2023. 12. 02. szombat
Melinda, Vivien
: 380 Ft   : 349 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ahonnan a légi háborút vezényelték

Art of WAR  |  2012. 06. 18., 15:01

Poggio Renatico csak a környékbeliek és a beavatottak számára bír rendkívüli fontossággal. A falu melletti bázis ad otthont a dél-európai légtér egy részét ellenőrző harcálláspontnak, ahonnan a Líbia elleni hadműveletet is vezényelték. A Combined Air Operations Centre-Five (CAOC-5) parancsnokának helyettese Pető István dandártábornok.

Tábornok úr! Ez a bázis hogyan illeszkedik a NATO légtérellenőrző rendszerébe?A Többnemzeti Légi Hadmüveleti Központ Észak-Afrikától egészen Magyarországig felel a légtér biztonságáért, ez a felelősségi körzetünk. A bázis a NATO Déli Régió Légierő-komponens (a törökországi Izmirben lévő) parancsnokságának alárendeltségében szolgál. A mi szakembereink dönthetnek Albániától a mediterrán országokig a légtérsértések esetén a szükséges intézkedésekről, esetleg a készültségek riasztásáról is. Ez lehet vizuális azonosítás vagy „árnyékkövetés”, és amennyiben súlyosabb a helyzet, a nemzetközi előírások betartásával akár fegyveres beavatkozás is.

Magyar katonák már több éve szolgálnak Poggio Renaticóban. Milyen feladatot látnak el a jelenlegi váltás tagjai?Velem együtt heten szolgálunk a nemzetközi csapatban. Három fő 24/72 órás váltásban dolgozik, közülük ketten a légtérrendészeti tevékenységet felügyelik. Légtérsértés esetén a szabályzat előírta lépéseket követően – ellenőrzés, riasztás – az ő javaslatukat meghallgatva dönthet az ügyeletes parancsnok az akció további folytatásáról. Ez azt is jelenti, hogy éjjel-nappal velem van egy mobiltelefon, mivel minősített esetben azonnal ki kell adni a parancsot az érintett ország készültségi gépeinek. Ha szükséges, innen történik a kecskeméti Gripenek riasztása is. Egy alezredesünk feladata a légtérfelhasználás tervezése, irányítása, ellenőrzése. Vannak logisztikusaink is, akik a munkánk feltételeit biztosítják.Úgy gondolom, hogy ezek a riasztások szerencsére inkább csak félreértések és nem valós terrorcselekmény miatt következnek be.Az igazság csak az ellenőrzött információkból és a készültségi gépek pilótáinak jelentése után derül ki. Az engedélyeket hibásan kérőknek vagy a megkapott repülési terveket rosszul használóknak eszébe sem jut, hogy például az olasz készültség riasztása a szlovén légtérbe súlyos milliókba kerül. És ennek − a Eurofighter géppár üzemi költségén túl −a lokátorrendszer aktivizálása is része.Az elmúlt időszakban nemcsak ellenőrzött, de tervezett is légi hadmüveleteket a többnemzeti csapat. Innen irányították a líbiai légi müveleteket.

A CAOC-5 szakemberei 2011. március 31-től tervezték és vezették a térségben zajló légi hadmüveleteket. A Biztonsági Tanács repülési tilalmi zónára vonatkozó döntése után a NATO döntései is gyorsan megszülettek. A „bunkerben” azokban a hónapokban megfordult az időrend, 72 óra folyamatos munka után jöhetett csak a 12, vagy jó esetben 24 óra pihenő. Ismét divatba jött a tábori ágy, sokan a folyosón aludtak, a kevésbé szerencséseknek a fotel jutott. A magyarokon kívül spanyolok, portugálok, olaszok, németek, amerikaiak, franciák, szlovének, albánok, horvátok váltották egymást a berendezések előtt. Minden szónál többet mond talán az a tény, hogy napi egymillió liter kerozint használtak el a légtérben járőröző és csapásmérő repülőgépeink. Feladatainkat két nagy részre – a légtérzárlatra és a célok megsemmisítésére – lehet bontani. A célok megsemmisítése történhetett előzetes elhatározás alapján: ilyenkor volt idő kiválasztani a szükséges típust és fegyverzetet, sőt figyelembe venni az adott repülőgép-vezető kiképzettségét is. Máskor pedig egy hirtelen felbukkanó célt kellett a zónában járőröző gépeknek azonosítás után megsemmisíteniük.Modellezzük le egy Benghazi mellett felbukkanó harckocsi-csoportosítás megsemmisítését. Megérkeznek a svéd Gripenek fotói a térségből…Először a rendelkezésünkre álló más információk alapján ellenőriztük a fotófelderítők képeit. Ha minden paraméter megfelelő volt, kiválasztottuk a célterülethez legközelebb járőröző, alkalmas géptípust és annak függesztett fegyverzetét, mindemellett meg kellett állapítanunk a gép rendelkezésére álló üzemanyag mennyiségét vagy a legközelebbi tankergép pozícióját is. Pozitív válaszok esetén jött a következő lépés: az adott légierő döntéshozóját – a mi elnevezésünkkel, a „zöld kártya–piros kártya hordozóját” – tájékoztattuk, hogy a repülőgépükkel mit tervezünk. Ha például Rafale volt a kiválasztott típus, a francia képviselővel folytattunk konzultációt, ő pedig átnézte az összes információt – belekalkulálva az esetleges veszteségeket is –, és ha egyetértett vele, jóváhagyta. A következő lépés már a csapásmérési parancs kiadása volt. Sok esetben egy ilyen parancs vétele a pilóta számára felért egy kisebb főnyereménnyel, hiszen többórás monoton járőrözés után végre elindulhatott a feladat végrehajtására. Csak a viszonyítás kedvéért, az A–10-es csapásmérők Avianóból négy óra alatt érték el a célterületet, járőröztek, majd a visszaút ismét négy óra volt!

A repülési feladatokkal párhuzamosan készültségben voltak a kutató-mentő specialisták is.A tengerpart közvetlen közelében hajóegységek álltak készenlétben a speciális szakemberek és helikopterek azonnali indítására. A pilótáink azzal a biztos tudattal repülhettek, hogy katapultálásuk esetén a földet érés helyét perceken belül biztosítják a harci helikopterek, és a tengerészgyalogosok megérkezéséig megvédik őket a levegőből.A békében „lejátszott” hadgyakorlatok után élesben zajlott minden. Mennyire változtak meg a katonák a feladat súlyát átérezve?A dimenziók változtak meg, hiszen egy gépeltérítés során százak sorsáról, most viszont ezrek életéről szólt a döntés. A célpontok körzetében sokszor gyerekeket, nőket mutatott a pilóta nélküli Global Hawk kamerája. Ezt a felfokozott idegállapotot el kellett viselni – magyar katonaként először átérezve –, és sikerült bebizonyítanunk, hogy a többi, harci tapasztalatokkal rendelkező nemzet mellett mi is sikeresen helytállunk.

A CAOC-5-ben szolgáló magyar katonák:Pető István dandártábornok – parancsnokhelyettes; Gangler László alezredes – légtértervezés, légtérgazdálkodás; Szántai Zsolt alezredes – a támogatócsoport parancsnoka; Oláh Imre alezredes – hadmüveleti központ, váltásparancsnok; Mohácsi Róbert őrnagy – hadmüveleti központ, váltásparancsnok; Szikla Károly zászlós – hadmüveleti központ, operátor; Sáfián Zsolt zászlós – logisztikai csoport.

Tőrös IstvánFotó: CAOC-5

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 20., 14:42
Folytatódik az idén meghirdetett Embert a vasra! toborzókampány, amelynek második fázisában a megújuló tüzérséget jelentő PzH 2000 önjáró tüzérségi eszközök leendő kezelőit szólítja meg a Honvédelmi Minisztérium. Erről Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke beszélt november 16-án, Bakonykútiban.
2023. 10. 31., 14:21
1943. november 5-én az amerikai Sculpin tengeralattjáró kilencedik csendes-óceáni őrjáratára indult Pearl Harborból. Feladata az volt, hogy három társával a Spearfish - sel, a Searavennel és az Apogonnal a félelmetes erőddé kiépített Truk Atoll közelében álljon lesbe és a németektől átvett farkasfalka taktikát alkalmazva lecsapjon a japán hajókra.
2023-11-10 11:24:53
Az elmúlt harminc év legnagyobb hazai gyakorlatán az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái is megmutatták, hogy jó gazdái a PzH 2000 önjáró lövegeknek. Az alakulat katonái a Bakonyban rengették meg a földet az 55 tonnás vasaikkal.
2023-10-27 11:26:24
„Nincs nemzeti szuverenitás, nincs biztonság és nincs honvédelem jól működő, földi telepítésű légvédelmi rendszerek nélkül” – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NASAMS légvédelmi rakétarendszer ünnepélyes átadóünnepségén, Győrben, az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezrednél, október 26-án.
2023-10-09 12:00:02
Magyar-román légi kutató-mentő gyakorlaton vettek részt az MH Kiss József 86. Helikopterdandár katonái. A 2002. október 17-én Aradon megkötött kétoldalú megállapodás alapján évente megrendezett kutató-mentő gyakorlat célja a békeidőszakban bajba jutott katonai légijármű-személyzetek felkutatása és mentése.
2023-10-06 10:14:31
Jövőbemutató, életmentésre alkalmas technológiát mutattak be a 4iG Csoport tagvállalatai – a Vodafone Magyarország és a Rotors & Cams – október 3-án, a Balatonon. A drónos vízimentést az Internet Hungary-n, Magyarország egyik legfontosabb szakmai konferenciáján szemléltették.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 11. 30., 10:06
A helyszín ismét Hollandia, Maastrich közvetlen és kicsit távolabbi környéke, ahol a tiszta, rendezett kisvárosok közterein a háborús relikviák is helyet kaptak és a városkép szerves részei lettek.
2023. 11. 29., 16:38
Megérkezett az új kedvenc a JETfly Webáruházba! Kiváló minőségű softshell dzseki military zöld színben! A termék megrendelhető női és férfi változatban, önmagában vagy felvarrókhoz tépőzárakkal előkészítve!
2023. 11. 29., 13:32
Az Iraki Kiképzés-Biztosító Kontingens 17. váltása közös lövészeten vett részt észt partnereivel november 24-én az Erbil melletti „Satur Areal Gunnery” lőtéren. A közös lövészeten arra is lehetőség volt, hogy a magyar és észt katonák kölcsönösen megismerjék és kipróbálják a két nemzet haderejében rendszeresített lőfegyvereket.
2023. 11. 28., 10:50
Akkreditációs látogatás keretén belül fogadta Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese az új olasz véderő, valamint az új görög véderő-, katonai és légügyi attasét.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Románia exnorvég F-16-osokkal bővíti flottáját. Az első három példány 2023. november 29-én meg is érkezett keleti szomszédunkhoz.