2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A legek intézete

Art of WAR  |  2017. 02. 21., 14:24

Jogosultak a NATO keretében szolgáló hajózók tréningjeire, hazánkban katonai szervezetként egyedül felelnek meg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség akkreditációs követelményeinek, üzemeltetik az ország egyetlen barokamráját.

  • A kecskeméti az ország egyetlen üzemképes barokamrája
  • Hazánkban ugyancsak egyedüliként rendelkezik az Amerikai Egyesült Államok légiereje repülőorvosi kiképző központjának akkreditációjával is
  • Kecskeméten történik a katonai tűzszerészek, a búvárok és a honvédség kiemelt vezetőinek éves egészségügyi szűrése is

Egyetemi oktató- és kutatóműhelyük több nemzetközileg is egyedülálló projekt megvalósítását tervezi.

A Repülőorvosi, Alkalmasságvizsgáló és Gyógyító Intézet (az évtizedek óta ismert „Repülőkórház” utódintézményeként, annak hagyományait folytatva, de kibővített feladatkörrel) közel négy éve az MH Egészségügyi Központ szervezeti elemeként, a Védelem-egészségügyi Igazgatóság alárendeltségében, a fővárosi Honvédkórház orvos-igazgatójának szakmai felügyelete alatt működik Kecskeméten. A nevéből adódóan egyik alapfeladata az önkéntes tartalékosnak vagy a szerződéses katonai beosztásokba jelentkezők, az altiszti és a tiszti pályára készülők, a honvédségi ösztöndíjasok, a speciális beosztásokba (búvár, ejtőernyős, tűzszerész) tervezettek, valamint a rendvédelmi szervek állománya egyes tagjainak speciális egészségi és pszichikai vizsgálata. Ugyancsak a „hírös” városban történik a külszolgálatra, külföldi tanfolyamokra indulók, onnan visszaérkezők, valamint a hajózó állomány, a tűzszerészek, az ejtőernyősök, a búvárok és a légiforgalmi irányítók rendszeres szűrése is.

– Tavaly közel tízezer alkalmassági vizsgálatot és előírt időszakos ellenőrzést végeztünk. A polgári életből katonai szolgálatra jelentkezők közül azokat az egészséges fiatalokat keressük, akik költséges kiképzésük után, várhatóan hosszú távon is elviselik majd választott életpályájuk fizikai és pszichikai terheléseit. Az időszakos ellenőrzésekre érkező aktív katonák esetében viszont inkább az egészségük megóvására helyezzük a hangsúlyt – foglalta össze a vizsgálatok szempontjait dr. Lengyel Attila ezredes, intézetvezető főorvos. – Tapasztalataink szerint egyébként az önkéntes tartalékosnak és a szerződéses szolgálatra jelentkezők mintegy harmadának okoz nehézséget a fizikai követelmények elvárt szinten történő teljesítése. Az egészségügyi vizsgálatok során a leggyakrabban cukorbetegség, anyagcserezavar, mozgásszervi elváltozások, gerincferdülés és szemészeti problémák miatt vagyunk kénytelenek alkalmatlan minősítést adni. Pszichológus kollégáink pedig a jelentkezők képesség-, személyiség- és mentális teljesítményét értékelik: a motiváltságukat, felelősségtudatukat, szabálykövető képességüket, együttműködési hajlandóságukat társaikkal. Néhány alkalommal viszont olyan személyiségzavarokat is megállapítanak, amelyek összeegyeztethetetlenek a katonai szolgálattal. 

Alaprendeltetéséből adódóan az intézet másik fő feladata a repülőorvosi alkalmassági vizsgálatok elvégzése. A vadászpilóták, a szállítógépek és a helikopterek vezetői mellett ilyen egészségügyi ellenőrzéseken kell rendszeresen megjelenniük a repülőeszközökön szolgálatot teljesítő operátoroknak, a fedélzeti technikusoknak, az ejtőernyősöknek, a kutatómentőknek és a harctéri kimenekítés (Medical Evacuation – MEDEVAC) végrehajtására felkészített alegységek tagjainak is. Mindezeken túl, Kecskeméten történik a katonai tűzszerészek, a búvárok és a honvédség kiemelt vezetőinek éves egészségügyi szűrése is.

– Tavaly ősszel, immár második alkalommal is megfeleltünk az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség auditálási követelményeinek, így a Polgári Repülőorvosi Központ keretén belül, Magyarország egyetlen, uniós jogszabályok szerint is akkreditált, polgári és katonai centrumaként végezhetjük a repüléshez szükséges egészségügyi vizsgálatokat. Ennek alapján jogosultak vagyunk arra, hogy szakszolgálati engedélyeket adjunk ki, illetve újítsunk meg a civil légi forgalomban részt vevő pilóták, utaskísérők és a magánrepülőgépek vezetői részére. Hazánkban ugyancsak egyedüliként rendelkezünk az Amerikai Egyesült Államok légiereje repülőorvosi kiképző központjának akkreditációjával is, ami a NATO-tagállamok hajózói részére szervezett repülés-élettani kiképzések levezetésére jogosítja fel intézetünk szakembereit. Ezeknek a magasság-élettani demonstrációknak nincs „tétjük”, a résztvevőket nem minősítjük. Tréningjeink elsősorban a repülés biztonságát szolgálják az által, hogy egy elméleti felkészítést követően a hajózók a gyakorlatban is megtapasztalhatják az oxigénhiány élettani következményeit, és megismerhetik az ezek leküzdésére szolgáló technikákat. Gyakorlati képzéseinket a barokamrában tartjuk, ahol a NATO által jóváhagyott protokoll szerinti „magasságokba emelkedünk”, miközben a résztvevőknek olyan, oxigénhiányos állapotban szinte megoldhatatlan feladatokat kell végrehajtaniuk, mint például a nevük leírása, egytagú számok összeadása, vagy a magyar kártya piros tízes lapjának a felismerése. A hajózók így átélhetik a szervezet oxigénelégtelensége (hipoxia) okozta teljesítményvesztést, ennek következményeit megtapasztalva pedig a valós helyzetekben remélhetőleg még inkább betartják majd a repülési szabályokat – folytatta a repülőorvosi szakvizsgával rendelkező Lengyel ezredes. 

Az intézet barokamrája hat vizsgált személy befogadására alkalmas, technikai paraméterei alapján akár húszezer méteres magasságnak megfelelő légritkulást is tudna szimulálni. Az alkalmassági vizsgálatok alkalmával azonban csak 5500 méterre „repülnek” vele, a NATO-tréningeket pedig 7600-8000 méternek megfelelő körülmények közt tartják. A kamra túlnyomás előállítására, az ezzel kapcsolatos vizsgálatokra is alkalmassá tehető, egy elkülönített egységét pedig robbanásszerű légnyomáscsökkenéseken alapuló kísérletek végrehajtására tervezték.

A kecskeméti az ország egyetlen üzemképes barokamrája. Tavaly megkezdett – komoly működési költségmegtakarítást is eredményező – felújítása után még legalább huszonöt évig használható lesz. A berendezés korszerűsítése többek közt azért is vált szükségessé, mert az itt dolgozó munkatársak tudományos eredményeire alapozva, valamint az intézettel kialakult jó kapcsolatnak köszönhetően, a Szegedi Tudományegyetem tizenhét évvel ezelőtt Kecskeméten alakította meg Repülő- és Űrorvosi Tanszékét. A tanszék első vezetője prof. dr. Grósz Andor orvos dandártábornok volt, 2017. január elsejétől pedig fél évre dr. Szabó Sándor orvos ezredest bízták meg a feladattal.

– A repülő- és űrorvostan, illetve az utazásorvostan keretében negyed- és ötödéves medikusokat oktatunk, a hallgatók körében népszerűek előadásaink. Szeretnénk a kurzusainkat még vonzóbbá tenni, nem titkolt célunk ugyanis, hogy leendő kollégáink közül a jövőben még többen válasszák hivatásuknak a repülőorvoslást, munkahelyként pedig a Magyar Honvédséget. Amennyiben megkapjuk a remélt anyagi támogatást, tudományos munkáinkba is szeretnénk még intenzívebben bevonni hallgatóinkat. Egyik kutatásunk például a repülőorvosi alkalmasságvizsgáló protokolljának olyan jellegű változtatására irányulna, amelynek eredményeként kiválóan megítélhető lenne a pilóták mozgáskoordinációja, visszakövetkeztethetővé válna edzéseik hatékonysága, ráadásul egy ilyen vizsgálat egy esetleges rehabilitáció alapját is képezhetné. Egy, a barokamrához kötött kutatási tervünk pedig – az agyi oxigénellátás közvetlen jellemzésével – új megvilágításba helyezné a jelenlegi tankönyvek szűkszavú leírásait. A dr. Tótka Zsolt alezredes, osztályvezető főorvos által megfogalmazottak az oxigénhiány okozta komplex fenyegetés jobb megértését tennék lehetővé. A helyi Pallasz Athéné Egyetem műszaki karának oktatóival és hallgatóival pedig egy szoftvert tervezünk kifejleszteni. Egy olyan, a világon egyedülálló adatbázist kezelő programot szeretnénk létrehozni, amely képes a pszichológiai felmérések részeredményeinek speciális szűrési feltételek alapján történő elemzésére – foglalta össze tapasztalatait Lengyel ezredes. 

Az intézet a katonai alkalmassági vizsgálat és a repülőorvosi tevékenység hátterét adó osztályok mellett, kiváló diagnosztikai egységekkel felszerelt rendelőiben az igényjogosultak részére, valamint területi ellátási kötelezettségének megfelelően, mintegy húszezer kecskeméti lakos számára, tizenkét szakmai területen járóbeteg-rendelést is működtet. A Bács-Kiskun Megyei Kórház és az MH Egészségügyi Központ által kötött, úgynevezett közreműködési szerződés alapján pedig egynapos sebészeti beavatkozások elvégzésére is lehetőségük van. A betegeket a megyei kórház utalja be, a műtétek helyszínét, a berendezett kórtermeket, az igényelt orvosi és ápolói hátteret pedig az intézet biztosítja. 

A Repülőorvosi, Alkalmasságvizsgáló és Gyógyító Intézet alaprendeltetését biztosító jelentősebb egységei:

• katonai alkalmasságvizsgáló osztály
• repülőorvosi alkalmasságvizsgáló osztály
• magassági-élettani osztály és barokamra
• funkcionális diagnosztikai és fizikai alkalmasságvizsgáló osztály
• pszichológiai osztály
• koordinációs és adatfeldolgozó osztály
• járóbeteg-szakrendelések
• egynapos sebészet

Fotó: Rácz Tünde, a szerző felvételei és archív

 

Magyar Honvéd 2017. február/Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.