A különböző fizikai hatások életünk minden területén jelen vannak; némelyek szabad szemmel észrevehetőek, némelyeket csak speciális berendezések segítségével észlelhetünk. Korábban testvérlapunkon, a jetfly.hu oldalon foglalkoztunk olyan jelenségekkel, amelyekkel repülőgép-vezetők (katonai, polgári) és tengerészek találkozhatnak. Írásunkban most a szárazföldi erőknél észlelhető jelenségekkel foglalkozunk.
DerivációA mesterlövészek felkészítése során különös figyelmet fordítanak arra, hogy a lövés után a lövedék nem csak lefelé tér el a nehézségi erő által, hanem oldalirányban is. Ezt a hatást a lehetséges oldalszél mellett a deriváció okozza. Annak érdekében, hogy a lövedék ne billenjen fel a légellenállás hatására, a csőfuratban lévő huzagolás egy gyors forgómozgást hoz létre. A lövedéket a légellenállás továbbra is felfelé és hátrafelé igyekszik billenteni. A gyors forgás következtében azonban a röppálya nem felfelé hajlik, hanem a légellenállási erő hatásának irányára merőlegesen, valamint forgásának irányába, kis mértékben. Ez azt jelenti, hogy a lövedék röppályájának eltérése egybeesik a cső huzagolásának irányával, amely az esetek nagytöbbségében megegyezik az óramutató járásával – azaz a lövedék jobbra tér el. Az ilyen hatást nevezik derivációnak.
A lövedék eltérése deriváció hatására(Forrás: ada.ru) Nagy távolságra végrehajtott lövés esetén, amikor a deriváció már jelentős (a Dragunov-mesterlövészpuska esetén 1 kilométerre lévő cél esetén ez az érték eléri a 60 cm-t) a mesterlövészek figyelembe veszik az eltérést. Sok, modern célzóberendezés szerkezetileg kezeli a derivációt. A tüzérségnél is számolnak a jelenséggel, ahol az értékeket táblázatokból lehet meghatározni, illetve egyes célzókészülékek szerkezetileg határozzák meg.Magnus-effektusA lövedék forgásával kapcsolatosan megfigyelhető még egy jelenség, amit Magnus-effektusnak neveznek. A Magnus-effektus során az áramló közegbe helyezett forgó hengerre (esetünkben a lövedékre) erő hat, amely merőleges az áramlás irányára és a forgástengelyre.
Az oldalirányú szél a Magnus-effektus miatt eltéríti a lövedéket eredeti irányától, ezért azt a lövedék kilövése előtt, a kilövési irány beállításakor figyelembe kell venni. A gyakorlatban kistávolságú cél esetén a Magnus-effektus röppályára gyakorolt hatása jelentéktelen, figyelmen kívül hagyható. A mesterlövészek azonban, akik nagytávolságú célokat küzdenek le egy speciális, a szél erősségének vagy a légáram sebességének meghatározására szolgáló müszert, anemométert alkalmaznak.A PGF alkalmazása extrém távolságú vadászatkor
2013. január elején mutatta be az amerikai Tracking Point cég számítógép alapú, Precision Guided Firearms (PGF) célzó-berendezését. A komplexum Linux operációs rendszer alapjain müködik, valamint Wi-Fi modullal is el van látva. A rendszer jelentősen növeli a lövés pontosságát az automatikus célkövetésnek, valamint a deriváció és a Magnus-effektus figyelembevételének köszönhetően.Akusztikai csapás (hangrobbanás)A harctereken gyakran hallani hatalmas hanghatásokat. Ezek lehetnek hangsebesség felett repülő lövedékek, lehet egy alacsonyan áthúzó repülőgép, amely után érkezik a „hangrobbanás”. Ezt a jelenséget nevezik akusztikai csapásnak.Forrás: waaldug.com
Hangrobbanás akkor keletkezik, amikor egy hangsebesség felett repülő test (repülőgép, lövedék) által keltett lökéshullámok elérik a földfelszínt. A hangsebesség felett repülő repülőgép robbanáshoz hasonló zajt kelt, ami egymásra torlódó hanghullámokból áll. A hangrobbanás szuperszonikus repülés során, a földfelszínen végig hallható, nem csak a hangsebesség átlépésekor.Az 1970-es évek elején Izrael a Szíriával és Egyiptommal szemben kialakult konfliktus során alkalmazta az akusztikai csapást, mint pszichológiai hatás. Az Izraeli Légierő 1969-ben kapta meg az F-4 Phantom II repülőgépeket, amelyek a hangsebesség kétszeresével voltak képesek repülni. Ezekkel a gépekkel az izraeli pilóták kismagasságon hajtottak végre hangsebesség feletti repüléseket, az ellenséges városok felett.Galton-sípA modern hadviselés során igyekeznek más hangtani hatásokat (hangfegyvereket) is alkalmazni. Ilyen lehet többek között az emberi fül számára hallhatatlan nagyfrekvenciájú hanghullám (ultrahang), amelyekkel különböző állatokat (kutyák, delfinek stb.) lehet trenírozni és parancsokat adni számukra. Ultrahang létrehozására alkalmazzák az úgynevezett Galton-sípját, amely 20 kHz-nél nagyobb frekvenciájú mechanikai rezgések és hullámok keltésére alkalmas akusztikai berendezés. A katonai kutyafelvezetők harci körülmények között akkor alkalmazzák Galton-sípját, amikor a kutyáknak anélkül kell különböző parancsokat adniuk, hogy akár a saját, akár a kutyák tartózkodási helyét felfednék.A vízen való felúszás - aquaplaningA katonai gépjármüvek vezetésénél – éppúgy, mint a civil gépjármüvek esetében – ismerős az irányíthatóság elvesztése nedves útfelületen, nagysebességnél. Ezt a jelenséget nevezik aquaplaningnek, ami akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszünik, a kerekek csúsznak és a jármü nem képes reagálni a kormánymozdulatokra, gyorsításra és fékezésre. A jármü irányíthatatlanná válik, elkezdhet csúszni vagy pörögni, ami potenciális vészhelyzetet idéz elő.