Mégpedig HMMWV-t, Afganisztánban és természetesen konvojban. Mivel azonban a sokoldalúan használható harcjármű vezetéséhez speciális tudás szükséges, ezt előtte meg kell szerezni. Az MH Bakony Harckiképző Központ (MH BHK) táborfalvai kiképzőbázisán zajló vezetéstechnikai képzésbe július 10-én, szerdán a média munkatársai is bepillanthattak – természetesen szigorúan csak rohamsisakban, mert a biztonsági szabályokat mindenkinek be kell tartania.
Mint azt a konvoj indulása előtti tájékoztatójában Mohos Zsolt őrnagy, a várpalotai alakulat szimulációs és gyakorló kiképző központjának alosztályvezetője elmondta: jelenleg több turnusban az Afganisztánba készülő logisztikai mentorcsoport, illetve müveleti tanácsadó csoport gépjármüvezetőinek képzése zajlik, és ma az úgynevezett ötös számú vezetéstechnikai gyakorlatot fogják végrehajtani; azaz konvojban el kell jutniuk a meghatározott célállomásra, és le kell küzdeniük az esetleges váratlan akadályokat.
„Ez még a vezetéstechnikai szakfelkészítés része, tehát itt még nem szimulálunk különféle incidenseket. Nem a konkrét müveletre készítjük őket fel, hanem pusztán megtanulnak harcjármüvet vezetni. Először megszokják a jármü sajátosságait, aztán jön a terepen történő vezetés és így tovább. Ezen a nagy távolságú vezetési gyakorlaton főleg a konvojban való közlekedés sajátosságait gyakorolják” – füzi hozzá kérdésünkre az őrnagy.
Hang Viktor törzsőrmester, oktató, az MH BHK javítórajának parancsnokhelyettese szerint is elsődleges szempont az, hogy mindenki biztonságosan tudja végrehajtani a feladatát. „Vezetéstechnikailag pedig az automata váltó lehet talán a legszokatlanabb. Meg kell szokni továbbá a jármü szélességét is, ezért először vezetéstechnikai pályán gyakorolnak a katonák, és csak utána megyünk ki közútra. Készségszinten kell elsajátítani mindent” – nyilatkozta honlapunknak a törzsőrmester.
Nem sokkal később már mindenki a gépjármüben ül, s a konvoj felkészül az indulásra. Duda jelzi az indulást, és aztán irány a kijelölt cél…
Az MH BHK által létrehozott mobil kiképző csoport tagjai, az oktatók egyébként Németországban, amerikai „katonatanároktól” sajátították el a vezetési technikák oktatásához szükséges tudást…