2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tíz legendás harckocsi

Art of WAR  |  2015. 06. 30., 09:05

Eheti szubjektív tízes listánkba olyan harckocsikat gyűjtöttünk össze, amelyek neve fogalommá vált a harctereken.

Mark - 1, az első harckocsi a fronton

A Mark-1 brit nehéz harckocsi volt az első a világon, amelyet a fronton is bevetettek, így nem volt nehéz hírnévre szert tennie, hiszen nem volt még jelen konkurencia. Azért fejlesztették ki, hogy áttörje a megmerevedett frontokat és véget vessen az első világháború végtelennek tünő állóháborúinak. Első bevetésükre 1916. szeptember 15-én a somme-i fronton, Martinpuich és Combles települések között került sor. A harckocsik sikeresen vizsgáztak, néhány óra leforgása alatt többet haladtak előre, mint amire a gyalogság hosszú és véres harcok alatt képes lett volna. Ettől kezdve nagyobb számban használtak harckocsikat a nyugati fronton.

A legyőzhetetlen Tigris

A második világháborús német Tigris-páncélos neve rövid idő alatt a legyőzhetetlenség szinonimája lett. Hírnevét kiemelkedő páncélvédettségének és nagy teljesítményü, nyolcvannyolc milliméteres lövegének köszönhette. A Panzerkampfvagen VI 1942 augusztusában jelent meg először a harctéren, Leningrádhoz közel, a Ladoga-tó térségében. A típus sikerének és elrettentő erejének köszönhetően hamarosan az összes harctéren megjelent. A legyőzhetetlen páncélos hírneve a háború után sem csorbult, számos háborús film és könyv őrzi a mai napig.

Formabontó harckocsit alkottak a franciák

Nem csak az angoloknak sikerült újdonságokat kitalálni az első világháborús harckocsik „frontján”, a franciáknak is sikerült formabontó páncélost összerakniuk. Az FT-17-es méretei ugyan alulmúlták kortársaiét, ám annyi mértékadó újdonságot alkalmaztak rajta, hogy sokan ezt a típust tartják a világ első modern harckocsijának. Bár mindössze ketten kellettek az üzemeltetéshez, a torony és a benne elhelyezett löveg mellett olyan részleteket vonultatott fel, mint a parancsnoki kupola, illetve a páncélos küzdőterét és a hajtómüvet elválasztó páncélzat. A típus sikerét az is mutatja, hogy bár évtizedekig állt szolgálatban a világ legkülönbözőbb országaiban és számos változat készült belőle, az eredeti konstrukció mindvégig változatlan maradt.

Sok lúd disznót győz…

Az M4 Sherman közepes harckocsit az Egyesült Államokban fejlesztették ki. A kicsi és mozgékony harcjármü hamar elterjedt a szövetségesek hadseregeiben is, olyan sokat gyártottak belőle, hogy végül ez lett a háború legelterjedtebb páncélosa, amely az összes frontot megjárta. A sokoldalú jármünek számos változata volt, például használták lángszóróval felfegyverezve is. Karrierjének nem vetett véget a békekötés sem, 1945 után is számos konfliktusban felbukkant, például az arab-izraeli háborúkban is bevetették.

T-34, a szovjetek legsikeresebb harckocsija 

Kétségkívül a T–34-es közepes harckocsi volt a második világháború legsikeresebb, és legnagyobb példányban gyártott szovjet páncélosa. Tervezőinek sikerült megteremteni a harckocsikat jellemző három alapvető tulajdonság – mozgékonyság, tüzerő, páncélvédettség – összhangját, emellett viszonylag egyszerü volt legyártani és kezelni. 1941 nyarán a németeket igencsak meglepte a T–34-esekkel való találkozás. Harminchét milliméteres páncéltörő lövegük teljesen hatástalannak bizonyult a szovjet harckocsik ellen, lövedékei valósággal lepattantak róluk. Volt olyan T–34 amely húsznál is több találatot kapott és még folytatta a tüzelést. A Panzer III-as harckocsiknak szemtől szemben szintén nem volt esélyük a T–34-esek ellen.

Párduc, a legmodernebb német harckocsi

A Párduc, vagyis a Panzerkampfvagen V volt a németek legmodernebb harckocsija a második világháborúban. Fejlesztésének az volt a célja, hogy csökkentse a német páncélosok veszteségeit a keleti fronton, mivel a szovjetek modern T–34-esei megtizedelték a német PzKpfw III és IV-eseket. A harckocsit tüzerejének, páncélzatának valamint mozgékonyságának az aránya magasan az átlag fölé emelte így ez lett a második világháború egyik leghatékonyabb harckocsija, dacára a szövetségesek nyomasztó létszámfölényének. Az amerikai hadsereg statisztikája szerint egy „Párduc” kilövése öt Sherman, vagy kilenc T–34 elvesztésébe került. Gyenge pontja a meglehetősen vékony oldalpáncélzat volt. A németek ezért a páncélostámadások alkalmával oldalról rohamlövegekkel fedezték a támadó Panther-eket.

Tigrisvadásznak szánták a Sztálin nevét viselő harckocsikat 

Az ISZ-1-et az elavult KV sorozat leváltására tervezték, de alig készült el, a szovjet mérnökök máris nekiláttak egy továbbfejlesztett változat tervezésének. A fejlesztésre azért volt szükség, mert a kurszki csata bebizonyította, hogy a szovjet páncélosok tüzerő és páncélzat terén egyaránt hátrányba kerültek a német páncélosok új generációjával, vagyis a Panzer V Párduc és a Panzer VI Tigris harckocsikkal szemben. Felmerült tehát az igény egy nagyobb tüzerővel rendelkező szovjet nehéz páncélos megépítésére, amely sikerrel veheti fel a versenyt az újabb német közepes és nehéz harckocsikkal. A fenyegetés miatt a fejlesztési munkálatokat és a teszteket a lehető legrövidebb időn belül el kellett végezni, ezért a szovjet mérnökök az ISZ–1-es harckocsi továbbfejlesztése mellett döntöttek. 

A Varsói szerződés első rendszeresített harckocsija

A T-54-est a második világháború végén kezdték el fejleszteni a Szovjetunióban, a prototípusa 1945-ben készült el. Miután elkezdődött a hidegháború, és létrejött a Keleti blokk katonai szervezete, a Varsói Szerződés, a T-54 lett az első rendszeresített harckocsija. Javított változatával, a T–55-ös változatával együtt máig a legnagyobb példányszámban gyártott harckocsi, közel százezer darab készült belőle.

A legsikeresebb amerikai harckocsi

Régóta az M1 Abrams számít a legsikeresebb amerikai harckocsinak, amely az Amerikai Egyesült Államok hadseregének és tengerészgyalogságának is fő típusa. 1980-ban állították szolgálatba, azóta három fő változatát rendszeresítették. Fejlesztése alatt a tervezők egy esetleges Szovjetunió elleni háborút tartottak szem előtt, végül az Abramsokat a Közel-Keleten vetették be először a sivatagi Vihar hadmüvelet során. Az M1-ek jól szerepeltek a harcokban, Szaddam Husszein T-72-esei nem sok kárt tudtak tenni bennük. 

Távolsági rekordot állított fel a Challenger 

Challenger 1 közepes harckocsit a Brit Szárazföldi Erők használták a nyolcvanas-kilencvenes években. Az első-öbölháború alatt a britek száznyolcvan Challengert vittek Szaúd-Arábiába, és „Granby” hadmüvelet során vetették be őket. A harckocsik igen jól szerepeltek. Megsemmisítettek háromszáz ellenséges páncélozott jármüvet anélkül, hogy veszteséget kellett volna elkönyvelniük. Rekordot is sikerült felállítani a típussal, a történelem legnagyobb távolságú harckocsi - harckocsi elleni küzdelmét ugyanis egy Challenger tartja, amely egy iraki tankot angol források szerint több, mint öt kilométeres távolságból lőtt ki. 

Galéria: Tíz legendás harckocsi

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!