülőgépet fedeztek fel a Szaharában
Hazai cégek drónjait, repülőeszközeit és integrálható szenzorait mutatták be a Magyar Honvédség meghívott szakembereinek a Védelmi Innovációs Kutatóintézet (VIKI) által szervezett szakmai napokon július 1-én és 2-án, a hajmáskéri Kiképző Bázison.
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
Lynx harcjárművel hajtott végre éleslövészetet az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár Tatárszentgyörgyön. A szcenárió keretében nemcsak lőttek az ellenségre, hanem a visszavonulást segítő köddel is zavarták őket.
Újabb két Leopard 2A7HU típusú harckocsi, illetve vezetői oktatójármű érkezett a tatai MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz a napokban – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.