Ismeretlen fegyveresek nyitottak tüzet a minisztert is szállító konvojra, majd egy öngyilkos merénylő próbált meg a járműoszlop közelébe férkőzni. A minisztert egy szállítóhelikopter fedélzetén helyezték biztonságba, majd a tüzet BTR-ek és harci helikopterek viszonozták. A legfontosabb szerepük azonban az előretolt repülésirányítóknak volt. A Magyar Honvédség JTAC-képességét bemutató szolnoki gyakorlaton jártunk...
Az eljátszott esemény szerint a konvojban haladó jármüvek több tüzharcot és egy öngyilkos merénylő támadását is túlélték. Az aszimmetrikus hadviselésben – többek között – éppen az ilyen nem szokványos harci helyzetek sikeres kezelésére szolgál a JTAC, azaz az előretolt repülésirányító bevetése.
A JTAC az a személy, aki a megfelelő képesítés birtokában harci kommunikációt folytat a szárazföld és a levegő között. Ahogy a gyakorlaton részt vevő egyik repülésirányító fogalmazott: „ő a szárazföldi erők hangja és a légi erők szeme”.
A JTAC előretolt állásból, közvetlenül irányítja a merev- vagy forgószárnyas repülőeszközöket, amelyekkel ily módon rendkívül pontosan mérhető csapás az ellenséges erőkre. A JTAC a légi (tüz)támogatás legfontosabb eszköze, hiszen nincs helyhez kötve, ezért rövid idő alatt nagy területet képes lefedni.
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisról kigördülő konvoj három BTR-ből, két csapatszállító teherautóból, mentőautóból és több terepjáróból állt, a közvetlen légi támogatást és a védett személy kísérését két Mi-24-es helikopter végezte.
Az út mellett gyanús jármüvek álltak, amelyekről nem lehetett eldönteni, hogy semleges vagy ellenséges erőkhöz tartoznak-e. A menetoszlop megállt, a Mi-24-esek pedig áthúztak a gyanús jármüvek fölött, hogy megpróbálják kideríteni szándékukat. Azokból szinte azonnal tüzet nyitottak, így a konvoj parancsnoka elrendelte a légi tüztámogatást; innentől pedig már a JTAC-é volt a főszerep! A helikopterek földről történő irányításával mért pontos csapás eredménye nyomán gomolygó füstfelhő jelezte a találatot…
Egy másik helyszínen pedig azért állt meg a konvoj, mert az előrehaladást egy feltehetően robbanószerekkel megrakott gépkocsi gátolta. Az út mellett megbújó ellenség oldalról nyitott tüzet a menetoszlopra. A számtalan gépkarabély mellett a BTR-ek tornyában lévő KPVT-k is folyamatosan ropogtak. A levegőben köröző helikopterek ütemes zaját pedig hirtelen fülsiketítő süvítés törte meg: megérkezett a légi támogatást végző két JAS-39-es Gripen is, amelyeket szintén a JTAC vezetett célra. A minisztert kísérő katonák kiszúrták és időben likvidálták a merényletre készülő támadót is, így a konvoj tovább folytathatta útját.
Az utolsó állomáson a sebesültek elszállítását és a védett személy kimenekítését szimulálták: a konvojban haladó mentőautó nagy sebességgel utat tört magának a jármüsor elejéig, ahonnan biztosítókatonák gyürüjében vitték a helikopterhez a sérülteket.
Fotó: Dévényi Veronika