2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cross Landing 2013: Közös életmentés, mesterfokon

Art of WAR  |  2013. 09. 11., 10:10

Szeptember tizedikén, délelőtt fél tizenegykor Szentes térségében lezuhant egy An-26-os típusú katonai repülőgép.  A baleset helyszínén szétszóródott roncsok, gomolygó füst és vérző sebesültek sokasága fogadta a percek alatt kiérkező mentőket, tűzoltókat, a katonai és civil mentőcsapatokat. A mentésbe magyar és román haderők helikopterei is bekapcsolódtak. Szerencsére azonban a „katasztrófában” senki nem vesztette életét, sőt a sérültek is csak szimuláltak - az alföldi város térségében zajlik ugyanis az idei, Cross Landing 2013 névre keresztelt, magyar-román kutató-mentő gyakorlat. 

Mélyrepülésben húz el egy Szenteshez közeli tisztás felett egy An-26-os katonai szállítógép - szemmel láthatóan valami nincsen rendben a vasmadárral... A személyzet leadja a vészjelzést, rádión közli, hogy kényszerleszállást hajt végre, majd megszünik a kapcsolat a pilóták és a torony között.

A Cross Landing 2013 gyakorlat forgatókönyve szerint a Kecskemétről felszálló „Ancsa” személy- és teherszállítási feladatot hajt végre. A szentesi katonai gyakorlótér körzetében müszaki meghibásodás - egészen pontosan mindkét hajtómü leállása - miatt a pilóta kénytelen kényszerleszállást megkísérelni, de a repülőgép földhöz csapódik. Az öttagú személyzeten kívül a fedélzeten szállított személyek is megsérülnek, összesen tízen. 

A riasztás nemcsak a gép személyzetétől, hanem a szentesi gyakorlótéren éppen kiképzésen tartózkodó katonai alegységtől is befut az illetékesekhez. E gyakorlatnak ugyanis éppen az együttmüködés az egyik célja, illetve a teljes, országos kutató-mentő híradási- és beavatkozó szegmensek ellenőrzése. 

A Magyar Honvédség és a román hadsereg mellett az érintett társszervek - azaz az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft., a HUNGAROCONTROL, az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság - is vizsgáznak a gyakorlaton. Méghozzá kitünően, hiszen a katasztrófa után néhány perccel már érkezik is a segítség. Mentősök, katasztrófavédelmisek érkeznek, parancsszavak hangzanak el - kezdődik a mentés. 

„Aki járóképes, induljon a mentőhöz!” - hangzik a felszólítás, miközben egy katona rádión jelenti, hogy „2500 liter üzemanyag volt a gépen, de nem ég, csak füstöl”. Mindenki szakszerüen végzi a dolgát.  

Csakhamar megérkezik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisról felszálló Mi-17-es kutató-mentő helikopter is, hogy a többi résztvevővel együttmüködve segítse a baleset helyszínének felkutatását, a sérültek mentését és ellátását, valamint a kárhelyszín felszámolását. 

Mialatt a helikopter a müszeres és vizuális kutatást végzi, a tüzoltókhoz befut egy újabb segélykérés. Egy helyi lakos gyerekét horgászás közben találta el egy roncsdarab. Szerencsére most is mindenki tudja a dolgát, így nincs komolyabb baj. 

Megérkezik az OMSZ mentőhelikoptere is, egyre több a segítő kéz, óramü pontossággal zajlik a sérültek ellátása. Néhány perccel később Ismét rotorok zaja hallatszik: érkezik a román segítség, egy Puma mentőhelikopter száll le a magyar Mi-17-es mellett. A cél az, hogy minél előbb eljussanak a sebesültek a szentesi kórházba, ehhez pedig a lehető legtöbb légi jármüre van szükség az útviszonyok miatt. 

A gyakorlat sikeres, az értékelés kiváló - derül ki már a sebesültek elszállítása után a szentesi repülőtéren.  

„Szerencsére nem volt még példa rá, hogy ezt a képességünket éles helyzetben is használni kellett volna, de fontos, hogy mindig készen álljunk, és rutinosak legyünk” - mondja el honlapunk kérdésére válaszolva Nagy János ezredes, a gyakorlat parancsnoka. 

„A román-magyar határ mindkét oldalán, 100-100 kilométeres körzetben nyújtunk segítséget egymásnak, ezt gyakoroljuk minden évben, hogy katasztrófahelyzetben hatékonyan tudjuk egymást segíteni” - teszi hozzá a gyakorlatigazgató, Daróczi Endre őrnagy. 

A müveletnek koránt sincs vége, szeptember 11-én egy román kárhelyszínen,  egészen pontosan a Szatmárnémeti repülőtérén folytatódik.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 11:14
Idén a migrációs válsághelyzet kezelésében és a terrorizmus elleni harcban való részvételt is gyakorolják a szerb és a magyar hadihajósok.
2017-09-14 10:12:11
Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma a napokban szerződést kötött az MD Helicopters vállalattal, miszerint az USA további 150 darab MD-530F Cayuse Warrior típusú, felderítő-harci helikoptert vásárol Afganisztán részére.
2017-09-07 13:17:17
Az Egyesült Államok haditengerészete a többi nagy hadiflottával ellentétben nem állított hadrendbe csatacirkálókat, pontosabban fogalmazva csak majdnem, mivel közbeszólt a nemzetközi politika.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 11:16
A szakértő szerint nem várható fegyveres konfliktus Észak-Korea és az Egyesült Államok között.
2017. 09. 19., 09:34
Nem kellenek nagy dolgok ahhoz, hogy az ember jól érezze magát a bőrében, s ebből a hadsereg is rengeteget profitáljon.
2017. 09. 15., 11:41
Észak-Korea újabb rakétát bocsátott fel Phenjan egyik külső kerületéből keleti irányba, a rakéta átrepült Japán második legnagyobb szigete, Hokkaidó felett, majd a Csendes-óceánba csapódott – jelentették péntekre virradóra a hírügynökségek.
2017. 09. 12., 14:02
Visszautasította kedden Észak-Korea az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) újabb, ellene hozott szankciós határozatát, és azt üzente az Egyesült Államoknak, hogy hamarosan soha nem tapasztalt szenvedésben lesz része.

  JETfly Magazin

A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.