2024. 05. 20. hétfő
Bernát, Felícia
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boletice MTA (Military Training Area) - Csehország

Art of WAR  |  2015. 07. 01., 09:36

A „Tobruq Legacy 2015” többnemzeti gyakorlat több szakaszra épül. Túl vagyunk a tervezés és előkészítés fázisán, majd, - ahogy arról már beszámoltunk - a 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred kijelölt kontingense sikeresen teljesítette az átcsoportosítást. Június 27-én 6.00 órakor valamennyi nemzetnek megkezdődött a boleticei gyakorlat, a 4. Lövészdandár erőinek légvédelmi oltalmazása.

A fiktív szituáció alapján játszódó elgondolásban, „PANAU” egy gazdaságilag és katonailag megerősödött ország, amely erejét kihasználva terjeszkedni akar, ezért benyomul „SODOR” országba, annak bizonyos területét elfoglalva. Az ostromlott ország igyekszik ezt megakadályozni, és mindent elkövet az eredeti helyzet visszaállítására.

Ezt a feladatot segíti a három ütegből álló 252. légvédelmi rakétazászlóalj, amit a cseh és szlovák katonákat egyesítő 1. légvédelmi rakétaüteg, a magyar és litván szakaszokból álló 2. légvédelmi rakétaüteg, valamint a 3. cseh KUB (SA-6) üteg alkot. A cseh vezetéssel és technikával felálló zászlóaljparancsnokságba minden nemzet delegál összekötő tiszteket, míg az amerikai egység saját kommunikációs eszközeivel támogatja a híradást.

A 2. légvédelmi rakétaüteg parancsnokságát és annak technikai eszközeit alapvetően a győri ezred katonái biztosítják, a harcállásponton litván összekötő tisztek segítik a közös munkát. A magyar ütegparancsnok vezetése alatt áll egy MISTRAL légvédelmi rakétaszakasz és egy litván RBS-70 légvédelmi rakétaszakasz, amit a cseh fél egy híradóközponttal támogat, míg az 1. légvédelmi rakétaüteg a cseh RBS-70 és a szlovák IGLA légvédelmi rakétaszakaszból épül fel.

Az ellenség a pilóta nélküli repülő eszközeivel (Meteor 3M és 3MA) felderít, harci repülőivel (JAS-39C Gripen) zavar a légvédelmi rendszer elnyomása céljából, míg szállító gépeivel (L-410) hadifoglyokat és katonákat csoportosít át. Ilyen ellenséges erőkkel áll szemben rakétarendszereivel a többnemzeti hazai zászlóalj, ahol a MI-24 harci helikopterek biztosítása mellett MI-171S helikopterek légi kiürítést is végeznek (MEDEVAC).

Nincs tehát könnyü helyzetben a magyar szakasz sem, hisz a légvédelmi oltalmazást az ellenség számos eszközzel igyekszik megakadályozni. A harcászati gyakorlat során a győri katonák Mistral vezetési pontját (MCP) és rakéta indítóállványait (ATLAS) többször éri földi rajtaütés, valamint tüzérségi támadás, amik után harcrendet váltanak, áttelepülnek. Több ízben légi vagy földi bevetés során megsérült katonákat kell mentőhelikopterrel kimenekíteni a hazai erőknek. Tovább nehezíti a váratlanul adódó helyzetekre történő reagálást, hogy mindez egy nemzetközi ellenőri csoport figyelő tekintete előtt történik. Az ellenőri állomány később pontosan kielemzi a feladat-végrehajtását, a katonák tevékenységének helyességét, pontosságát.

A „Tobruq Legacy 2015” gyakorlat célja az interoperabilitás megteremtése, illetve a résztvevő nemzetek együttmüködési képességének elmélyítése, ami biztosítja a közös és sikeres légvédelmi oltalmazási tevékenységeket. Ez az első alkalom, hogy ilyen nagyságrendü légvédelmi gyakorlatot rendeznek Csehországban. A résztvevő nemzetek katonái fejleszthetik a NATO tagállamok légvédelmi alegységeinek vezetése és irányítása során szerzett képességeiket, olyan értékes tapasztalatokkal gazdagodnak, amelyet később alkalmazhatnak a szövetséges müveletek során.

A "Tobruq Legacy 2015" gyakorlat következő fázisa a légvédelmi rakéta éleslövészet lesz szerdán, melyet a július 2-i Latogatói Napon a résztvevő nemzetek elöljárói is megtekintenek. 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 30., 13:06
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024. 04. 03., 10:37
A Taiho vagyis Nagy Főnix (más fordítás szerint Óriás Főnix) 1944 nyarán a japán flotta legújabb, legmodernebb és egyben legerősebb repülőgép-hordozójának számított.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2024. 05. 13., 12:22
Egymást követik a kiképzések a Brave Warrior 2024 többnemzeti gyakorlat során a Bakonyban.
2024. 05. 09., 15:13
Egyhetes gyakorlatukat töltik az „Acélkocka” altisztképzési rendszer általános repülőműszaki üzembentartó altiszt szakmai tanfolyam résztvevői az MH 47. Bázisrepülőtéren, ahol egyebek mellett betekintést nyertek a H145M helikoptereken végzett vizsgálatok munkafolyamatába is.

  JETfly Magazin

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.