Oroszország és az Egyesült Államok - nem meglepő módon - teljesen másképp látja az amerikai Arleigh Burke-osztályú USS Ross (DDG-71) irányított rakétákkal felszerelt romboló és az Orosz Haditengerészet Szu-24M harci repülőgépeinek 2015. május 30-i találkozását a Fekete-tengeren.
A orosz hírügynökségi jelentések szerint az amerikai hajó (hírforrástól függően) orosz felségvizeken hajózott vagy afelé tartott a Fekete-tenger keleti részén, amikor az orosz repülőgép meghátrálásra késztette. Az orosz fél szerint a hajó a romániai Constanta kikötőjéből indult útnak, az orosz haderő által megszállva tartott Krím-félsziget irányába. A „provokatívan és agresszívan” viselkedő amerikai legénység miatt volt szükség a készültségi Szu-24-esek riasztására, akik erejük demonstrálásával fojtották el a határsértési kísérletet s védték meg Oroszország határait. Az állítólagos határsértésről semmilyen adat- vagy egyéb információt nem közöltek, így azt sem, saját észlelésük szerint hol tartózkodott a USS Ross.
USS Ross (Fotó: US Navy)
Az amerikai haditengerészet hivatalos közleménye szerint a romboló bármiféle agresszív viselkedés nélkül, nemzetközi vizeken hajózott, így a hajó bal oldalától 500 méter távolságban, körülbelül 200 méteres repülési magasságban elhúzó orosz repülőgép is nemzetközi légtérben repült. A hajó az előre eltervezetteknek megfelelően folytatta feladata végrehajtását, haladási irányán nem változtatott az orosz akció után sem. A Pentagon szerint hasonló találkozásokra számos esetben kerül sor a nemzetközi vizeken két állam hajóegysége és repülőgépe között, így ebben semmi különös nincsen.
Figyelemre méltó, hogy az amerikai haditengerészet két videofelvételt is nyilvánosságra hozott, mely a USS Ross és az orosz Szu-24-esek közötti találkozókat mutatja be. Az első felvétel a május 30-i találkozóé. A videó tanulsága szerint a Szu-24-es fegyverzettel nem, csak két póttartállyal rendelkezett és nem fenyegette az Aegis lég- és rakétavédelmi rendszerrel, illetve SM-3 nagy hatótávolságú légvédelmi rakétákkal is felszerelt amerikai hajó és az azon szolgálatot teljesítők épségét. A második, június elsején nyilvánosságra hozott felvételen a USS Ross már az ukrán haditengerészet egységeivel, köztük a flotta zászlóshajójával, a Krivak-osztályú HETMAN SZAGAJDACSNYIJ (U130) fregattal együtt hajózik, amikor ismét legalább egy fegyvertelen Szu-24-es látogatja meg a köteléket.
Érdekesség, hogy szintén a USS Ross volt az a Fekete-tengeren hajózó amerikai hadhajó, melynek összes fedélzeti rendszerét megbénította egy magányos Szu-24-es zavarórendszere - legalábbis ha hinni lehet az orosz forrásoknak. Az akkori híradások szerint a romboló kénytelen volt visszatérni a romániai Constanta kikötőjébe, ahol az események hatására a tisztikar 27 tagja azonnal le is szerelt - állítólag.
Hazai cégek drónjait, repülőeszközeit és integrálható szenzorait mutatták be a Magyar Honvédség meghívott szakembereinek a Védelmi Innovációs Kutatóintézet (VIKI) által szervezett szakmai napokon július 1-én és 2-án, a hajmáskéri Kiképző Bázison.
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
A közelmúltban számoltunk be lapunkon Brunei H145M rendeléséről, most pedig folytatódik a sor Belgiummal: az újabb beszerzés hírét a Párizsban megrendezett Eurosatory védelmi és biztonsági kiállításon jelentették be.
Lynx harcjárművel hajtott végre éleslövészetet az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár Tatárszentgyörgyön. A szcenárió keretében nemcsak lőttek az ellenségre, hanem a visszavonulást segítő köddel is zavarták őket.
Újabb két Leopard 2A7HU típusú harckocsi, illetve vezetői oktatójármű érkezett a tatai MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz a napokban – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.