Repülős berkekben ismert, hogy a megszerzett tapasztalatot nem években, hanem órákban mérik. A hajózó beosztást ellátók régebben repült órák után kapták meg elismeréseiket. Ezen elismerés a megszerzett tapasztalat és a befektetett munka, repülés iránti elhivatottság fokmérője volt.
Éppen az elmúlt napokban lépte át a Magyar Honvédség Mi-17 Légi Tanácsadó Csoportja az ötszázadik müveleti terület felett végrehajtott repült órát, amely repülési idő a misszió hajózóit adó MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Szállítóhelikopter Zászlóaljának életében mérföldkőnek számít. Többéves felkészülés, kiképzés és a misszió egyéves története után ma már elmondhatjuk, hogy a zászlóaljnál jelentős müveleti tapasztalat gyült össze.
A misszió 2011 augusztusában kezdte meg munkáját. A feladat afgán hajózó személyzetek – pilóták, fedélzeti technikusok és ajtólövészek – kiképzése és a helikopterek üzemeltetőinek mentorálása. Az eltelt alig több mint egy év alatt negyven pilóta, közel harminc fedélzeti mérnök, valamint ajtólövész kapta meg az iskola elvégzését igazoló oklevelet. Ebből a munkából oroszlánrészt vállalt az a váltásonként öt hajózó és három fő müszaki mentorból álló csapat, akik az elmúlt egy évben az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományából vettek részt a NATO afganisztáni kiképző missziójában.
A feladat komolyságához mérten a müveleti területen történő munkát többéves felkészülés előzte meg. Hazai és külföldi gyakorlatok, kiképzési repülések, szimulátoros felkészülés, valamint elméleti oktatás végrehajtására volt szükség ahhoz, hogy az állomány megismerkedhessen a rájuk a hadszíntéren váró körülményekkel, feladatokkal. Eleinte új kihívást jelentettek a hegyvidéki repülés, a poros környezetben végrehajtott fel- és leszállások valamint az aszimmetrikus hadviselés megkívánta harceljárások. Ma már ezt a tudást a misszió állománya adja át az afgán légierő leendő és jelenlegi hajózó személyzeteinek.
A Magyar Honvédség Mi-17 Légi Tanácsadó Csoportjának feladata rendkívül bonyolult. Úgy kell kiképzési repülést végrehajtani kis tapasztalatú hajózójelöltekkel, hogy közben számításba kell venni az ellenséges környezet szabályait. Minden egyes repülés harcfeladat is egyben. Tudatában kell lenni a fenyegetettségnek és a fenyegetés elkerülésének, adott esetben leküzdésének módjaival.
A szolnoki Szállítóhelikopter Zászlóalj hajózói, valamint a velük települő repülő-müszaki szakemberek olyan tudás birtokosává váltak, amely felhasználható akár országvédelmi feladatokban is és amely tudás a katonai repülő-kultúra részét képezi.
Fotók: Szabó Miklós és Gulyás Károly