2018. 01. 22. hétfő
Artúr, Vince
: 309 Ft   : 253 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A váltás megkezdte munkáját

Art of WAR  |  2012. 06. 28., 09:57

Május 17-én tizennégy órakor becsukódott a C–17-es katonai szállító-repülőgép ajtaja. A méltóságteljes felszállás után a gép megkezdte útját a célország, Afganisztán felé, fedélzetén több misszió váltásának katonáival; többek között az MH Mi–17 AAT (Air Advisory Team) harmadik csoportjával.

Több mint ötórás repülőút után érkeztek meg a katonák az Afganisztán északi részén elhelyezkedő Mazar-e Sharif-i légibázisra. A csapatot a Nemzeti Támogató Elem (NTE) katonái fogadták. Másnap korán reggel indult el – nyolc fővel a fedélzetén – egy SA–61 típusú szállítóhelikopter az ország nyugati részén fekvő Herat tartományba, a végleges szolgálati helyre, a shindandi légibázisra.

A váltás megkezdte munkáját

A Mi–17-es Légi Tanácsadó Csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011. augusztus végén kezdte meg a tevékenységét Afganisztánban. Szük egy hét állt rendelkezésre ahhoz, hogy megtörténjen az átadás-átvétel a váltások között. Fontos volt az is, hogy az elődök megosszák a tapasztalataikat és bevezessék a tettekre kész „újoncokat” a shindandi Mi–17 szállítóhelikopteres kiképzés módszereibe. Május 25-én Oláh Gábor őrnagy hivatalosan is átvette a parancsnokságot.

A váltás megkezdte munkáját

Az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz az Air Advisory Team (AAT) feladata az afgán szállítóhelikopter-vezetők, fedélzeti technikusok, fedélzeti lövészek, repülő-müszakiak képzése. Az AAT 3. váltása sikeresen beilleszkedett a 444. Air Expeditionary Advisory Squadron (Légi Expedíciós Tanácsadó Század) állományába, amely egy Cessna, egy MD–530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktatórészlegből áll. A század Mi–17 szállítóhelikopter-részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Az amerikai vezetésü Légi Expedíciós Tanácsadó Századot 2011 elején hozták létre.

A váltás megkezdte munkáját

Az ország klimatikus viszonyaihoz történő alkalmazkodás, a kapcsolattartás az eltérő kultúrájú és nyelvü emberekkel, a különböző fedélzeti berendezésekkel felszerelt helikopterek megismerése jelentette az első próbatételt a csapat számára. Az első, nem hivatalos repülés az úgynevezett légtérkörbejárás volt, amelyen a két oktató-gépparancsnok megismerhette a repülőtér körzetét. A következő – immár hivatalos – repülés június 2-án történt: ezúttal a két fedélzeti technikus éleslövészetet hajtott végre. Az ezután következő repülési feladaton már a magyar oktatócsoport teljes állománya részt vett, ennek során a levegőben ismerhették meg a kiképzési feladatokat, eljárásokat: a poros területen való le- és felszállást, a magashegyi környezetben alkalmazott repülési eljárásokat és kiképzési feladatokat; mindezt amerikai és olasz ellenőrzés mellett. Erre azért volt szükség, hogy elsajátítsák a kiképzésben alkalmazandó eljárásokat és begyakorolják azok végrehajtását az oktatói tevékenység megkezdése előtt.

A váltás megkezdte munkáját

A magyar oktatógárda a szükséges repülési feladatokat végrehajtotta, és felkészülten várja, hogy a közeljövőben érkező afgán helikopterszemélyzetek elméleti és gyakorlati kiképzésében részt vehessen. Miközben a „hajózók” a fedélzeten hajtják végre kiképzési feladataikat, addig a földön a müszaki csoportnak fontos feladata az, hogy megtanítsa az afgán földi kiszolgáló személyzetet a Mi–17 helikopter üzemeltetésének fortélyaira. Figyelik a munkájukat és hasznos tanácsokkal látják el az afgán repülő-müszaki állomány tagjait.

A váltás megkezdte munkáját

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 15., 11:46
A Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem elnevezésű rendezvénysorozat részeként tartott előadást dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban a napokban.
2018. 01. 17., 09:03
A 2001 óta összegyűlt hadszíntéri tapasztalatokra alapozva Franciaországban és Nagy-Britanniában is aktuálissá vált a modern hadviselésben fontos szerepet játszó páncélozott csapatszállító és felderítő járművek cseréje.
2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 22., 10:03
Komoly műszaki problémák miatt változott a német haditengerészet egyik legújabb hajójának programja.
2018. 01. 22., 09:56
„Tizenkét éve közös veszteség ért bennünket. Nem csak egy szomszédos ország katonáit, hanem barátainkat veszítettük el” - mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter azon a megemlékezésen, amelyet január 19-én, a hejcei repülőgép-szerencsétlenség tizenkettedik évfordulóján tartottak a tragédia helyszínén.
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.
2018. 01. 18., 10:04
Bár néhányak számára már egy ideje ismert volt, most jelent meg hivatalosan is az amerikai szaksajtóban, hogy a magyar fejlesztésű Gepárd GM6 Lynx (Hiúz) bullpup öntöltő rombolópuska immár az USA polgári fegyverpiacán is kapható.

  JETfly Magazin

JAS-39 Gripen & MiG-29 – gyakran felmerülő kérdések, avagy szüksége van-e az országnak légierőre? A dokumentum igyekszik az általában felmerülő kérdésekre választ adni és eloszlatni bizonyos téveszméket.