2023. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 386 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 3D nyomtatási technológia az utasszállító repülőgépekbe építhető sugárhajtóműveknél

Art of WAR  |  2014. 03. 27., 15:41

A GE Indianában nyitja meg a világ első 3D technológiára épülő, utasszállító repülőgépekbe építhető sugárhajtómű összeszerelő üzemét. Napjainkig közel 6000, 78 milliárd dollár összértékű előjegyzett megrendelés érkezett a világ 20 országából a tartósabb, könnyebb és magasabb hőmérsékletnek is ellenálló alkatrészekre.

3D nyomtatási technológia

Tesztpadon az első LEAP1-A hajtómü Ohióban

- Új összeszerelő üzemet nyit a GE repüléstechnikai üzletága, a GE Aviation az amerikai Indianában, ahol a világ első, 3D nyomtatással készült üzemanyag-fúvókákat és következő generációs anyagokat tartalmazó sugárhajtómüvét szerelik össze. 

- Az utasszállító repülőgépekbe szánt LEAP elnevezésü hajtómü kerámia mátrixú kompozitokkal és innovatív, háromdimenziós szövettel megerősített szénszálas légcsavarlapátokkal készül.

- A 3D nyomtatással készülő fúvókák sokkal tartósabbak, és gyártáshoz szükséges forrasztások és hegesztések száma is jelentősen, 20%-kal csökken. A kerámia mátrixú kompozitok pedig kétharmadával könnyebbek, mint a fémből készült ugyanolyan alkatrészek, és 20%-kal magasabb hőmérsékleten is müködőképesek, pedig ezen a hőmérsékleten a legtöbb ötvözet meglágyul.

- Bár a LEAP elnevezésre hallgató hajtómü csak 2016-ban lép majd szolgálatba, már most a GE Aviation egyik legkeresettebb hajtómüve: az üzletág 20 országból már több mint 6000 megrendelést igazolt vissza, melyek összértéke meghaladja a 78 milliárd dollárt.

- Az GE 2017-ig több mint 3,5 milliárd dollárt ruház be új üzemek építésébe és új berendezésekbe. 

- A GE és partnerei mintegy 34 000 sugárhajtómüvet üzemeltetnek az utasszállító gépekben. A következő hat év folyamán ez a szám egyötödével, 41 000-re nő. 

Az új üzem, mely az Indiana állambéli Lafayette-ben épül meg 100 millió dolláros beruházással, 2020-ra 200 főt foglalkoztat majd. A korszerü gyártósort automatizált vizuális vizsgálórendszerekkel, rádiófrekvenciás alkatrészkezelő rendszerrel és további új technológiákkal látják el, melyek a gyártási hatékonyság és minőség fokozását szolgálják. A GE Aviation az elmúlt hét évben több gyárat is épített, a Lafayette-i üzem a hetedik lesz ezek sorában. Az üzemek együttesen több mint 2500 új munkahelyet teremtenek.

3D nyomtatási technológia

Az utasszállító repülőgépekbe szánt hajtómü kerámia mátrixú kompozitokkal és úttörő jellegü, háromdimenziós szövettel megerősített szénszálas légcsavarlapátokkal készül. (Forrás: GEreports.com)

Az új összeszerelő üzemben a GE és partnerei által kifejlesztett, három LEAP hajtómü-verziót állítják elő három következő generációs egyfolyosós utasszállító repülőgéphez: az Airbus A320neo-hoz, a Boeing 737 MAX-hoz és a COMAC C919-hez. 

A GE és partnerei mintegy 34 000 sugárhajtómüvet üzemeltetnek az utasszállító gépekben. A következő hat év folyamán ez a szám egyötödével, 41 000-re nő. A GE Aviation több évre szóló berendezés- és szolgáltatás-megrendeléseinek értéke mindössze egy év alatt 20%-kal nőtt, és 2013 végére elérte a 125 milliárd dollárt.

A LEAP hajtómü fejlesztését elősegítette, hogy a GE éves szinten 1 milliárd dollárt ruházott be a sugárhajtással kapcsolatos kutatás-fejlesztésbe. A GE Global Research kutatóközpont munkatársai az elmúlt két évtizedben az új hajtómü legkorszerübb alkatrészeinek fejlesztésén dolgoztak, többek között a kerámia mátrixú kompozit anyagokon, a 3D nyomtatási eljárásokon, valamint a vezérlőrendszereken.

3D nyomtatási technológia

3D nyomtatással készült üzemanyag-fúvóka

Minden LEAP hajtómüben 19 db 3D nyomtatással készült üzemanyag-fúvóka, negyedik generációs szénszálas kompozitanyagból készült lapátok, valamint kerámia mátrixú kompozitból készült alkatrészek lesznek.

A 3D nyomtatással készülő fúvókák az előző modellnél ötször tartósabbak. A 3D nyomtatásnak köszönhetően a mérnökök leegyszerüsíthették a konstrukciót, és 25-ről mindössze ötre csökkenthették a forrasztások és hegesztések számát.

A kerámia mátrixú kompozitok a súly és a hőgazdálkodás szempontjából is kedvezőek. Kétharmadával könnyebbek ugyanis, mint a fémből készült ugyanolyan alkatrészek, és 20%-kal magasabb hőmérsékleten is müködőképesek, pedig ezen a hőmérsékleten a legtöbb ötvözet meglágyul.

„A konstrukciót tekintve a súlycsökkenés szorzóhatása jóval nagyobb, mint három az egyhez” – mondta Michael Kauffman, a GE Aviation gyártási igazgatója. „A nikkelötvözetből készülő turbinatárcsának nem kell olyan nagydarabnak lennie, hogy elbírja a könnyü lapátokat, és a kisebb centrifugális erőnek köszönhetően a csapágyakon és más alkatrészeken is karcsúsíthatunk. Ez egyszerü fizika.”

Az új technológiák lehetővé tették, hogy a tervezőcsapat egy fém alkatrészekből készült ugyanolyan méretü hajtómühöz viszonyítva több száz fonttal csökkentse az új hajtómü tömegét, növelje belső hőmérsékletét, és hatékonyabbá tegye müködését.  „Komoly fejlesztéseket végzünk az anyagtechnológiák terén, így képesek vagyunk arra, hogy csökkentsük a hajtómüvek súlyát, magasabb hőmérsékleten üzemeltessük és kisebb mértékben hütsük őket” – jelentette ki Kauffman. „Ennek eredményeképpen a hajtómüveket és az általuk a magasba emelt repülőgépeket is hatékonyabbá és olcsóbban üzemeltethetővé tudjuk tenni.”

Fagyteszten a LEAP1-A hajtómü Kanadában

Az első LEAP hajtómüvön kimerítő fejlesztési és minősítési programot végeznek. A tesztek a GE és a Snecma ohiói és franciaországi, illetve újabban kanadai üzemeiben zajlanak.

A tesztek során a hajtómübe beépített rendszerek müködőképességét vizsgálják. A földi és a légi tesztelés során 60 különféle „felépítésben” próbálják ki a hajtómüvet. (A felépítés ebben az esetben azt jelenti, hogy ugyanazt a hajtómüvet a vizsgálathoz szétszerelik, majd a tesztelés folytatásához újra összeépítik. Ilyenkor esetenként új hardvert is tehetnek bele.) A 2016-ig tartó tesztek során a hajtómüvet olyan terhelésnek teszik ki, mintha 15 évet töltött volna légi szolgálatban.

Chaker Chahrour, a CFM alelnöke elmondta: „A hajtómüvet lépésről lépésre a valaha végzett legátfogóbb tesztprogramnak vetjük alá."

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 02. 23., 15:10
Szerbiának erős hadseregre van szüksége, ellenkező esetben az ország három napon belül megsemmisülhetne, ezért a katonaság és a fegyveripar fejlesztésébe az év végéig további 700 millió eurót fektet Belgrád − közölte Aleksandar Vučić szerb köztársasági elnök az Abu-Dzabiban rendezett nemzetközi fegyverkiállítás apropóján.
2023. 02. 15., 09:21
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
2023. 02. 14., 09:11
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
2023. 02. 09., 10:25
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
2023-02-02 13:50:19
Toborzóbuszokkal gazdagodik a Magyar Honvédség eszközállománya. Tíz darab Iveco Daily 35S16 típusú járművet adtak át az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) részére január 31-én az MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) Újszász utcai objektumában.
2023-01-27 09:56:50
Hideg is, látni is alig lehet a felszín alatt, de a muszáj nagy úr. Márpedig gyakorolni muszáj még téli körülmények között is, éppen ezért hódítják meg évről-évre a csongrádi Holt-Tisza olykor fagyott, máskor „csak” roppant hideg vizét az MH II. Rákóczi Ferenc 14. Műszaki Ezred katonabúvárai.
2023-01-20 13:31:49
Az I. világháborút megelőző évtizedekben az egyre erősödő Németország hatalmas erőfeszítéseket tett, hogy egyenrangú világhatalommá váljon a fénykorát élő Brit Birodalommal. Versengésük egyik legfőbb színtere a haditengerészet volt, így a német mérnökök tudásuk legjavát beleadva, kiváló hadihajók sorát alkották meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 27., 14:26
Az Európai Unió Védelmi Alap (EDF) Űrkutatás témakörében rendeztek szakmai workshopot március 24-én, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Zrínyi Miklós Laktanya és Egyetemi Campuson.
2023. 03. 24., 10:45
Megalakult az első állandó amerikai helyőrség Lengyelországban március 21-én. A 13 katonából és 140 civil munkatársból álló egység az Egyesült Államok Lengyelországba telepített erőinek logisztikai és infrastrukturális támogatását fogja biztosítani.
2023. 03. 23., 12:52
„High-tech hadsereg, átalakítások, fejlesztések a Magyar Honvédségben” címmel tartott előadást felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke Veszprémben, a Pannon Egyetemen, március 22-én, szerdán.
2023. 03. 20., 13:40
Az MH II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred képességei fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlenek azok a technikai eszközök, amelyek a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretén belül folyamatosan érkeznek az ezredhez.

  JETfly Magazin

Újabb friss hír az L-39NG kapcsán, hiszen az Aero Vodochody repülőgépgyár új gyártósort indított az új kiképző repülőgép számára. Az összeszerelő soron a repülőgép törzsét szerelik össze, a termelési kapacitása a tervek szerint évente legfeljebb 24 darab lesz és több mint 100 embert fog foglalkoztatni.