2018. 01. 23. kedd
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 253 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiképzők a gyakorlaton

Art of WAR  |  2012. 10. 09., 12:41

Bár a jelenleg Hetényegyházán – az MH Veszélyesanyag Ellátó Központ üzemanyag-ellátó raktárában – folyó Safety Fuel 2012 gyakorlat önmagában is látványos, a folyamat, amelybe illeszkedik, még szebben mutatja a magyar üzemanyag-ellátó logisztikai képességek fejlődését.

Besenyei Gergely százados, az MH VEK üzemanyag-ellátó részleg részlegvezető-helyettese, Tóth Szilárd zászlós, az MH VEK üzemanyag-ellátó raktár technikaieszköz-raktárvezetője és Solti László főtörzsőrmester, az MH VEK üzemanyag-ellátó részleg beosztott zászlósa kiemelkedő szerepet töltenek be ebben a folyamatban. A „Joint Logistics” projekt keretében február-márciusban együtt vettek részt a németországi Putlosban rendezett hathetes tanfolyamon, mely többek között arra készítette fel őket, hogy itthon kiképezzék kollégáikat.

A részvételnek – a többéves szakmai tapasztalat és az üzemanyag szakági képesítés mellett – előfeltétele volt a missziós múlt is. Besenyei százados leginkább a 2011-ben Afganisztánban német vezetés alatt álló logisztikai mentorcsoportban három hónapig végzett üzemanyag-ellátási mentori tevékenységre építhetett a tanfolyam során. „Tapasztalataim maximálisan igazolták a németekről bennünk élő általános képet: mindenben hihetetlenül precízek. Profizmusuk nyitottsággal párosult, így duplán könnyü volt velük együtt dolgozni” – mondja.

Tóth zászlós és Solti főtörzsőrmester már összeszokott párost alkotnak, hiszen a PRT ötödik váltásában laboránsként, illetve laborvezetőként dolgoztak azért, hogy a müveleti területen felhasznált üzemanyag minősége megfelelő legyen. Ehhez egyébiránt német minőségellenőri tanúsítvány kellett. „2007-ben Putlosban már részt vettünk a Combined Delivery többnemzeti gyakorlaton, ahol az üzemanyag-keresztkiszolgálás volt a fő csapásirány” – emlékszik vissza Tóth Szilárd. „Afganisztánban élesben is kipróbálhattuk a korábban megismert eszközöket és eljárásokat.”Miután 2011 őszén átadás-átvételi és anyagismereti kiképzést kaptak, összesen hét magyar vett részt a németországi tanfolyamon, de – az elméleti táboriüzemanyagraktár-tervezési és a gyakorlati csővezeték-építői modul elvégzése után – csak hárman szereztek szivattyúkezelői jogosítványt. A WARDAM rendszer üzemeltetésére felkészítő képzés színvonalára jellemző, hogy ezt a Bundeswehr adja ki, és követelményrendszere megegyezik a német kollégák elé állítottakkal. Külföldiként a három magyar szerzett elsőként ilyen képesítést. Hazatérése után a trióra kiképzői feladatok vártak: augusztusban nyolc kollégájukat kellett kéthetes célorientált képzés során felkészíteni a Safety Fuel 2012 gyakorlatra. Ez komoly kihívás volt. Az eredeti angol nyelvü anyagokat jelenleg is fordítják, így csak saját jegyzeteik és személyes tapasztalataik álltak rendelkezésre. A legnagyobb feladat olyan tematika összeállítása volt, mely a rövidebb idő alatt is átadható, de önmagában egységes rendszert alkot és a gyakorlatban is alkalmazható.

„Rengeteget tanultunk a kiképzési feladatra történő felkészítés során. A végrehajtás alatt hihetetlen mértékben mélyült el tudásunk, és persze több dolog van, amit legközelebb egy kicsit másképp csinálnánk” – meséli Solti László. Hetényegyházán ők hárman egy kicsit más szemmel figyelik a többiek munkáját. Az általuk kiképzettek helytállása mindennél megbízhatóbb visszajelzés a kiképzői munkájuk hatékonyságáról. Az eddigi tapasztalatok igen pozitívak. Besenyei százados kiemelte, hogy a kommunikációs tapasztalatok rácáfoltak az ezzel kapcsolatos előzetes aggodalmakra. Ez az első olyan gyakorlat, ahol a végrehajtó állomány tagjainak napi szinten kell szorosan együttmüködniük, és mindenki profiként teszi a dolgát: ugyanazt a szakmai hátteret felhasználva alkalmazzák ugyanazokat az eszközöket. A gyakorlattal kapcsolatos elvárásuk azonos: óriási mennyiségü, felbecsülhetetlen értékü tapasztalatra számítanak. A Safety Fuel 2012 utóélete legalább annyira fontos, mint a sikeres előkészítés és végrehajtás. A minden részletre – például: építés, üzemeltetés, karbantartás, jogi háttér, dokumentáció, biztonságtechnika – kiterjedő, magas színvonalú tapasztalat-feldolgozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az eddigi munka gyümölcse beérjen. Bíznak abban, hogy ez megvalósul. Szeretnének kiképzőkként minél jobban hozzájárulni ehhez. Nehezíti munkájukat, hogy – az évek óta csapatban együtt dolgozó német kollégáktól eltérően – ők alkalmi kötelékként tevékenykednek, hiszen nem egy alakulatnál szolgálnak. Mindazonáltal karrierjük eddigi csúcsának tartják, hogy idáig eljutottak, és úgy gondolják, kár lenne itt megállni.

Remélik, hogy egyszer akár vegyes német−magyar, akár nemzeti hozzájárulás részeként kiajánlott képességgé állnak össze a megszerzett ismeretek. Ennek feltétele a világon bárhol elfogadott, akkreditált képzés kialakítása – akár német kiképzők közremüködésével, akár önállóan. Mint mondják: ha parancsot kapnak, ők készen állnak arra, hogy teljesítsék. Fotók: Juhász László százados

Galéria: Kiképzők a gyakorlaton

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 15., 11:46
A Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem elnevezésű rendezvénysorozat részeként tartott előadást dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban a napokban.
2018. 01. 17., 09:03
A 2001 óta összegyűlt hadszíntéri tapasztalatokra alapozva Franciaországban és Nagy-Britanniában is aktuálissá vált a modern hadviselésben fontos szerepet játszó páncélozott csapatszállító és felderítő járművek cseréje.
2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 23., 11:29
z elkobzott Junkers, a Malévhez sorolt Dakota és az NDK-sokat a vasfüggöny felett átrepítő Piper esete.
2018. 01. 22., 10:03
Komoly műszaki problémák miatt változott a német haditengerészet egyik legújabb hajójának programja.
2018. 01. 22., 09:56
„Tizenkét éve közös veszteség ért bennünket. Nem csak egy szomszédos ország katonáit, hanem barátainkat veszítettük el” - mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter azon a megemlékezésen, amelyet január 19-én, a hejcei repülőgép-szerencsétlenség tizenkettedik évfordulóján tartottak a tragédia helyszínén.
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.

  JETfly Magazin

Indonézia lehet a Szu-35Sz újabb külföldi vásárlója, mivel az elkövetkező hónapokban sor kerülhet a szerződés aláírására, melynek keretein belül 11 darab Szu-35-ös harci repülőgép érkezhet Indonéziába.