A Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) működése szempontjából alapvető fontosságú infrastrukturális fejlesztéssel bővült a pápai légibázis, amikor ünnepélyes keretek között átadásra került a SAC tranzitáru-raktár. A szalagvágó ceremónián beszédet mondott Szarvas László, a NATO Légiszállítást Kezelő Program (NAMP) helyettes program menedzsere, valamint Frank Rombouts ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnoka.
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren épült SAC tranzitáru-raktár egy alumínium szerkezetü, mintegy 1 800 m2 felületü sátortetős, temperált légterü épület kerítéssel körbezárva, parkolóval és a repülőtér gurulóútjaira kivezető összekötő utakkal.
A létesítmény építési munkálatai 2013 júliusában, az első jelképes kapavágással kezdődtek, melyen jelen volt Anders Fogh Rasmussen NATO főtitkár és Hende Csaba honvédelmi miniszter is. Az építési fázis lezárását jelző müszaki átadás és a használatbavételi engedély kiadása 2014 januárjában történt meg. A tranzitáru-raktárat a HAW Logisztikai Támogató Század (LSS) Aerial Port személyi állománya vette birtokba, mely a nagy hatótávolságú SAC C-17 Globemasterek által szállított áru mozgatásának tervezéséért és kezeléséért felelős.
Szarvas László, a NATO Légiszállítást Kezelő Program (NAMP) helyettes vezetője és Frank Rombouts ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) parancsnoka átvágják a SAC tranzitáru-raktár megnyitását jelképező szalagot az MH Pápa Bázisrepülőtéren 2014. január 29-én. Fotó: Ville Tuokko (HAW)
Az új létesítmény a légi úton, közúton vagy vasúton a pápai légibázisra szállított tranzitáru költséghatékony ideiglenes tárolását hivatott szolgálni a SAC C-17-es repülőgépekkel történő továbbszállításig, ezzel is erősítve Pápa Bázisrepülőtér azon képességét, hogy légi mobilitási központként müködhessen a SAC program 12 tagállama logisztikai müveletei számára.
A létesítmény a felavatása után időjárási körülményektől független, mérsékelten klimatizált környezetet biztosít majd a tranzitáru tárolására. Korábban ez a képesség csak korlátozott mértékben állt rendelkezésre Pápa Bázisrepülőtéren, főleg a régi fütetlen vadászrepülőgép fedezékeket használták erre a célra.
A tranzitáru-raktárat az UVATERV Zrt. tervezte és a STRABAG Zrt. kivitelezte hozzávetőlegesen 282 millió forintos összköltségvetésből (1.26 millió USD), melyet a 12-nemzetü SAC program finanszírozott a NATO Légiszállítást Kezelő Program együttmüködésével. A bekötőutak megépítésének költségét a Honvédelmi Minisztérium, az MH Pápa Bázisrepülőtér infrastrukturális fejlesztési tervének részeseként vállalta. A tranzitáru-raktár csak egyike a számos infrastrukturális fejlesztési beruházásnak, melyek jelenleg a Honvédelmi Minisztérium által fenntartott és főként a Startégiai Légiszállítási Képesség Program által használt bázison zajlanak.
A legjelentősebb beruházás a szintén a légibázis területén, a Startégiai Légiszállítási Képesség Program pénzügyi forrásaiból 2016-ig megvalósuló hangár kampusz. Az építkezés részét képezi a majdan a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW), a NATO Légiszállítást Kezelő Program Iroda (NAMPO) és a Boeing vállalat által hasznosított irodák illetve mühelyek. A létesítmény szerves része lesz egy C-17-es repülőgép befogadására és szervizelésére alkalmas hangár is.
Amit a Stratégiai Légiszállítási Képesség Nehéz Légiszállító Ezredről tudni érdemes
A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt, a nemzetközi Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) katonai végrehajtó szervezete. Három Boeing C-17 Globemaster III típusú, nagy hatótávolságú szállító repülőgépet üzemeltet katonai stratégiai légiszállítási képességet biztosítva a 12 SAC tagállam számára.
A HAW 2009-ben kezdte el müködését és repülőgép flottája idáig több mint 12 000 repült órát teljesített sikeresen. A teljes müveleti képességet 2012-ben érte el az ezred.
A SAC nemzetek sorában tíz NATO tagállam (Bulgária, Észtország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Amerikai Egyesült Államok), valamint két NATO békepartnerségi ország (Finnország és Svédország) található.
Müködése során a SAC a NATO Légiszállítást Kezelő Program-tól (NAMP) és a Boeing cégtől kap támogatást, mely a C-17 repülőgépekkel kapcsolatos karbantartási feladatokért, szakértői és müszaki támogatásért felelős.
Forrás: heavyairliftwing.org
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |