2018. 01. 22. hétfő
Artúr, Vince
: 309 Ft   : 252 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülő tankot találtak Seregélyes határában

Art of WAR  |  2013. 09. 06., 10:58

Ismét egy második világháborús repülőgéproncs került felszínre Magyarországon, és ezáltal a háború egy újabb áldozata lelhet hazájában végső nyughelyre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis által üzemeltetett Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely roncskutatóinak köszönhetően, akiknek kiemelt feladatuk a magyar katonai repülés történetének és tárgyi emlékeinek kutatása.

A szolnoki roncskutatóknak a közelmúltban Seregélyes külterületén, egy szemtanú bejelentése alapján sikerült detektorral kimérniük egy, a második világháborúban lezuhant, szovjet Il−2 típusú csatarepülőgép becsapódási helyét. Seregélyes környékén súlyos légi harcok voltak, amelyek során a szovjet légierő több repülőgépet is elvesztett. 

Az Il−2 a második világháború leghíresebb szovjet csatarepülőgépe volt, rendeltetésének megfelelően elsősorban a szárazföldi, mozgó célpontok − például teherautók, harckocsik − ellen alkalmazták, de a háború későbbi éveiben nagyobb bombázások előkészítésében is használták. A „repülő tankból” − ahogy akkor nevezték − több mint 36 ezer darabot gyártottak, ennek ellenére mindössze néhány maradt meg belőle a múzeumokban. 

Hatékonysága ellenére az Il–2 volt a szovjet légierő legnagyobb veszteségeket szenvedett repülőgéptípusa a második világháborúban. Viszonylag nagy mérete és lassúsága miatt a vadászrepülőgépek könnyü prédájává vált. A Magyarország feletti légi harcok során több száz darab zuhant le ebből a típusból. A harcok forgatagában sok esetben nem volt lehetőség a lezuhant repülőgépek halott személyzeteinek felkutatására, ezért jelenleg is sok szovjet pilóta és lövész alussza örök álmát ismeretlen helyen, a szántóföldek mélyén, a gépük roncsai között. 

„A nagyszabású kiemelési munkálatokból katonák és civilek egyaránt kivették részüket. A feltárás során a pilóta földi maradványait is exhumáltuk, ehhez természetesen szükség volt a gép maradványainak kiemelésére is” − mondta el a helyszínen Magó Károly zászlós, a feltárás vezetője. 

Hozzátette: bár a becsapódást követően darabjaira hulló gép szerkezeti elemeit és a motor nagy részét a helyiek összegyüjtötték, alapos kutatómunkával közel hetven év távlatából is azonosítani lehetett a gépet, ezáltal pedig a pilótát. Ehhez több adat egyeztetésére is szükség volt. Az egyik támpontot a motor szétrobbant forgattyúsházának egy darabja szolgáltatta, melyen beazonosítható a gyártási szám utolsó két számjegye: 58. Ez megegyezik egy olyan Il−2-ével, amely Seregélyes térségében tünt el 1945 márciusában. Tudjuk azt is, hogy ebben a gépben egy személy, a pilóta, Vorobjev alhadnagy vesztette életét, hiszen a rádiós-lövész, Szubotin törzsőrmester még idejében el tudta hagyni a gépet. 

Ezt támasztja alá az a szakértői vélemény is, miszerint a kiásott roncsból exhumált maradványok egy embertől származnak. Ezeket a magyar roncskutatók átadják az orosz félnek, a hivatalos azonosítást is ők fogják végezni.

Bár a repülőgép darabjaiból kevés került elő, a feltárás során számos olyan tárgy jött a felszínre, amelyek a pilóta személyéhez köthetők. Ilyenek például az ejtőernyő-hevederek szerelékei, alkatrészek, fésü, fogkefe, sőt előkerült a pilóta térképtáskája is, melyben néhány térképrészlet konzerválódott, többek között egy Martonvásár és Baracska térségét ábrázoló, cirill betüs darab, hozzá egy NL-8-as navigációs vonalzó.

A gép „felfedezője”, Horvát Péter elmondta: tíz évvel ezelőtt jutott el először a helyszínre, egykori szemtanúk továbbélő beszámolói alapján. A gép típusa ekkor még ismeretlen volt. Ettől kezdve fémdetektorral járta be a területet, mígnem két évvel ezelőtt lelt rá a becsapódási kráterre. 

A seregélyesi feltárás során jelen volt és információkkal segítette a munkát Borisz Davidov, aki Moszkvából utazott idáig, hogy részt vegyen az azonosításban. Kiemelte: reméli, hogy a jövőben a magyar kutatóknak is több lehetőségük lesz Oroszországba látogatni, folytatva az évek óta tartó, sikeres együttmüködést.

Fotó: Dévényi Veronika

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.
2018. 01. 18., 10:04
Bár néhányak számára már egy ideje ismert volt, most jelent meg hivatalosan is az amerikai szaksajtóban, hogy a magyar fejlesztésű Gepárd GM6 Lynx (Hiúz) bullpup öntöltő rombolópuska immár az USA polgári fegyverpiacán is kapható.
2018. 01. 17., 12:46
Tankokat és tarackokat indított a szíriai kurd Afrin és Manbidzs tartomány irányába Törökország, ezzel megvalósítva régi fenyegetését.
2018. 01. 12., 10:50
Piranha páncélos csapatszállítókkal erősít a román hadsereg. Mihai Fifor védelmi miniszter közölte, napokon belül véget érhetnek az egyeztetések a General Dynamics céggel, s aláírják a szerződést.

  JETfly Magazin

Újabb típus búcsújáról számolhatunk be, ezúttal Nagy-Britanniából: az AgustaWestland Lynx AH9A változata 2018. január 16-án repült utoljára, ezzel végleg búcsút intettek a 40 év szolgálatot maga mögött tudó Lynx helikopternek.