2024. 03. 01. péntek
Albin
: 394 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

ADATS – Közeli hatótávolságú (lég)védelemi rakétarendszer

Art of WAR  |  2015. 04. 24., 10:19

Az ADATS egy alacsony magasságú, SHORAD (Short Air Defence – Közeli Hatótávolságú Légvédelem) rendszer, amely egyaránt alkalmas légi és földi célok pusztítására. A fejlesztése Svájcban (Oerlikon Contraves) és Kanadában (Oerlikon Aerospace) történt.

Az ADATS közeli hatótávolságú komplexumként a kanadai légierő légvédelmi rendszerei között fontos szerepet játszik. Az ADATS rendszerbeállítása 1988-ban történt Kanadában és 1994-ig mindösszesen 36 komplexumot állítottak szolgálatba.

A rendszert több típusú hordozógépjármüre is telepítették úgy, mint M113 és M3 Bradley. A kanadaiak az M113 alvázra épített verziót használják, amely egy páncélozott csapatszállító, és alkalmas a tüzvezetési rendszerükbe való beintegrálásra.

Többfeladatú jármüvek:

2005 szeptemberében a kanadai Védelmi Minisztérium bejelentette, hogy 33 db többfeladatú jármüvet állít szolgálatba, amelyek az ADATS hordozógépjármüveként fognak szolgálni. A hordozó gépjármüvek egyaránt felszereltek a légi és földi célok – többek között páncélozott gépjármüvek, bunkerek, repülőgépek, helikopterek pilótanélküli légieszközök, valamint cirkálórakéták – elleni harc sikeres megvívásához szükséges fegyverrendszerrel.

A rendszer hatékonyságát a hordozójármü forgatható tornyának speciális kialakításával is fokozták. Ennek ellenére 2006 novemberében Kanada törölte a többfeladatú jármüvek fejlesztésének programját.

Az ADATS vezetési és irányítási rendszere:

Egy hálózatba 6 komplexumot lehet integrálni, amelyek közti távolság a 20 km-t is elérheti! A hálózatba integrált komplexumok közül bármelyik képes a többi vezetésére, és valós időben szabhat feladatot az „alárendelt társainak”. A hálózat kialakítása lehetővé teszi annak további hálózatokhoz való csatlakozását, ezzel megvalósítva egy komplex védelmi rendszer kialakítását.

A rendszer által szolgáltatott, teljesen automatikus, valós idejü információcsere tartalmazza a légtérellenőrzési, fegyverellenőrzési, a megsemmisítési, a cél azonosítási információkat, valamint a saját eszköz állapotára, helyzetére, a fenyegetés prioritására, az optimalizált tüzelosztásra és a zavarásra vonatkozó adatokat.

6 tüzalegység egy hálózatba történő kapcsolása 48 légi és földi eszköz egyidejü pusztításának lehetőségét biztosítja. Frekvenciaugratásos módszerrel az adat és hangkommunikáció 25KHz-es csatornákból nagyjából 2000 db-ot használ.

Rakéta:

10 km-es hatótávolságon képes a földi és a (kis magasságú) légi célok pusztítására. A rakéta maximális sebessége 3 Mach és – kialakításának és felépítésének köszönhetően – képes 60 G-s manőverek végrehajtására is. A robbanófej 12 kg és képes 900mm vastagságú páncél átütésére.

A rakéta digitálisan kódolt, lézeres rávezető rendszere a rávezetés pontosságának növelését és a zavarás megnehezítését eredményezi, a kódolást az indításkor az eszköz automatikusan választja.

Felderítés és célkövetés:

A rendszer az Apache helikopterekről ismert elektro-optikai irányzást használja. Ez egy lézernyalábú pásztázó rendszert jelent.

Az X sávú radar képes a cél felderítésére, azonosítására és amennyiben több tüzalegység van integrálva egy hálózatban, akkor ezen adatok megosztására is az „egy látja, mindenki látja” elv megvalósításával.

A felderített célokat a rendszer önállóan rangsorolja a fenyegetés mértéke szerint, majd lehetőséget ajánl a legjobb tüzelosztásra annak érdekében, hogy a kezelő a legoptimálisabb döntést hozhassa meg.

A radar maximális felderítési távolsága 25 km magassága pedig 8600 m.

A cél detektálása és az indítás között kevesebb, mint 5 másodpercnek kell eltelnie. Ez többek közt annak köszönhető, hogy a hordozó jármüvön van a radar és fegyverzet is.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.