Négy katonai és két mentőhelikopter, kilenc tűzoltóautó, hét mentőgépkocsi és mintegy százötven résztvevő – „Cross Landing 2012” néven magyar–román közös légi kutató-mentő gyakorlatot tartottak október 8−11. között Szolnok, Dóc és Szeged körzetében.
Szolgálati feladat ellátása közben október 9-én egy katonai szállítóhelikopter hajtómüvei meghibásodtak, ezért kényszerleszállást kellett végrehajtania Dóc határában. A gép a földet éréskor egy szabályosan közlekedő mikrobusznak csapódott, a jármüvet követő teherautó vezetője pedig ijedtében félrerántotta a kormányt – mindkét gépkocsi felborult. A balesetben egy ember meghalt, tizenhárman pedig megsérültek, a többségük állapota súlyos, életveszélyes volt.
A rendőrök pillanatokon belül lezárták a környéket, a katasztrófavédelem munkatársai eloltották az égő autókat és feszítő-vágó berendezéseikkel kiszabadították a jármüvekbe szorult, jajgató sebesülteket. A helyszínre érkező egészségügyi katonák és a mentők a sérültek állapotát a helyszínen stabilizálták, majd helikopterekkel és rohamkocsikkal a szegedi sportrepülőtéren felállított tábori kórházba szállították őket.
Mindez persze csak egy imitált helyzet volt, de ilyen és ehhez hasonló balesetek, tömegszerencsétlenségek, katasztrófahelyzetek bármikor előfordulhatnak. Ezért határozott úgy tíz évvel ezelőtt Magyarország és Románia, hogy a két ország légierői, pilótái és egészségügyi katonái a kutatási-mentési müveletek gyakorlásával közösen készülnek fel egy esetleges tragédia következményeinek az enyhítésére.
Idén az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis kapta feladatul a feltételezett katasztrófa helyszínének berendezését, a mentés megszervezését és a közös munka koordinálását. A gyakorlat parancsnoka Myszöglád Attila alezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Hadmüveleti és Kiképzési Főnökség kiemelt repülő főtisztje, igazgatója pedig Bali Tamás alezredes, a szolnoki helikopterbázis repülőfelkészítési főnöke volt. A két nemzet kutató-mentőinek közös felkészülésében az MH Összhaderőnemi Parancsnokság vezetésével részt vettek az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ, az MH Pápa Bázisrepülőtér, az MH Katonai Közlekedési Központ és az MH 5. Bocskai István Lövészdandár kijelölt alegységei is.
A mostani gyakorlat rendhagyó abból a szempontból, hogy a Magyar Honvédség kibővítette az együttmüködők körét a katasztrófavédelmi feladatokban részt vevő társszervekkel: Országos Mentőszolgálat, Légimentő Nonprofit Kht., Országos Rendőr-főkapitányság, BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, HungaroControl. Erre azért volt szükség, mert az elmúlt évben megváltozott a mentések koordinálására és a végrehajtásukra vonatkozó törvényi háttér: a légi kutatást és mentést tavaly óta egy komplex vezetési-irányítási törzs koordinálja. A törvény módosítása óta ez volt az első olyan gyakorlat, amelyet az új irányítási rendszerrel vezettek le.