2024. 10. 15. kedd
Teréz
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

´´Tűz alatt´´ a miniszter!: Előretolt repülésirányítás képesség a Magyar Honvédségben

Art of WAR  |  2012. 11. 27., 11:48

Ismeretlen fegyveresek nyitottak tüzet a minisztert is szállító konvojra, majd egy öngyilkos merénylő próbált meg a járműoszlop közelébe férkőzni. A minisztert egy szállítóhelikopter fedélzetén helyezték biztonságba, majd a tüzet BTR-ek és harci helikopterek viszonozták. A legfontosabb szerepük azonban az előretolt repülésirányítóknak volt. A Magyar Honvédség JTAC-képességét bemutató szolnoki gyakorlaton jártunk...

Az eljátszott esemény szerint a konvojban haladó jármüvek több tüzharcot és egy öngyilkos merénylő támadását is túlélték. Az aszimmetrikus hadviselésben – többek között – éppen az ilyen nem szokványos harci helyzetek sikeres kezelésére szolgál a JTAC, azaz az előretolt repülésirányító bevetése.

A JTAC az a személy, aki a megfelelő képesítés birtokában harci kommunikációt folytat a szárazföld és a levegő között. Ahogy a gyakorlaton részt vevő egyik repülésirányító fogalmazott: „ő a szárazföldi erők hangja és a légi erők szeme”.

„Előretolt repülésirányítás képesség” a Magyar Honvédségben

A JTAC előretolt állásból, közvetlenül irányítja a merev- vagy forgószárnyas repülőeszközöket, amelyekkel ily módon rendkívül pontosan mérhető csapás az ellenséges erőkre. A JTAC a légi (tüz)támogatás legfontosabb eszköze, hiszen nincs helyhez kötve, ezért rövid idő alatt nagy területet képes lefedni.

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisról kigördülő konvoj három BTR-ből, két csapatszállító teherautóból, mentőautóból és több terepjáróból állt, a közvetlen légi támogatást és a védett személy kísérését két Mi-24-es helikopter végezte.

Az út mellett gyanús jármüvek álltak, amelyekről nem lehetett eldönteni, hogy semleges vagy ellenséges erőkhöz tartoznak-e. A menetoszlop megállt, a Mi-24-esek pedig áthúztak a gyanús jármüvek fölött, hogy megpróbálják kideríteni szándékukat. Azokból szinte azonnal tüzet nyitottak, így a konvoj parancsnoka elrendelte a légi tüztámogatást; innentől pedig már a JTAC-é volt a főszerep! A helikopterek földről történő irányításával mért pontos csapás eredménye nyomán gomolygó füstfelhő jelezte a találatot…

„Előretolt repülésirányítás képesség” a Magyar Honvédségben

Egy másik helyszínen pedig azért állt meg a konvoj, mert az előrehaladást egy feltehetően robbanószerekkel megrakott gépkocsi gátolta. Az út mellett megbújó ellenség oldalról nyitott tüzet a menetoszlopra. A számtalan gépkarabély mellett a BTR-ek tornyában lévő KPVT-k is folyamatosan ropogtak. A levegőben köröző helikopterek ütemes zaját pedig hirtelen fülsiketítő süvítés törte meg: megérkezett a légi támogatást végző két JAS-39-es Gripen is, amelyeket szintén a JTAC vezetett célra. A minisztert kísérő katonák kiszúrták és időben likvidálták a merényletre készülő támadót is, így a konvoj tovább folytathatta útját.

Az utolsó állomáson a sebesültek elszállítását és a védett személy kimenekítését szimulálták: a konvojban haladó mentőautó nagy sebességgel utat tört magának a jármüsor elejéig, ahonnan biztosítókatonák gyürüjében vitték a helikopterhez a sérülteket.

Fotó: Dévényi Veronika

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.

  NÉPSZERŰ HÍREK