2025. 02. 09.
Abigél, Alex
: 405 Ft   : 389 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Probléma nincsen, csak feladat

Art of WAR  |  2015. 01. 30., 10:46

Egy sűrű és nehéz év után még nagyobb feladatok elé néznek idén a logisztikusok: megkezdődhet a katona egyéni harci felszerelésének fejlesztését tartalmazó program megvalósítása, valamint az új helikopterek beszerzése. Emellett folytatódik a Magyar Honvédség logisztikai rendszerének racionalizációja, és a tavalyinál is több gyakorlaton vesznek részt. „2015 a logisztika éve lesz” − mondta el dr. Pogácsás Imre dandártábornok, a Honvéd Vezérkar Logisztikai Csoportfőnökség csoportfőnöke.

A magyar logisztikusok a nemzetközi megítélés tekintetében a szállításban, a víztisztításban és a müszaki képességben elismertek. A világon egyedülálló a magyar fejlesztésü mobil labor, és a NATO is számon tartja azt a rendszert, amely segítségével biztosítható a haditechnikai eszközök tábori, müveleti körülmények közötti üzemanyag-ellátása. A logisztikusoknak az a dicséret, ha csak nagyon ritkán esik szó róluk, ami – Pogácsás Imre szerint – egy szakmabelinek az ideális állapotot jelenti.

„Minket – egy régi szlogen szerint – úgy is hívnak, hogy a láthatatlan haderőnem, hiszen akkor végezzük jól a munkánkat, ha észrevehetetlenek vagyunk, azaz minden rendben van” – mondta a dandártábornok, hozzátéve, hogy az egyik legfőbb alapelvük − „probléma nincsen, csak feladat” − is e logika mentén fogalmazódik meg. A kihívások ugyanakkor hatványozottan jelentkeznek egy olyan szervezet esetében, amely tagjai 19 különböző szakma, sajátos kifejezéssel „anyagnem” képviselői. A szakemberhiánnyal kapcsolatos problémák ezért jóval hangsúlyosabbak a logisztikai rendszerben, és komoly feladat a megfelelő képzettségü állomány utánpótlása, kiképzése is. 

A dandártábornok sikeresnek értékelte 2014-et, emlékeztetve arra, hogy az idei értékelő, feladatszabó értekezleten felolvasott, Áder János köztársasági elnök elismerését kifejező levélben is szerepelt, hogy „a Magyar Honvédség erőn felül teljesített”. „Annyit tennék hozzá, hogy mindez nem sikerült volna a logisztikusok nélkül” – mondta. 

Az elmúlt év eredményei közül kiemelte, hogy a nehéz anyagi helyzetben is sikerült a logisztikai rendszernek fenntartani a honvédség müködőképességét. Ez még nagyobb sikernek számít annak tükrében, hogy olyan bonyolult feladatokat is el kellett látniuk, mint például az afganisztáni kivonulással kapcsolatos vagy a hangsúlyosabb balkáni jelenlét miatti teendők. „Gyakorlatilag minden olyan feladatot, amely a nemzetközi szerepvállalással kapcsolatos, logisztikai biztosítással, végre tudtunk hajtani” – tette hozzá, azzal együtt, hogy Afganisztán esetében komoly tényező volt a harcjármüvek, a hadfelszerelés több ezer kilométer távolságból való hazaszállítása. 

Bosznia-Hercegovinában és Koszovóban minden eddiginél több magyar katona teljesít szolgálatot – hívta fel a figyelmet a dandártábornok −, ami azt is jelenti, hogy jelentős logisztikai kihívásokkal kellett szembenézni. Ezen a hadszíntéren a honvédekkel kapcsolatos teendőkön túl a helyreállításban is részt vesznek, például müszaki szakembereik segítségével. Összességében egyébként mintegy 100 katona dolgozik müveleti területen logisztikai beosztásban.

Pogácsás Imre fontosnak tartotta továbbá kiemelni a tavaly kezdődött V4-es, közös harccsoport kialakítását. Az egység a tervek szerint 2016-ra áll fel, de addig rengeteg logisztikai feladatot kell teljesíteni, mint például a felszerelések fejlesztése és a költségvetés átcsoportosítása. Hasonlóan fontos volt a 2014-ben elindult, úgynevezett „close air support” képesség kialakítása, ami közvetlen légi-földi támogatást jelent, és elsősorban a Gripen vadászgépek fejlesztésével (új fegyverek, rendszerek) kapcsolatos feladatokat takar.

Komoly munkával járt a logisztikai rendszer előző évi racionalizálása is, amely részeként csökkentették bázisaik, illetve a felesleges „anyagok”, inkurrens eszközök számát. „Ez a folyamat, amely még 2011-ben kezdődött, nagyon komoly átcsoportosítással járt, és rengeteg eszközt kellett megmozgatni, de megérte, hiszen rövid távon több százmilliót, hosszú távon pedig milliárdokat lehet megspórolni a racionalizálással” – mondta, hozzátéve, hogy összesen 8 bázist „ürítettek le” 2014 végéig.

2015 a logisztika éve lesz, aminek részeként, a költségvetés függvényében, idén és jövőre mindenképpen elindulhatnak azok a beszerzések, amelyek a honvédség képességeinek és eszközeinek fejlesztését szolgálják. Ezek közé tartozik a helikopterek beszerzése és a katonák felszerelésének megújítása. „A csoportfőnökségnek ebben kulcsszerepe van, hiszen itt történik a döntések előkészítése, a követelmények kidolgozása és azok megalkotása” – füzte hozzá. Sokat várnak ebben az évben a már említett racionalizálástól is, aminek részeként döntés születhet a Központi Logisztikai Bázis kialakításával kapcsolatos teendőkről, és elkezdődhet a megvalósítás. „Idén a logisztikának még több feladata lesz” – jelentette ki a csoportfőnök, rámutatva, hogy például a hazai, illetve a nemzetközi gyakorlatok száma is jócskán meghaladja az előző évit. Ezek közül kiemelte a „Trident Juncture 2015” elnevezésü programot, amelyet Portugáliában rendeznek, valamint a lengyelországi V4-es harccsoport validációs rendezvényét, illetve a „Capable Logistician 2015”-öt, amelyet a prágai székhelyü Többnemzeti Logisztikai Koordinációs Központ ( MLCC) felkérésére hazánkban szerveznek június 1. és 26. között. Az utóbbinak hatalmas jelentősége van, hiszen a Magyar Honvédség katonáinak részvételével együtt, összesen 20 nemzet 1400 katonája vesz majd részt rajta, és mintegy 400 technikai eszközt vonultatnak fel.

A logisztikai interoperabilitási és szabványosítási gyakorlat előkészületei már zajlanak, sőt a résztvevők éppen ezen a héten találkoztak Székesfehérváron, hogy áttekintsék az előzetes feladatokat. Hasonlóan fontos lesz az idén kezdődő balti légtérvédelmi feladat, aminek részeként magyar Gripenek járőröznek majd a balti országok egén szeptembertől – hívta fel a figyelmet Pogácsás Imre.

Fotók: Dévényi Veronika és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Folytatódik a Pardubicében található Repülési Kiképző Központ (CLV) flottájának modernizációja: az új L-39 Skyfox-ok mellett a kiöregedő Zlineket is újakra cserélik.

  NÉPSZERŰ HÍREK