2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

One team one fight!

Art of WAR  |  2012. 12. 27., 10:00

A MH 86. Szolnok Helikopter Bázis immár második esztendeje vezényel harci helikopter vezetőket és Mi-24 (Mi-35) harci helikopterek üzemeltetését végző szakembereket a Magyar Honvédség Légi Kiképzés-támogató Csoport (Air Mentor Team) MH AMT afganisztáni missziójába.

Mivel a megfelelő felkészültséggel rendelkező szakemberek száma meglehetősen korlátozott, nem ritka, hogy a csapat egyes tagjai már nem az első missziójukat tapossák. A csoport alapvetően önkéntességi alapon kerül kijelölésre, szigorú szempontok figyelembe vételével. Többlépcsős felkészülési folyamat végén, a fizikai, pszichológiai, szakmai alkalmasság ellenőrzését követően léphetnek a katonák a müveleti területre induló repülőgép fedélzetére.

A nemzetközi környezetben szerezhető felbecsülhetetlen értékü tapasztalat, a müveleti területen történő szakmai tevékenység, a harci helikopter vezetői, üzemeltetői önbecsülés, az Afganisztán sajátságosan gyönyörü tájai feletti repülések felejthetetlen élménye és a katonai kötelességtudat az, ami jelentőssé teszi e feladatvégzést. A „profi” katona, csakúgy, mint minden magára valamit adó szakember, szeretne száz százalékot kihozni munkájából. A Magyar Honvédség szinte minden tisztje, gyermekkora óta készül olyan szakmai tevékenységre, melynek elsajátítottságát minden kétséget kizáróan csak müveleti körülmények között tudja önmagán leellenőrizni. Békeidőben erre nincs lehetőség. Az embert próbáló körülmények közötti bizonyítási vágy csakúgy, mint az önismeret bővítés lehetősége vonzó célponttá teszi Afganisztán laikus szemnek esetleg kietlennek tünő hegyes- völgyes vidékeit.

A MH AMT alapvető feladata az afgán légierő harci helikopter pilótáinak és a MI-35 helikopter üzemeltetését végző müszaki szakembereinek továbbképzése, átképzése, oktatása, mentorálása. Cél az ország biztonságát önállóan megőrizni képes, nemzetközi környezetbe integrálható afgán légierő szilárd alapjainak megteremtése.

A feladat azonban nem csak kiképzés, mentori tevékenység, elméleti oktatás. A nemzeti korlátozások áttekintése után 2011 derekától a csapat már részt vesz olyan repülési feladatok végrehajtásában is, amelyek az Afgán Nemzeti Hadsereg (ANA), az afgán nép érdekét szolgálják. A fent említett feladatok közös jellemzője, hogy a rájuk vonatkozó fegyverzetalkalmazási szabályok, (rules of engagement ROE) kizárólag védelmi jellegü fegyveralkalmazást tesznek lehetővé.

A MH AMT feladatait többnemzeti környezetben hajtja végre, amerikai, cseh és horvát szakemberek közremüködésével. A mentor század irányítása amerikai kézben összpontosul, amerikai rendszerre épül. Nem ritka az olyan repülés, amikor afgán, amerikai, cseh, horvát, magyar pilóta és fedélzeti lövész egy kötelékben, egy feladat végrehajtásának érdekében tevékenykedik az afgán légtér egy szük szegmensében.

A feladat nem veszélytelen. Ha valaki járt már Afganisztánban, valószínüleg hamar észrevette, hogy nem érdemes hasonlóságot keresni Magyarország zöld lankás dombjai, mezői és Afganisztán sziklás hegyei, völgyei között. Ha egyszerü repülési feladat végrehajtásának szempontjából elemezzük a terepet, akkor is lényegesen megnövekedett kockázati tényezőt kell elkönyvelnünk, de ez nem minden. Számolni kell az esetlegesen felbukkanó kis és nagy kaliberü kézifegyverek (gépkarabélyok, géppuskák, kis hatótávolságú kézi páncéltörő eszközök), nagyobb kaliberü vállról indítható légvédelmi rakéta eszközök fegyverek felbukkanásának lehetőségével is.

Habár a szövetséges erők tervezett kivonulásának ideje közeleg, a biztonsági helyzet kapcsán nem büszkélkedhetünk pozitív irányú változásokkal. A veszély mind a szárazföldi, mind a légi tevékenység mindennapos velejárója. A kockázat elemzés a személyzet dolga, de ha a kockázat egy bizonyos szintet meghalad a döntés az amerikai parancsnok kezében van. Ha „GO” kerül a kockázat elemző lap aljára, az állomány végrehajtja a feladatot. Senki sem gondol a legrosszabbra, de mindenki fel van készülve rá.

Az AMT tagjai kiváló, modern, a kor színvonalának megfelelő túlélő felszerelés készlettel rendelkeznek. A csőrőlhető repeszálló mellény, a müholdas vészjelző rádió és a kézi GPS berendezés csak egy részét képzi a közel 30 kilogrammos felszerelésnek, amiben a helikoptervezetők végrehajtják repüléseiket. A mellény kényelmesnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető. Viselését megkönnyíti azonban a tudat, hogy egy esetleges kényszerleszállást követően a személyzet biztonságos területre történő eljutásához felhasználható szinte minden elképzelhető eszközt tartalmaz.

A túlélő felszerelés biztosította lehetőségek kiaknázása felkészült embert kíván. A magyarországi felkészülés része a speciális túlélő kiképzés, amely folyamán a misszió tagjai mostoha körülmények között kényszerülnek gyakorlatban számot adni arról a tudásról, amit az elméleti oktatásokon sajátítottak el. A kiképzés része a társak esetleges sérüléseinek illetve a saját sérülések elsődleges ellátása is.

A gyengébbik nem is gazdagon kiveszi a részét a missziós tevékenységből mind hajózó, mind kiszolgáló mind pedig adminisztratív munkaterületeken.

A családtól, szerettektől való hosszú idejü távollét, az idegen környezet is próbára teszi a katonák türőképességét. A tevékenység tempója szinte hajtja egymás után a napokat és az idő felgyorsulva „vágja a centit” a misszió mérőszalagjáról. Eközben az otthon várakozó családtagoknak, a megszokott napi gondok monotóniájával kell megküzdeniük, ami nehezen feldolgozható feszültséget gerjeszthet. A hasonló jellegü terhelések minimalizálása érdekében a missziót megelőzően és azt követően is, csoportos pszichológiai foglalkozások kerülnek végrehajtásra. A családtagokkal közös pszichotraining is része a hazai felkészítési folyamatnak.

A több nemzeti század jelmondata: One team one fight!

Az MH AMT katonái, akik ennek a csapatnak egyik alappillérét képzik, olyan hátteret tudhatnak maguk mögött, amely a feladat végrehajtást lehetővé teszi, biztosítja és kiszolgálja. Közvetve az anya alakulat, az AMT türelmesen és néha aggódva várakozó családtagjai, de ne feledkezzünk meg a felkészítésében szerepet vállaló személyekről se!

Fotó:  Hegedüs Csaba (AMT-8)

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.