A lokátoros elődök előtt tisztelegve a közelmúltban ünnepeltük a Rádiótechnikai Csapatok Napját, de a világ nem is olyan távoli pontján a radarok fejlesztése napjainkban is komoly erőkkel folyik: az ukrajnai események az orosz mérnököket is folyamatos fejlesztési feladatok elé állítják. Az orosz légvédelem gerincét képező 64L6 „Gamma–SZ1” (64Л6 «Гамма–С1») mobil felderítő rádiólokátor az orosz hadseregben jelenleg is jelentős szerepet játszik.
A 64L6 „Gamma–SZ1” egy háromkoordinátás, centiméteres hullámsávú, felderítő rádiólokátor állomás. (Néhány forrás a radart a ’90-es években 96N6E „Gamma–SZ1E” néven említi.) Ezt a típust a P–37 távolságmérőből és a PRV–13, illetve PRV–16 magasságmérőből álló komplexum kiváltására tervezték. A Gamma–SZ1 kifejlesztésével a gorkiji Rádiótechnikai Kutató Intézetet (НИИРТ) bízták meg. A kiírás szerint az radarnak egyaránt alkalmazhatónak kell lennie a honi légvédelmi csapatoknál és a légierőnél is. Az eszköz prototípusát a honi légvédelemnél gyakorlatokon tesztelték. A 64L6 eredményesen szerepelt a honi légvédelem moszkvai alegységénél végzett csapatpróbán. A lokátort 2003-ban állították rendszerbe, illetve kezdték meg a sorozatgyártását. A Gamma–SZ1 radart a Muromszki Rádióelektronikai Gyár gyártja, együttmüködve a Provdinszkiji Rádióelektronikai Gyárral (ПЗРА) és az Összorosz Rádiótechnikai Kutató Intézettel (ВНИИРТ).
A tervezésnél a konstruktőrök lehetőséget hagytak a további modernizációnak. A sorozatgyártás megkezdése előtti teszteléseken bebizonyosodott, hogy az eszköz teljes mérték-ben megfelel az alábbi követelményeknek:
– légicélok felderítése, három koordináta mérése;
– a felderített légicélok gyors azonosítása;
– a cél típusának gyors felismerése;
– az aktív zavaró gép oldal- és helyszögének megállapítása;
– digitális információ kiadása a megjelenítő rendszerre.
A Gamma-SZ1 lokátor állomás elemei:
– M–1 gépkocsi: antenna- és forgatórendszer, adó- és vevő berendezés, felismerő be-rendezés;
– M–2 gépkocsi: vezérlőrendszer, információ feldolgozó és megjelenítő rendszer, kommunikációs rendszer;
– M–3 gépkocsi: tartalék anyagok és kisegítő berendezések;
– két generátor (ESZ–99H6), amelyeket az M–1 és az M–2 vontat.
Az M–1 és az M–2 felépítmény KRAZ–260G alvázra telepített. Maximális sebesség: közúton 50 km/h, terepen 30 km/h.
A radar antennája – fázisvezérelt sík antennarács, amely a légtér pásztázását a felderítési diagrammnak megfelelően a függőleges síkban elektronikus úton végzi – az M–1-es gép-kocsin került elhelyezésre. A légtérpásztázás képessé teszi a lokátort a kisugárzott energia program szerinti szabályozására.
Az adórendszer alapja egy modern, orosz vákuum eszköz: szélessávú, soksugaras, nagyteljesítményü, hosszú élettartamú klisztron, amely főbb tulajdonságai tekintetében felveszi a versenyt a napjainkban a világon gyártott hasonló berendezésekkel.
A Gamma–SZ1-et nagyfokú automatizáció jellemzi a légicélok felderítése és az üzemmód megválasztása terén. A radar üzemmódjának kiválasztása a kezelő által feldolgozott adatok alapján vagy automatikusan történik. Az adatok digitális feldolgozását végző rendszer az M–2-es gépkocsin található és a következőket biztosítja:
– a légicélok automatikus üzemmódban történő felderítése;
– a légicélok automatikus vagy félautomatikus üzemmódban történő követése;
– automatikus vagy félautomatikus üzemmód választás;
– automatikus azonosítás;
– adatok gyüjtése és kiadása az információ megjelenítő rendszerre.
A passzív és aktív zavarok elnyomása automatikusan történik. A lokátor megbízhatóan képes üzemelni bonyolult zavarviszonyok között is. A nagyfokú zavarvédettséget az alábbiak biztosítják:
– kisteljesítményü, ám széles kisugárzott impulzusok;
– kis oldalszirmok;
– a sugár helyszögben történő mozgatásakor az ismétlődési frekvencia és az impulzusszélesség változtatása;
– automatikus erősítés szabályozás;
– a vevő dinamikájának automatikus szabályozása;
– a vakriasztás szintjének stabilizálása;
– autokompenzátor használata (ACP);
– megadott üzemmódok használata speciális zavarok esetén;
– doppler típusú szürés alkalmazása.
A lokátor automatizált, folyamatos funkcionális ellenőrző és diagnosztikai rendszerrel rendelkezik (95%-os megbízhatóság) és tájékoztatást ad bármely egységének aktuális üzem-képességéről. Az eszköz felépítése modul rendszerü, amely nagyban megkönnyíti a javítást. Az üzemmódok beállítása automatikusan vagy a kezelő által történik. Lehetőség van a lokátor állomás kihelyezhető kezelői munkahelyről történő vezérlésére is, amelynek maximális távolsága optikai kábel esetén 1000 m, rádiókapcsolat esetén 15 km.
Az adó- és vevő rendszer főbb harcászat-technikai adatai:
– felderítési távolság: 10-300 km, speciális üzemmódban: 400 km;
– oldalszögben: körkörös felderítés;
– helyszögben: -2° – +30°;
– maximális felderítési magasság: 30 km;
– távolságmérés pontossága: 50 m;
– oldalszög-mérés pontossága: 15’;
– magasságmérés pontossága: 400 m;
– távolság szerinti felbontóképesség: 250 m;
– oldalszög szerinti felbontóképesség: 1,4°;
– egyidejüleg követhető célok száma: 100;
– forgási sebesség: 6 fordulat/perc;
– kiadható információ típusa: plot, útvonal.
Üzemeltetési feltételek:
– levegő hőmérséklet: -50°C – +50°C;
– páratartalom: 98%-ig;
– maximális tengerszint feletti magasság: 2 km.
A 64L6–1 néhány főbb üzemeltetési adata:
– telepítés-bontási idő: 40 perc;
– elektromos táplálás: hálózati vagy független;
– két meghibásodás közötti garantált üzemidő: 500 óra;
– meghibásodás átlagos javítási ideje: 30 perc;
– folyamatos üzem: 72 óra;
– bekapcsolási idő: 5 perc, gyorsított üzemmódban 3 perc.
Modifikációk:
– 64L6 (Gamma–SZ1) – az alaptípus;
– 64L6E (Gamma–SZ1E) – az első modifikáció, bemutatók céljára fejlesztették;
– 64L6–1 (Gamma–SZ1) – a következő modifikáció, a legfőbb különbség: BAZ–69092–13-as alváz;
– 64L6M (Gamma–SZ1M).
A 64L6M (Gamma–SZ1M) a mai napig az utolsó változat, katonai források szerint 2012 végéig 20 ilyen típusú lokátor állomás került rendszerbeállításra a légierő rádiótechnikai csapatainál.
Mivel az orosz légvédelem alapját képező radarról van szó, a fenti harcászat-technikai adatok részletesek, de korántsem teljesek (vevő berendezés típusáról, felépítéséről, az idegen-barát felismerő rendszerről nem tettek közzé egzakt adatokat).