Javában tart a tizenhét ország részvételével zajló BALTOPS 2015 elnevezésű NATO hadgyakorlat. A balti-tengeri megmérettetést immáron 43. alkalommal rendezték meg. Idén 49 különböző hadihajó vesz részt a gyakorlat haditengerészeti részében. Köztük ott van a brit HMS Ocean helikopterhordozó, amelyre kollégánk is feljutott.
A gyakorlat egyik főhajójának számító HMS Oceant jelenleg csak helikopterrel lehet megközelíteni
A hajóra szállásban egy, az Amerikai Egyesült Államok haditengerészetének szolgálatában álló SH-60-as Seahawk nyújtott segítséget
Ugyan két különböző nemzet találkozásának lehettünk szemtanúi (brit hajón amerikai helikopter), mégis minden profizmusról és összeszokottságról tanúskodott
Az HMS Ocean és azonos nevü elődei már 400 éve szelik a habokat
Timothy Henry kapitány, a hajó parancsnoka úgy jellemezte az HMS Oceant, mint „egy alapvető hajótest, amit a szükségekhez mérve szinte akárhogy fel lehet építeni. Ha kell helikopterekkel töltik meg a hangárt. Ha kell üresen futnak ki, hogy a célállomáson rakodjanak be. A variációk száma végtelen...”
A hajó müködtetéséhez 350-400 fős alapszemélyzet kell, ám most a gyakorlat során mondhatni teljes leterheltséggel, körülbelül ezer katonával számol a szállásmester
Tizenkét csapatszállító helikopter, 6 Lynx vagy 5 Chinook forgószárnyas fér el a fedélzeten és a fedélközben
A hajón szolgálók mindössze 10 százaléka nő ...
... ám ez kiemelkedő aránynak számít a brit haditengerészetnél, hiszen mindössze pár éve született döntés arról, hogy nők is csatlakozhatnak a szervezethez. Tavaly került először hölgy matróz a tengeralattjárósok közé
Mint kiderült, a le- és felszállások során nem szabad álló helyzetben tartani a hordozót. A menetszél ugyanis képes eltolni az ereszkedő vagy emelkedő helikoptereket, így kompenzálva ezt egyenes irányban, egyenletes sebességgel haladnak
A gyakorlat igencsak igénybe veszi a személyzetet. Szinte negyedóránként érkeznek leszálló vagy tankolni akaró forgószárnyasok
A helikopterhordozón történő manőverek „szemei” a földi kiszolgálók. Ők döntenek minden egyes lépésről. Ha úgy ítélik, bármikor várakozó körre küldhetik az ereszkedő gépeket, kivárva a megfelelő körülményeket
Egymás után érkeznek a gépek...
Tumultus égen-földön
Apache-ok...
A fedélzet és fedélköz közötti menetrendszerinti liftjáratot egy müszaki katona kezeli egy rendkívül egyszerü, forgatható karral
Szük folyosói, a kiismerhetetlenségbe vezető lépcsői a világ legdrágábban előállított labirintusává teszik a hajót. Csak az tudja, merre tart, aki már évek óta a hajón szolgál. De, hogy addig is, hogy boldogultak, rejtély maradt…
Szükség esetén egy ROLE-1 szintü elsősegély ellátó hely áll rendelkezésre, ami plusz személyzettel átminősíthető ROLE-2-re
Lelkek gyógyítása: a kápolna
A britek jól tudják, hogy a morál fenntartásának fontos része a változatos ellátás. Napi négy alkalommal – gondolva az éjféli müszakosokra is – étkezésenként három különböző menüvel várják az éhes tengerészeket
A gyakorlat alatt minden hely számít. Egyik sarokban amerikai ejtőernyősök tisztogatják fegyvereiket „bevetés” után…
…máshol brit tengerészgyalogosok készülnek elő következő mozzanatukra
Mindeközben folyamatos edzéseket tartanak a fedélközben
Indulás a következő feladat helyszínére...
Fotók: Snoj Péter