2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Száz éve készült el az első működőképes harckocsi

Art of WAR  |  2015. 09. 07., 10:12

1915. szeptember 6-án készült el a világtörténelem első működőképes harckocsija, a Little Willie. Az őstípus persze csak az első lánccszem volt egy hosszú sorban, és nem is váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A harci jármüvek gépesítésének gondolata már a középkorban megfogant, ám hiányoztak hozzá a technikai feltételek, a legtöbb kísérlet eredménytelennek bizonyult. Miután azonban feltalálták a belsőégésü motort, majd a lánctalpat, elhárultak az akadályok a fejlesztők útjából: egy évszázaddal ezelőtt nagyjából párhuzamosan indultak meg a fejlesztések az európai nagyhatalmaknál. A cél hármas jellegü volt: a támadó funkció mellett ezek a gépek egyszerre szolgálták a legénység védelmét, illetve könnyen le lehetett küzdeni velük olyan akadályokat is, amiket gyalogosan vagy lóval jóval bajosabb lett volna, főleg az ellenséges csapatok kereszttüzében.

Mindez persze nem jelentette azt, hogy a kísérletek sikeresek lettek volna, gyakorlatilag az összes érintett országban akadtak csúfosan félresikerült próbálkozások. Ilyen volt például az orosz Cár-harckocsi, amelyet két gigantikus biciklikerékkel kívántak hajtani – ám megfelelő erejü motort azonban már nem tudtak gyártani hozzá. Más típusok csak azért nem jutottak el a sorozatgyártásig, mert túl későn készültek el – ilyen volt például az olasz Fiat 2000, kora egyik legmodernebb harckocsija, amelynek még a futómüvét is önálló páncélzat védelmezte. Így aztán az első müködőképes harckocsi elkészítésével a britek dicsekedhettek: ez volt a Little Willie.

Az angolok gyakorlatilag az első világháború kirobbanásakor azonnal gőzerővel kezdték meg a munkát a páncélozott harcjármüveken a védelmi tárca irányítása mellett és alárendeltségében müködő landship („szárazföldi hajó”) bizottság égisze alatt. Az első kísérletek távolról sem voltak sikeresek: a kezdetleges eszközökkel nem lehetett hatékonyan manőverezni a nyugati front dimbes-dombos csatamezőin. A konstruktőrök ezután más megközelítéssel kezdtek el dolgozni, és az amerikai Holt és Bullock traktorokból indultak ki – ezeket a brit haderő különböző nehéz tárgyak, például lövegek vontatására alkalmazta, viszont ebben a formában természetesen nem lettek volna alkalmasak az önálló bevetésre, így alaposan át kellett őket alakítani és fazonírozni. Némi mutáció és pár félresikerült, hamvába holt kísérlet után ebből lett végül a Little Willie, amely William Foster manufaktúrájában készült el.

Maga a harckocsi 16,5 tonnát nyomott, 2,9 méter széles, 3,1 méter magas és hátsó kerekeivel együtt több mint 8 méter hosszú volt. Alkotói szándéka szerint nagy teherbírású, kiváló terepjáró képességgel rendelkező gépezet lett volna, amely egy másfél méteres árkon lazán át tudott volna kelni, méghozzá az eredetileg tervezett tíz fő helyett mindössze négyes legénységgel. Viszont az első elkészült, járóképes darab nem éppen jó alkalmazhatóságát bizonyította első bemutatóján, 1915. szeptember 19-én, ugyanis néhány méter megtétele után elveszítette egyik lánctalpát, majd miután ezt megjavították, a másik lánctalp megadta magát, és elszakadt. Ezeket a hibákat sajnos később sem sikerült kijavítani ennél a típusnál, emellett pedig a Little Willie lejtőmászó képességei is alulmúlták a tervezettet – viszont arra ez a kísérleti modell is jó volt, hogy a hadvezetés belássa: az új eszközben van fantázia.

Ennek jegyében a Big Willie – vagy Mother – nevü második prototípus már számos tekintetben jobban sikerült, és végül ebből fejlesztették ki a világtörténelem első olyan harckocsiját, amelyet már tényleg élesben, a harctéren is bevetettek, első ízben 1916 szeptemberében, a somme-i csatában.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.