Az HMS Ocean helikopterhordozón tett látogatást követően kollégánk a BALTOPS 2015 elnevezésű gyakorlat zászlóshajóján, a USS San Antonion töltött el egy napot.
A BALTOPS 2015 gyakorlat során a USS San Antonio összesen 49 hadihajó irányításáért felelt
A csaknem 210 méter hosszú hajó egyben helikopter hordozásra is alkalmas, persze ilyen téren korántsem bír olyan képességekkel, mint a korábban bemutatott HS Ocean
Ennek ellenére nem érdemes lebecsülni. Az amerikai történelemben központi szerepet betöltő alamói csatáról elnevezett hajó 700-800 katona elhelyezésére és szállítására alkalmas. Mellettük a hajót 363 tengerész és tengerészgyalogos müködteti
A hajón az élet sosem áll le. Váltások jönnek, váltások mennek. A fedélzetről gyönyörü a naplemente, ám az ablaktalan belsőben csak onnan tudni, hogy éjszaka van, hogy a „nappali” világítást felcseréli az éjjeli vörös fény
A USS San Antonio hatalmas fegyverarzenálja ellenére sohasem utazik egyedül. A gyakorlat során amerikai és brit hadihajók védőőrizete mellett szelte a hullámokat
A hajó biztonságáról folyamatosan figyelő őrszemek is gondoskodnak. A nap 24 órájában
Mindent lejegyeznek. Ott tartózkodásunkkor például egy fényes, hullócsillagra hasonlító villanásra lettek figyelmesek
Az őrszem rögtön jelzett a rádión, majd a leírása szerint a szakértők megállapították, hogy az ismeretlen fény - a színe alapján - meteorit lehetett. Természetesen ez az észlelés is bekerült a hajónaplóba
„Sosem hátrál, sosem ad fel” – így lehet fordítani az alamói ütközetben elhíresült mottót, amit a hajó és legénysége büszkén visel és vall
Nincs könnyü dolga a karbantartóknak. A horgony és láncai állandó tisztításra szorulnak, hiszen a sós víz könnyedén kikezdi a legedzettebb fémeket is
A híd. Ahonnan minden látható, minden irányítható
A hajó kapitánya, az első tiszt és a kormányos szinte állandóan e helyiségben vannak
Michael Patterson kapitány, négy hónapja ült először a parancsnoki székbe
A hajó egésze az Egyesült Államok területének számít. Így azon sem lehet csodálkozni, hogy az amerikai postaszolgálat is jelen van, ami a haderőnél szolgálók számára ingyenes levélszállítást biztosít
A fedélközben – csakúgy, mint az HMS Oceanon – egy kisebb városka található. Orvosi rendelő, ahol komolyabb mütéteket is el tudnak végezni. Ráadásul a helikopterhangárból közvetlen ajtó nyílik ide, hogy ha sürgős esetet hoznának, rögtön kezelésbe vehessék
A legalsó szinten található a „mélygarázs”. Itt számtalan harcjármü, felszerelés, akár ember is utaztatható
„A te hajód. A te boltod.” A hajó saját üzlettel is rendelkezik, ahol a szükséges, de hiányzó felszerelési tárgyakon túl édességet, nassolnivalót, de még sportzoknit is kapni
Mindezek mellett már meg sem szabad lepődni, hogy borbély is van
Bármilyen frizura kérhető, ami megfelel az előírásoknak
A helikopter leszállót is állandóan használják. Távozásunk előtt egy MV-22-es Osprey gyakorolta a le- és felszállást, készülve a gyakorlat médianapjára
Egy ilyen zsúfolt hajón bizony nem könnyü magányra lelni. A nyugalom szigetére éppen ezért mindenki máshol talál rá
Érkezik a menetrendszerinti Seahawk járat... Ezzel hagytuk el az amerikai hadihajót
Fotók: Snoj Péter