Bár a jelenleg Hetényegyházán – az MH Veszélyesanyag Ellátó Központ üzemanyag-ellátó raktárában – folyó Safety Fuel 2012 gyakorlat önmagában is látványos, a folyamat, amelybe illeszkedik, még szebben mutatja a magyar üzemanyag-ellátó logisztikai képességek fejlődését.
Besenyei Gergely százados, az MH VEK üzemanyag-ellátó részleg részlegvezető-helyettese, Tóth Szilárd zászlós, az MH VEK üzemanyag-ellátó raktár technikaieszköz-raktárvezetője és Solti László főtörzsőrmester, az MH VEK üzemanyag-ellátó részleg beosztott zászlósa kiemelkedő szerepet töltenek be ebben a folyamatban. A „Joint Logistics” projekt keretében február-márciusban együtt vettek részt a németországi Putlosban rendezett hathetes tanfolyamon, mely többek között arra készítette fel őket, hogy itthon kiképezzék kollégáikat.
A részvételnek – a többéves szakmai tapasztalat és az üzemanyag szakági képesítés mellett – előfeltétele volt a missziós múlt is. Besenyei százados leginkább a 2011-ben Afganisztánban német vezetés alatt álló logisztikai mentorcsoportban három hónapig végzett üzemanyag-ellátási mentori tevékenységre építhetett a tanfolyam során. „Tapasztalataim maximálisan igazolták a németekről bennünk élő általános képet: mindenben hihetetlenül precízek. Profizmusuk nyitottsággal párosult, így duplán könnyü volt velük együtt dolgozni” – mondja.
Tóth zászlós és Solti főtörzsőrmester már összeszokott párost alkotnak, hiszen a PRT ötödik váltásában laboránsként, illetve laborvezetőként dolgoztak azért, hogy a müveleti területen felhasznált üzemanyag minősége megfelelő legyen. Ehhez egyébiránt német minőségellenőri tanúsítvány kellett. „2007-ben Putlosban már részt vettünk a Combined Delivery többnemzeti gyakorlaton, ahol az üzemanyag-keresztkiszolgálás volt a fő csapásirány” – emlékszik vissza Tóth Szilárd. „Afganisztánban élesben is kipróbálhattuk a korábban megismert eszközöket és eljárásokat.”Miután 2011 őszén átadás-átvételi és anyagismereti kiképzést kaptak, összesen hét magyar vett részt a németországi tanfolyamon, de – az elméleti táboriüzemanyagraktár-tervezési és a gyakorlati csővezeték-építői modul elvégzése után – csak hárman szereztek szivattyúkezelői jogosítványt. A WARDAM rendszer üzemeltetésére felkészítő képzés színvonalára jellemző, hogy ezt a Bundeswehr adja ki, és követelményrendszere megegyezik a német kollégák elé állítottakkal. Külföldiként a három magyar szerzett elsőként ilyen képesítést. Hazatérése után a trióra kiképzői feladatok vártak: augusztusban nyolc kollégájukat kellett kéthetes célorientált képzés során felkészíteni a Safety Fuel 2012 gyakorlatra. Ez komoly kihívás volt. Az eredeti angol nyelvü anyagokat jelenleg is fordítják, így csak saját jegyzeteik és személyes tapasztalataik álltak rendelkezésre. A legnagyobb feladat olyan tematika összeállítása volt, mely a rövidebb idő alatt is átadható, de önmagában egységes rendszert alkot és a gyakorlatban is alkalmazható.
„Rengeteget tanultunk a kiképzési feladatra történő felkészítés során. A végrehajtás alatt hihetetlen mértékben mélyült el tudásunk, és persze több dolog van, amit legközelebb egy kicsit másképp csinálnánk” – meséli Solti László. Hetényegyházán ők hárman egy kicsit más szemmel figyelik a többiek munkáját. Az általuk kiképzettek helytállása mindennél megbízhatóbb visszajelzés a kiképzői munkájuk hatékonyságáról. Az eddigi tapasztalatok igen pozitívak. Besenyei százados kiemelte, hogy a kommunikációs tapasztalatok rácáfoltak az ezzel kapcsolatos előzetes aggodalmakra. Ez az első olyan gyakorlat, ahol a végrehajtó állomány tagjainak napi szinten kell szorosan együttmüködniük, és mindenki profiként teszi a dolgát: ugyanazt a szakmai hátteret felhasználva alkalmazzák ugyanazokat az eszközöket. A gyakorlattal kapcsolatos elvárásuk azonos: óriási mennyiségü, felbecsülhetetlen értékü tapasztalatra számítanak. A Safety Fuel 2012 utóélete legalább annyira fontos, mint a sikeres előkészítés és végrehajtás. A minden részletre – például: építés, üzemeltetés, karbantartás, jogi háttér, dokumentáció, biztonságtechnika – kiterjedő, magas színvonalú tapasztalat-feldolgozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az eddigi munka gyümölcse beérjen. Bíznak abban, hogy ez megvalósul. Szeretnének kiképzőkként minél jobban hozzájárulni ehhez. Nehezíti munkájukat, hogy – az évek óta csapatban együtt dolgozó német kollégáktól eltérően – ők alkalmi kötelékként tevékenykednek, hiszen nem egy alakulatnál szolgálnak. Mindazonáltal karrierjük eddigi csúcsának tartják, hogy idáig eljutottak, és úgy gondolják, kár lenne itt megállni.
Remélik, hogy egyszer akár vegyes német−magyar, akár nemzeti hozzájárulás részeként kiajánlott képességgé állnak össze a megszerzett ismeretek. Ennek feltétele a világon bárhol elfogadott, akkreditált képzés kialakítása – akár német kiképzők közremüködésével, akár önállóan. Mint mondják: ha parancsot kapnak, ők készen állnak arra, hogy teljesítsék. Fotók: Juhász László százados
Hazai cégek drónjait, repülőeszközeit és integrálható szenzorait mutatták be a Magyar Honvédség meghívott szakembereinek a Védelmi Innovációs Kutatóintézet (VIKI) által szervezett szakmai napokon július 1-én és 2-án, a hajmáskéri Kiképző Bázison.
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
Lynx harcjárművel hajtott végre éleslövészetet az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár Tatárszentgyörgyön. A szcenárió keretében nemcsak lőttek az ellenségre, hanem a visszavonulást segítő köddel is zavarták őket.
Újabb két Leopard 2A7HU típusú harckocsi, illetve vezetői oktatójármű érkezett a tatai MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz a napokban – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.