2024. 02. 21. szerda
Eleonóra
: 388 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tíz évtizedes fegyver és harcjármű, amelyek a mai napig tökéletesen működnek

Art of WAR  |  2014. 09. 25., 10:56

Nagyok, nehezek, rengeteg fém kellett hozzájuk, zabálják az üzemanyagot, de a mai napig tökéletesen működnek. Az egykori szovjet gyárak futószalagjairól nem egy olyan konstrukció került le, mely a mai napig szolgál a Magyar Honvédségben is kisebb-nagyobb modernizálás után. Heti tízes listánkba olyan légi, vízi, szárazföldi járműveket és fegyvereket válogattunk össze, melyek túlélték a rendszerváltást és a mai napig üzemelnek.

UAZ 469B

Kicsi, könnyü és fordulékony terepjárót alkottak az uljanovszki autógyár mérnökei, melynek szinte semmilyen akadály nem tud gondot okozni. A szovjet vezetők ezzel a jármüvel akarták hatékonyabbá tenni a Vörös Hadseregben és a Varsói Szerződés tagállamainak hadseregein belül a személyszállítást. A tervezők elsősorban az ejtőernyősdeszant-csapatok igényeit tartották szem előtt, de egyszerü szerkezete, igénytelensége és pofonegyszerü karbantarthatósága miatt gyorsan a katonasofőrök kedvence lett. Az első sorozatgyártott példány 1972-ben hagyta el a gyárat, a következő évben pedig már szolgálatba is állították a Szovjetunióban, ahol a kissé elavult GAZ−69-est váltotta. A megbízható és könnyen vezethető jármüvet még a hetvenes években rendszeresítette a Magyar Néphadsereg is, ahol hosszú karriert futott be. A strapabíró és időtálló jármüvekből számos példány még ma is szolgálatban van, még a Mercedes terepjáróknak sem sikerült teljesen kiszorítani őket.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

BTR−80

Ezt a kiváló páncélozott csapatszállítót a nyolcvanas években kezdték gyártani a Szovjetunióban, hogy ezzel váltsák le korábbi, 60-as és 70-es verzióit, melyek hiányosságaira az Afganisztánban dúló háborúban derült fény. Az alapváltozatban egy 14,5x114 milliméteres KPVT nehéz géppuska gondoskodik a megfelelő tüzerőről, a BTR–80A típusjelzéssel továbbfejlesztett harcjármüben pedig már harminc milliméteres 2A72 GRAU nagy tüzerejü gépágyú található, amely még egy T−72 közepes harckocsi alvázát is képes átlőni oldalirányból, akár négyszáz méter távolságból. A jármü oldalán tüzelőnyílásokat alakítottak ki, így akár a benne utazó lövészek is beszállhatnak a védelembe kézifegyvereikkel. A BTR−80 kétéltü jármü, így egy folyó sem jelenthet neki akadályt. Nem véletlen tehát, hogy a Magyar Honvédség ma is rendszerben tartja a sokoldalú csapatszállító modernizált változatait.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

2K12 Kub

A Kub közepes hatótávolságú csapatvédelmi rakétát a hatvanas években fejlesztették ki a Vörös Hadsereg számára. Hogy kellően mozgékony és bárhol bevethető legyen, terepjáró-, légi úton is szállítható alvázra telepítették. Az ötletes jármühöz ütegenként egy felderítőlokátor is tartozik, melyet szintén terepjáróalvázon helyeztek el a tervezők. A rakétarendszer a maga korában forradalmi újításnak számított, amely nem kis meglepetést okozott Nyugaton. Ma már alapvetően elavultnak számítana, ám folyamatos modernizálással még ma is meg tud felelni az elvárásoknak. A Magyar Honvédségben szolgáló Kubokat például a lengyel−magyar együttmüködés keretében modernizálták, felszerelték például a NATO-kompatibilis idegen-barát felismerőrendszerrel és számos egyéb újdonsággal. A felújított jármü napjainkban is számos gyakorlaton bizonyítja hadrafoghatóságát.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

Mi−8

A teherszállításra tervezett forgószárnyasok között kétségkívül a Mi−8-as számít az egyik legsikeresebbnek. Sorozatgyártása már 1967-ben elkezdődött, azóta pedig hétezernél is több készült belőle. A strapabíró, számos feladatra alkalmas helikopter hamar elterjedt a keleti blokkban, így Magyarországra is eljutott. Kiválóan alkalmas csapatok és utánpótlás szállítására, de rakétákkal felszerelve a csapatok közvetlen támogatását is el tudja látni. Ha a helyzet úgy kívánja, egyaránt használható harci, kutató-mentő vagy tüzérségi tüzfelderítő helikopterként is. Nagyméretü, huszonhárom négyzetméteres teherterében kényelmesen elfér huszonnégy felfegyverzett katona, vagy az ülések felhajtása után akár egy UAZ méretü gépjármü is. A Mi−8 valószínüleg még sokáig „nem fog kimenni a divatból”, és legalábbis katasztrófahelyzetekben vagy kiképzési célokra még nemegyszer fogják bevetni.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

Ural–4320

Az Ural−375, illetve modernizált változata, az Ural–4320 kimeríti az elnyühetetlenség fogalmát. Az első sorozatgyártású darab már a hetvenes évek közepén elhagyta a gyárat, azóta pedig számtalan változata járta be szinte az egész világot. Mivel alvázát igen magasra tervezték, kiválóan alkalmas a nehezen járható utakra. Bár fogyasztása − pláne mai szemmel nézve − nagynak tünik, egyszerü javítása és könnyü fenntartása miatt igen közkedvelt. Polgári használatban sem ritka az Ural, sok helyen alkalmazzák tüzoltó vagy szemétszállító feladatkörben. A Magyar Honvédségben már elkezdődött a leváltása, de sok helyen kifutó szériaként, szükséghelyzetben még alkalmazzák.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

Kamaz 4310

1976. február 16-án gördült ki a gyárkapun a tatárföldi Naberezsnije Cselniben a 000001-es számú Kamaz 5320-as teherautó. 1976 végére már több mint ötezer darab futott az utakon, ma pedig a cég már túl van a kétmilliomodik legyártott teherautón is. 1977-ben már exportra is gyártották, és a palettát is sikeresen bővítették az 5410-es nyerges vontatóval, az 5511-es dömperrel és az összkerékhajtású 4310-essel. A Kamazt rövid időn belül rendszeresítették a szocialista tömb országaiban, hazánkba is számos példány érkezett, melyekből a katonai és civil szférában is használnak még néhányat. A honvédségben használt 4310-es változat hat tonnáig terhelhető, és terepjáró képessége sem hagy kívánnivalót maga után, így még manapság is versenyképesnek számít.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

Nestin MS 25

A Nestin MS 25 típusú hajót 1981-ben építették az akkori Jugoszláviában, a felszereltségét tekintve viszont „nemzetközi”, hiszen több különböző országból érkeztek hozzá eszközök. A francia tervezésü hajó paraméterei lehetővé teszik, hogy akár tengeren is szolgáljon. Attól igazán különleges, hogy a korszerü és kombinált gyújtójú víziaknák számára jóformán láthatatlan, mert a kialakítása kifejezetten erre szolgál, például nem acélból készült a hajótest, hanem egy különleges alumínium-magnézium keverékből. A hadihajó mögött vontatják viszont az úgynevezett KRAM-ot, azaz a kombinált ráhatású aknamentesítő berendezést, ami kifejezetten a szóban forgó aknákat semmisíti meg. Ma ez a hajótípus a legnagyobb, amely a Magyar Honvédség kötelékében szolgál, és gyakran szükség is van a képességeire, hiszen hazánk nagy folyóiban nem ritka lelet a háborúból visszamaradt és igencsak veszélyes robbanóeszköz.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

An−26

A magyar katonai szlengben csak „Ancsa”-ként emlegetett teherszállító repülőgépet annak idején légideszant szállítására tervezték, ám hamar kiderült, hogy erre a feladatra csak korlátozottan használható a teherajtó kedvezőtlen kialakítása és elhelyezkedése miatt. A gép azonban nem veszett kárba, ugyanis hamar kiderült, hogy kifogástalanul alkalmazható teherszállításra. A típus magyarországi története 1975-ben kezdődött, ekkor indult meg a rendkívül népszerü, strapabíró, ám légcsavaros meghajtása miatt elavultnak számító Li−2-es gépek cseréje. Ezekben az években tíz darab An−26 érkezett hazánkba, ahol megfordultak az összes nagyobb katonai repülőtéren. Bár paramétereit tekintve a mai erős mezőnyben kissé idejétmúltnak számít, ez a strapabíró vasmadár ma is fontos szerepet tölt be a honvédség szállítóképességének fenntartásában.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

D−20-as ágyútarack

A D−20-as vontatott ágyútarackot a Szovjetunióban fejlesztették ki az ötvenes évek elején, időtállóságát pedig mi sem bizonyítja jobban, hogy több országban még ma is gyártják és előszeretettel alkalmazzák. Tervezése már 1945 után elkezdődött, de a sorozatgyártású példányok csak az 1950-es évek közepén jelentek meg. A D–20 volt az első szovjet löveg, amely alkalmas volt harcászati atomlőszerek kilövésére. Nálunk egy második világháborús, klasszikus löveget váltott le annak idején, majd végigszolgálta a hidegháborús éveket. A fegyver önmagában ma már elavultnak számítana, de kisebb korszerüsítések után a D−20 még ma is rendszerben van.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

RPG−7

Világszerte kevés ismertebb fegyver akad az RPG-nél. Az ötvenes években kifejlesztett szovjet páncéltörőt egyszerüsége, könnyü szállíthatósága és kiváló hadrafoghatósága tette méltán híressé. Tervezőinek az RPG−2-es aknavető szolgált mintául, melynek alapjait a második világháborús német Panzerfaustról koppintották a szovjet mérnökök. A Vörös Hadseregben 1961-ben rendszeresítették, és csakhamar az egész keleti blokkban elterjedt. Először a vietnami háborúban mutatta meg gyilkos erejét, és azóta sem telik el úgy konfliktus világszerte anélkül, hogy RPG-vel rakétát indítsanak útjára. Napjainkban legalább ötven országban, köztük hazánkban is alkalmazzák. A reguláris hadseregeken túl kedvelt fegyvere a különféle félkatonai, gerilla- és terroristacsoportoknak. Népszerü változata a deszantcsapatok részére kifejlesztett, szétszerelhető indítócsövü RPG–7D.

Tíz évtizedes fegyver és harcjármü, amelyek a mai napig tökéletesen müködnek

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024. 02. 05., 13:57
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024. 02. 01., 14:07
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
2024. 01. 30., 16:04
A közelmúltban jelentették be, hogy amerikai részről jóváhagyták további UH-60M Black Hawk típusú, közepes, többfeladatú szállító helikopterek eladását a típust már üzemeltető Horvátország számára.
2024-01-23 13:09:12
Öt katonai és egy civil szakra várja a jelentkezőket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara (NKE HHK). Idén emelt létszámmal indulnak a képzések, a felvételt nyert hallgatók pedig tanulmányuk első évétől kiemelt illetményt kapnak. Íme a legfontosabb felvételi információk!
2024-01-22 12:17:13
„2024-ben is embert várunk a vasra!” – indította az újévet közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség rendkívüli ajánlatára a február 12-ei bevonulásig lehet jelentkezni: a PzH 2000 önjáró tüzérségi eszközök leendő kezelői bruttó 737 ezer forint kezdő illetményért csatlakozhatnak a haderő kötelékébe.
2024-01-19 09:39:03
Évente legalább kétszer tart közös járőrkutya-kiképzést az MH 47. Bázisrepülőtér, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár, illetve a Veszprém és Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság szakállománya a társszervezetek közötti tapasztalatcsere érdekében.
2024-01-18 14:10:32
2024. január 13-án érkezett meg a Tirana Nemzetközi Repülőtér mellett lévő Rinas bázisra az Amerikai Légierő egyik C-17-es szállító repülőgépe, mely az Albán Légierő első két UH-60A Black Hawk típusú közepes, többfeladatú szállító helikopterét "kézbesítette".
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.
2024. 02. 15., 09:20
A kétszázalékos védelmi kiadási küszöböt így az Észak-atlanti Szerződés Szervezete harmincegy tagállamának több mint fele éri el, köztük Magyarország is.

  JETfly Magazin

2024. február 21. újabb mérföldkőként vonul be a Török Légierő történetébe, hiszen teljesítette első repülését az ötödik generációs, KAAN harci repülőgép prototípusa. Mutatjuk a videót!