2024. 12. 08.
Mária
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cross Landing 2013: Közös életmentés, mesterfokon

Art of WAR  |  2013. 09. 11., 10:10

Szeptember tizedikén, délelőtt fél tizenegykor Szentes térségében lezuhant egy An-26-os típusú katonai repülőgép.  A baleset helyszínén szétszóródott roncsok, gomolygó füst és vérző sebesültek sokasága fogadta a percek alatt kiérkező mentőket, tűzoltókat, a katonai és civil mentőcsapatokat. A mentésbe magyar és román haderők helikopterei is bekapcsolódtak. Szerencsére azonban a „katasztrófában” senki nem vesztette életét, sőt a sérültek is csak szimuláltak - az alföldi város térségében zajlik ugyanis az idei, Cross Landing 2013 névre keresztelt, magyar-román kutató-mentő gyakorlat. 

Mélyrepülésben húz el egy Szenteshez közeli tisztás felett egy An-26-os katonai szállítógép - szemmel láthatóan valami nincsen rendben a vasmadárral... A személyzet leadja a vészjelzést, rádión közli, hogy kényszerleszállást hajt végre, majd megszünik a kapcsolat a pilóták és a torony között.

A Cross Landing 2013 gyakorlat forgatókönyve szerint a Kecskemétről felszálló „Ancsa” személy- és teherszállítási feladatot hajt végre. A szentesi katonai gyakorlótér körzetében müszaki meghibásodás - egészen pontosan mindkét hajtómü leállása - miatt a pilóta kénytelen kényszerleszállást megkísérelni, de a repülőgép földhöz csapódik. Az öttagú személyzeten kívül a fedélzeten szállított személyek is megsérülnek, összesen tízen. 

A riasztás nemcsak a gép személyzetétől, hanem a szentesi gyakorlótéren éppen kiképzésen tartózkodó katonai alegységtől is befut az illetékesekhez. E gyakorlatnak ugyanis éppen az együttmüködés az egyik célja, illetve a teljes, országos kutató-mentő híradási- és beavatkozó szegmensek ellenőrzése. 

A Magyar Honvédség és a román hadsereg mellett az érintett társszervek - azaz az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft., a HUNGAROCONTROL, az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság - is vizsgáznak a gyakorlaton. Méghozzá kitünően, hiszen a katasztrófa után néhány perccel már érkezik is a segítség. Mentősök, katasztrófavédelmisek érkeznek, parancsszavak hangzanak el - kezdődik a mentés. 

„Aki járóképes, induljon a mentőhöz!” - hangzik a felszólítás, miközben egy katona rádión jelenti, hogy „2500 liter üzemanyag volt a gépen, de nem ég, csak füstöl”. Mindenki szakszerüen végzi a dolgát.  

Csakhamar megérkezik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisról felszálló Mi-17-es kutató-mentő helikopter is, hogy a többi résztvevővel együttmüködve segítse a baleset helyszínének felkutatását, a sérültek mentését és ellátását, valamint a kárhelyszín felszámolását. 

Mialatt a helikopter a müszeres és vizuális kutatást végzi, a tüzoltókhoz befut egy újabb segélykérés. Egy helyi lakos gyerekét horgászás közben találta el egy roncsdarab. Szerencsére most is mindenki tudja a dolgát, így nincs komolyabb baj. 

Megérkezik az OMSZ mentőhelikoptere is, egyre több a segítő kéz, óramü pontossággal zajlik a sérültek ellátása. Néhány perccel később Ismét rotorok zaja hallatszik: érkezik a román segítség, egy Puma mentőhelikopter száll le a magyar Mi-17-es mellett. A cél az, hogy minél előbb eljussanak a sebesültek a szentesi kórházba, ehhez pedig a lehető legtöbb légi jármüre van szükség az útviszonyok miatt. 

A gyakorlat sikeres, az értékelés kiváló - derül ki már a sebesültek elszállítása után a szentesi repülőtéren.  

„Szerencsére nem volt még példa rá, hogy ezt a képességünket éles helyzetben is használni kellett volna, de fontos, hogy mindig készen álljunk, és rutinosak legyünk” - mondja el honlapunk kérdésére válaszolva Nagy János ezredes, a gyakorlat parancsnoka. 

„A román-magyar határ mindkét oldalán, 100-100 kilométeres körzetben nyújtunk segítséget egymásnak, ezt gyakoroljuk minden évben, hogy katasztrófahelyzetben hatékonyan tudjuk egymást segíteni” - teszi hozzá a gyakorlatigazgató, Daróczi Endre őrnagy. 

A müveletnek koránt sincs vége, szeptember 11-én egy román kárhelyszínen,  egészen pontosan a Szatmárnémeti repülőtérén folytatódik.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.

  NÉPSZERŰ HÍREK