2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

ADATS – Közeli hatótávolságú (lég)védelemi rakétarendszer

Art of WAR  |  2015. 04. 24., 10:19

Az ADATS egy alacsony magasságú, SHORAD (Short Air Defence – Közeli Hatótávolságú Légvédelem) rendszer, amely egyaránt alkalmas légi és földi célok pusztítására. A fejlesztése Svájcban (Oerlikon Contraves) és Kanadában (Oerlikon Aerospace) történt.

Az ADATS közeli hatótávolságú komplexumként a kanadai légierő légvédelmi rendszerei között fontos szerepet játszik. Az ADATS rendszerbeállítása 1988-ban történt Kanadában és 1994-ig mindösszesen 36 komplexumot állítottak szolgálatba.

A rendszert több típusú hordozógépjármüre is telepítették úgy, mint M113 és M3 Bradley. A kanadaiak az M113 alvázra épített verziót használják, amely egy páncélozott csapatszállító, és alkalmas a tüzvezetési rendszerükbe való beintegrálásra.

Többfeladatú jármüvek:

2005 szeptemberében a kanadai Védelmi Minisztérium bejelentette, hogy 33 db többfeladatú jármüvet állít szolgálatba, amelyek az ADATS hordozógépjármüveként fognak szolgálni. A hordozó gépjármüvek egyaránt felszereltek a légi és földi célok – többek között páncélozott gépjármüvek, bunkerek, repülőgépek, helikopterek pilótanélküli légieszközök, valamint cirkálórakéták – elleni harc sikeres megvívásához szükséges fegyverrendszerrel.

A rendszer hatékonyságát a hordozójármü forgatható tornyának speciális kialakításával is fokozták. Ennek ellenére 2006 novemberében Kanada törölte a többfeladatú jármüvek fejlesztésének programját.

Az ADATS vezetési és irányítási rendszere:

Egy hálózatba 6 komplexumot lehet integrálni, amelyek közti távolság a 20 km-t is elérheti! A hálózatba integrált komplexumok közül bármelyik képes a többi vezetésére, és valós időben szabhat feladatot az „alárendelt társainak”. A hálózat kialakítása lehetővé teszi annak további hálózatokhoz való csatlakozását, ezzel megvalósítva egy komplex védelmi rendszer kialakítását.

A rendszer által szolgáltatott, teljesen automatikus, valós idejü információcsere tartalmazza a légtérellenőrzési, fegyverellenőrzési, a megsemmisítési, a cél azonosítási információkat, valamint a saját eszköz állapotára, helyzetére, a fenyegetés prioritására, az optimalizált tüzelosztásra és a zavarásra vonatkozó adatokat.

6 tüzalegység egy hálózatba történő kapcsolása 48 légi és földi eszköz egyidejü pusztításának lehetőségét biztosítja. Frekvenciaugratásos módszerrel az adat és hangkommunikáció 25KHz-es csatornákból nagyjából 2000 db-ot használ.

Rakéta:

10 km-es hatótávolságon képes a földi és a (kis magasságú) légi célok pusztítására. A rakéta maximális sebessége 3 Mach és – kialakításának és felépítésének köszönhetően – képes 60 G-s manőverek végrehajtására is. A robbanófej 12 kg és képes 900mm vastagságú páncél átütésére.

A rakéta digitálisan kódolt, lézeres rávezető rendszere a rávezetés pontosságának növelését és a zavarás megnehezítését eredményezi, a kódolást az indításkor az eszköz automatikusan választja.

Felderítés és célkövetés:

A rendszer az Apache helikopterekről ismert elektro-optikai irányzást használja. Ez egy lézernyalábú pásztázó rendszert jelent.

Az X sávú radar képes a cél felderítésére, azonosítására és amennyiben több tüzalegység van integrálva egy hálózatban, akkor ezen adatok megosztására is az „egy látja, mindenki látja” elv megvalósításával.

A felderített célokat a rendszer önállóan rangsorolja a fenyegetés mértéke szerint, majd lehetőséget ajánl a legjobb tüzelosztásra annak érdekében, hogy a kezelő a legoptimálisabb döntést hozhassa meg.

A radar maximális felderítési távolsága 25 km magassága pedig 8600 m.

A cél detektálása és az indítás között kevesebb, mint 5 másodpercnek kell eltelnie. Ez többek közt annak köszönhető, hogy a hordozó jármüvön van a radar és fegyverzet is.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.