70 éve, 1942 júniusában zuhant le a Szaharában a Brit Királyi Légierő egyik II. világháborús P-40 Kittyhawk típusú vadászgépe. A gépet egy southendi fogorvos fia, Dennis Copping vezette, a gépről és pilótájáról semmi hír nem volt – egészen ezidáig, ugyanis 70 év után rábukkantak a P-40-esre, a lezuhanásból adódó sérüléseken kívül teljesen érintetlen állapotban! Mérföldekre a civilizációtól, a Szahara forró homokja volt 70 éven keresztül a gép otthona, melynek pilótája – a jelek szerint – nem a zuhanás következtében vesztette életét.
A típus kapcsán érdemes megemlíteni, hogy együléses, egymotoros vadászgépről van szó, melyet a Curtiss gyár fejlesztett ki a P-36 Hawk-ból az USA légiereje számára. Első felszállását 1938 októberében teljesítette, 28 ország állította hadrendbe. Az amerikaiak Warhawk elnevezéssel illették a P-40-eseket, a Brit Királyi Légierő pedig Kittyhawk névvel a P-40D változatot. Az utolsó példányokat Brazília légiereje vonta ki a hadrendből 1958-ban. 2008-as adatok alapján közel 20 darab P-40-es maradt repülőképes állapotban, további 80 pedig múzeumokban tekinthető meg. Ez utóbbi szám most ismét nőhet eggyel, hiszen a gép a feltárást követően a brit hendoni múzeumba kerülhet.
A P-40-es felfedezése a véletlennek köszönhető, egy olajmunkás talált rá a gépre Egyiptom nyugati részén, egy csempészútvonal közelében, 200 mérföldre a legközelebbi várostól. A Brit Királyi Légierő hendoni múzeumát már értesítették a felfedezésről, az előkészületek már folyamatban vannak a gép gyors feltárására és elszállítására. Mivel a terület veszélyes, a helyszínre érkező csoportot az egyiptomi hadsereg fogja védeni. A gépet minél előbb szeretnék elszállítani a sivatagból, mielőtt még széthordanák az arra tévedő csempészek. A múzeum megpróbálja felkutatni a pilóta még élő rokonait, egyelőre azonban nem jártak sikerrel.
P-40-esek bemutatója
A gép környékén megtalált ejtőernyőből ítélve a gép pilótája katapultált, a gépből kiszerelt rádió is arra enged következtetni, hogy a pilóta túlélte a balesetet, és próbált életjelt adni magáról. Mivel nem találták meg a P-40-es környékén, Copping vélhetően otthagyta gépét, és nekiindult a sivatagnak, a céltalan bolyongás azonban eredménytelen maradt. Hírek szerint a pilóta földi maradványainak megtalálására is kísérletet tesznek a kutatócsapatok, ennek esélye azonban szinte egyenlő a nullával, nem tudni meddig juthatott a sivatagban. Copping tagja volt a II. világháború alatt Egyiptomban állomásozó RAF egységnek az Észak-Afrikai harcok idején: információk szerint egy sérült P-40-est kellett volna átrepülnie javítás céljából egy másik bázisra, célállomását azonban soha nem érte el.
Fotók: Jakub Perka/BNPS
Galéria: A sivatag fogságában: 70 éve lezuhant repülőgépet fedeztek fel a Szaharában
Lengyel László alezredes vette át az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred parancsnoki beosztását ünnepi állománygyűlés keretében a budapesti Irinyi János laktanyában augusztus 30-án.
Az Egyesült Államok Hadseregétől nyert el megbízást az Airbus, az amerikai légierő kötelékében szolgáló, MEP (Mission Equipment Package) felszereléssel ellátott helikopterek korszerűsítésére.
A német ipar ma már a járműgyártástól a hadiiparig pontosan tudja, mekkora szerepet játszanak a magyarországi gyárak, a magyar szakmunkások és mérnökök, a magyar hozzáadott érték a német világmárkák globális sikerében.
Azok a fiatalok, akik kifejezetten a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművek kezelői, toronylövészei, vagy ezekkel a harcjárművekkel harcba szállított lövészkatonák szeretnének lenni, bruttó 737 ezer forintos illetményt kapnak. Ezt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelentette be augusztus 11-én, Szentesen.
Ha érdekel a katonák élete és még nincs programod szombatra, akkor két helyen is tárt karokkal vár a Magyar Honvédség. Az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred és az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (MH BHD) is nyílt napot, illetve családi napot tart szeptember 9-én.
Sokan várnak alapvető változásokat attól, hogy egyre több és egyre komolyabb képességű nyugati haditechnikai eszköz kerül az Oroszországgal szemben védekező Ukrajna fegyveres erőihez.
A Magyar Honvédség két H145M helikoptere kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) augusztus 7-én, hétfőn az MTI-vel.
2023. július 18-án, Toulonban átadásra került a francia flotta legújabb támogatóhajó (LSS) osztályának első egysége, a Jacques Chevallier. Az ünnepségen részt vettek a hajó névadójának, a francia nukleáris üzemű hadihajózás megteremtőjeként tisztelt Jacques Chevallier családtagjai is.
Magyar fejlesztésű és magyar gyártású felszereléssel kívánjuk ellátni a Magyar Honvédséget – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NATO DIANA Innovációs Héten.
A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.”
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár újonnan megnyílt toborzópontján várják azok jelentkezését, akik érdeklődnek a katonai pálya iránt és szívesen csatlakoznak az alakulathoz hivatásos vagy szerződéses katonaként, illetve polgári alkalmazottként.
A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága az utazási kereslet növekedése és szélestörzsű flottájának bővítése miatt tapasztalt pilótákat toboroz Magyarországról is.