A különböző fizikai hatások életünk minden területén jelen vannak; némelyek szabad szemmel észrevehetőek, némelyeket csak speciális berendezések segítségével észlelhetünk. Korábban testvérlapunkon, a jetfly.hu oldalon foglalkoztunk olyan jelenségekkel, amelyekkel repülőgép-vezetők (katonai, polgári) és tengerészek találkozhatnak. Írásunkban most a szárazföldi erőknél észlelhető jelenségekkel foglalkozunk.
DerivációA mesterlövészek felkészítése során különös figyelmet fordítanak arra, hogy a lövés után a lövedék nem csak lefelé tér el a nehézségi erő által, hanem oldalirányban is. Ezt a hatást a lehetséges oldalszél mellett a deriváció okozza. Annak érdekében, hogy a lövedék ne billenjen fel a légellenállás hatására, a csőfuratban lévő huzagolás egy gyors forgómozgást hoz létre. A lövedéket a légellenállás továbbra is felfelé és hátrafelé igyekszik billenteni. A gyors forgás következtében azonban a röppálya nem felfelé hajlik, hanem a légellenállási erő hatásának irányára merőlegesen, valamint forgásának irányába, kis mértékben. Ez azt jelenti, hogy a lövedék röppályájának eltérése egybeesik a cső huzagolásának irányával, amely az esetek nagytöbbségében megegyezik az óramutató járásával – azaz a lövedék jobbra tér el. Az ilyen hatást nevezik derivációnak.
A lövedék eltérése deriváció hatására(Forrás: ada.ru)
Nagy távolságra végrehajtott lövés esetén, amikor a deriváció már jelentős (a Dragunov-mesterlövészpuska esetén 1 kilométerre lévő cél esetén ez az érték eléri a 60 cm-t) a mesterlövészek figyelembe veszik az eltérést. Sok, modern célzóberendezés szerkezetileg kezeli a derivációt. A tüzérségnél is számolnak a jelenséggel, ahol az értékeket táblázatokból lehet meghatározni, illetve egyes célzókészülékek szerkezetileg határozzák meg.Magnus-effektusA lövedék forgásával kapcsolatosan megfigyelhető még egy jelenség, amit Magnus-effektusnak neveznek. A Magnus-effektus során az áramló közegbe helyezett forgó hengerre (esetünkben a lövedékre) erő hat, amely merőleges az áramlás irányára és a forgástengelyre.
Az oldalirányú szél a Magnus-effektus miatt eltéríti a lövedéket eredeti irányától, ezért azt a lövedék kilövése előtt, a kilövési irány beállításakor figyelembe kell venni. A gyakorlatban kistávolságú cél esetén a Magnus-effektus röppályára gyakorolt hatása jelentéktelen, figyelmen kívül hagyható. A mesterlövészek azonban, akik nagytávolságú célokat küzdenek le egy speciális, a szél erősségének vagy a légáram sebességének meghatározására szolgáló müszert, anemométert alkalmaznak.
A PGF alkalmazása extrém távolságú vadászatkor
2013. január elején mutatta be az amerikai Tracking Point cég számítógép alapú, Precision Guided Firearms (PGF) célzó-berendezését. A komplexum Linux operációs rendszer alapjain müködik, valamint Wi-Fi modullal is el van látva. A rendszer jelentősen növeli a lövés pontosságát az automatikus célkövetésnek, valamint a deriváció és a Magnus-effektus figyelembevételének köszönhetően.Akusztikai csapás (hangrobbanás)A harctereken gyakran hallani hatalmas hanghatásokat. Ezek lehetnek hangsebesség felett repülő lövedékek, lehet egy alacsonyan áthúzó repülőgép, amely után érkezik a „hangrobbanás”. Ezt a jelenséget nevezik akusztikai csapásnak.
Forrás: waaldug.com
Hangrobbanás akkor keletkezik, amikor egy hangsebesség felett repülő test (repülőgép, lövedék) által keltett lökéshullámok elérik a földfelszínt. A hangsebesség felett repülő repülőgép robbanáshoz hasonló zajt kelt, ami egymásra torlódó hanghullámokból áll. A hangrobbanás szuperszonikus repülés során, a földfelszínen végig hallható, nem csak a hangsebesség átlépésekor.
Az 1970-es évek elején Izrael a Szíriával és Egyiptommal szemben kialakult konfliktus során alkalmazta az akusztikai csapást, mint pszichológiai hatás. Az Izraeli Légierő 1969-ben kapta meg az F-4 Phantom II repülőgépeket, amelyek a hangsebesség kétszeresével voltak képesek repülni. Ezekkel a gépekkel az izraeli pilóták kismagasságon hajtottak végre hangsebesség feletti repüléseket, az ellenséges városok felett.Galton-sípA modern hadviselés során igyekeznek más hangtani hatásokat (hangfegyvereket) is alkalmazni. Ilyen lehet többek között az emberi fül számára hallhatatlan nagyfrekvenciájú hanghullám (ultrahang), amelyekkel különböző állatokat (kutyák, delfinek stb.) lehet trenírozni és parancsokat adni számukra. Ultrahang létrehozására alkalmazzák az úgynevezett Galton-sípját, amely 20 kHz-nél nagyobb frekvenciájú mechanikai rezgések és hullámok keltésére alkalmas akusztikai berendezés. A katonai kutyafelvezetők harci körülmények között akkor alkalmazzák Galton-sípját, amikor a kutyáknak anélkül kell különböző parancsokat adniuk, hogy akár a saját, akár a kutyák tartózkodási helyét felfednék.A vízen való felúszás - aquaplaningA katonai gépjármüvek vezetésénél – éppúgy, mint a civil gépjármüvek esetében – ismerős az irányíthatóság elvesztése nedves útfelületen, nagysebességnél. Ezt a jelenséget nevezik aquaplaningnek, ami akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszünik, a kerekek csúsznak és a jármü nem képes reagálni a kormánymozdulatokra, gyorsításra és fékezésre. A jármü irányíthatatlanná válik, elkezdhet csúszni vagy pörögni, ami potenciális vészhelyzetet idéz elő.
Lengyel László alezredes vette át az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred parancsnoki beosztását ünnepi állománygyűlés keretében a budapesti Irinyi János laktanyában augusztus 30-án.
Az Egyesült Államok Hadseregétől nyert el megbízást az Airbus, az amerikai légierő kötelékében szolgáló, MEP (Mission Equipment Package) felszereléssel ellátott helikopterek korszerűsítésére.
A német ipar ma már a járműgyártástól a hadiiparig pontosan tudja, mekkora szerepet játszanak a magyarországi gyárak, a magyar szakmunkások és mérnökök, a magyar hozzáadott érték a német világmárkák globális sikerében.
Azok a fiatalok, akik kifejezetten a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművek kezelői, toronylövészei, vagy ezekkel a harcjárművekkel harcba szállított lövészkatonák szeretnének lenni, bruttó 737 ezer forintos illetményt kapnak. Ezt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter jelentette be augusztus 11-én, Szentesen.
Ha érdekel a katonák élete és még nincs programod szombatra, akkor két helyen is tárt karokkal vár a Magyar Honvédség. Az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred és az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (MH BHD) is nyílt napot, illetve családi napot tart szeptember 9-én.
Sokan várnak alapvető változásokat attól, hogy egyre több és egyre komolyabb képességű nyugati haditechnikai eszköz kerül az Oroszországgal szemben védekező Ukrajna fegyveres erőihez.
A Magyar Honvédség két H145M helikoptere kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) augusztus 7-én, hétfőn az MTI-vel.
2023. július 18-án, Toulonban átadásra került a francia flotta legújabb támogatóhajó (LSS) osztályának első egysége, a Jacques Chevallier. Az ünnepségen részt vettek a hajó névadójának, a francia nukleáris üzemű hadihajózás megteremtőjeként tisztelt Jacques Chevallier családtagjai is.
Magyar fejlesztésű és magyar gyártású felszereléssel kívánjuk ellátni a Magyar Honvédséget – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NATO DIANA Innovációs Héten.
A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.”
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár újonnan megnyílt toborzópontján várják azok jelentkezését, akik érdeklődnek a katonai pálya iránt és szívesen csatlakoznak az alakulathoz hivatásos vagy szerződéses katonaként, illetve polgári alkalmazottként.
2023. szeptember 26-án újabb sajtó-, illetve spotternyilvános eseményre várták az érdeklődőket az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál: a Tiger Meet gyakorlatra kitelepülő Gripen flotta 30-as oldalszámú tagja új dekorációt kapott, melyet a keddi napon mutattak be a Kecskeméti Repülőbázison.