2025. 02. 07. péntek
Rómeó, Tódor
: 405 Ft   : 389 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A modern légvédelem elől a Mikulás szánja sem tud elrejtőzni

Art of WAR  |  2017. 12. 19., 13:56

Létezik egy, a légvédelmi rendszerek szempontjából rendhagyó és különleges hagyomány az ünnepi időszakban, ami kevésbé ismert hazánkban. Az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság (North American Aerospace Defense Command – továbbiakban NORAD) idén karácsonykor is nyomon követi a Mikulás útját a gyerekek legnagyobb örömére. A már több mint 60 éves tradíció szívet melengető története jól mutatja, hogy a légvédelem eszközei, szakemberei alaprendeltetésük mellett varázslatos dolgokra is képesek…

A hagyomány eredetét tekintve a visszaemlékezések nem feltétlenül egységesek, a legismertebb változat szerint minden egy nyomtatási hibával kezdődött. 1955 novemberében egy Colorado Springs-i Sears áruház feladott egy reklámfogásnak szánt hirdetést a Mikulás nevében, melyben felhívták a gyerekek figyelmét, hogy aki szeretne beszélni a Télapóval, telefonon elérheti a megadott számon.

Egy apró figyelmetlenség miatt a telefonszám egyik számjegyét elírták, így az áruházi Mikulás helyett a hívások a NORAD jogelődjének, a Kontinentális Légvédelmi Parancsnokság (Continental Air Defense Command – CONAD) a hadműveleti ügyeleteséhez, egy bizonyos Harry Soup ezredeshez futottak be. Az ezredes hamar feltalálta magát, és arra utasította szolgálatban levő kollégáit, hogy a beérkező hívásokat fogadva tájékoztassák a gyerekeket a Mikulás rénszarvas-fogatának ”aktuális pozíciójáról” (talán említeni sem szükséges, de az angolszász hagyományok szerint a Mikulás hozza a karácsonyi ajándékokat, minden gyereket meglátogatva a Szenteste folyamán).

A kezdetben csupán néhány lelkes katona segítségével indult tradíció évről-évre tovább fejlődött, mígnem jelenleg több mint 1250 önkéntes az Amerikai Egyesült Államok és Kanada légierejétől (ez a két állam üzemelteti közösen a NORAD-ot) fogadja a hívásokat és válaszol az e-mail-ekre. Tavaly több mint 100000 hívás és 27000 e-mail érkezett, 10 szerencsés gyereknek pedig maga a First Lady, Michelle Obama válaszolt.

December 24-én, magyar idő szerint 12:00-ás kezdettel a https://noradsanta.org weblapon keresztül 25 órán át nyomon lehet követni a Télapó útját. Természetesen a „nyomkövetés” Facebookon, Twitteren és a Youtube-on is elérhető, és a teljesség kedvéért mindkét nagy mobilos platformra letölthető alkalmazás is a kíváncsi gyerekek rendelkezésére áll.

A fent említett honlapon sok érdekes információt találhatunk a rénszarvas-fogat követésének folyamatáról. Következzenek tehát a ”hivatalos forrásból származó szakmai titkok”, amik segítségével megvalósulhat a karácsonyi csoda…

Első lépésben a radarok játszanak kulcsszerepet. A NORAD Északi Figyelmeztető Rendszere (North Warning System) 47 modern radarállomása folyamatosan figyeli az Északi-sarkot, és a Mikulás szánjának felszállása pillanatában továbbítja annak pontos pozícióját a ballisztikus rakéták korai észlelésére, előjelzésére használt műholdak felé. Ezután már a geostacionárius pályán található műholdak infravörös érzékelői könnyedén detektálják és nyomon követik Rudolf rénszarvas piros orrának hőjelét, melynek intenzitása egy légierős tiszt szerint megegyezik a ballisztikus rakéták indításakor tapasztalhatókkal. A NORAD világszerte elhelyezett speciális, úgynevezett Mikulás-kamerái az adott országban a Télapó érkezése előtt egy órával készenlétben állnak, és amint elhalad előttük a rénszarvas-fogat, az elkészült fotókat és videókat azonnal feltöltik a hivatalos honlapra.

A NORAD alárendeltségébe tartozó vadászrepülők is kiveszik a részüket a feladatból. Amint a Mikulás belép Kanada légterébe, egy új-fundlandi légibázisról felszállnak a kanadai CF–18-asok, hogy megkezdjék a rénszarvas-fogat kíséretét. Kanadán keresztül további légibázisok pilótái veszik át egymástól a kíséretet az Amerikai Egyesült Államok határáig, ahol F–15, F–16 és F–22 vadászrepülő-típusok segítségével biztosítják az útját dél fele. A felsorolt rendszerek hatékony együttműködésének következtében bármely pillanatban nagyon megbízható, folyamatos információk állnak rendelkezésre a Mikulás hollétéről.

Természetesen a gyakran ismételt kérdésekre is elérhetőek a hivatalos válaszok, melyek az alábbiakban olvashatóak a teljesség igénye nélkül.

- Milyen idős a Mikulás?

„ Nem lehet tudni biztosan, de a NORAD hírszerzése szerint legalább 16 évszázadra tehető a kora”

- Hogyan képes a Mikulás 24 óra alatt beutazni a világot?

„ A NORAD hírszerzési jelentései alapján számára máshogy telik az idő, ami nekünk 1 nap, az Ő számára talán hetekig vagy hónapokig tart. Mivel a boldogságszerzés fontos feladatát nem lehet elkapkodni, az egyetlen logikus következtetés, hogy a Mikulás a saját tér-idő kontinuumában létezik”

- Hogy néz ki a Mikulás?

„ A vadászgépekből készült fényképek alapján kb. 170 cm magas, 115 kg, hosszú fehér szakállal és tekintélyes pocakkal”

- Van a NORAD-nak bármilyen információja a Mikulás szánjáról?

„A kérdéses szán egy többcélú, bármilyen időjárási körülmények között üzemeltethető, függőleges fel- és leszállásra képes eszköz, mely utántöltés nélkül is hatalmas távolságok megtételére képes mintegy 60 000 tonna hasznos teherrel”

A visszaszámlálás már elindult, tehát ha valaki szeretne a saját szemével meggyőződni a NORAD rendszereinek hatékonyságáról, adott a lehetőség…

Fordította/szerkesztette:  Hajnal István őrnagy, Vadász István százados

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Folytatódik a Pardubicében található Repülési Kiképző Központ (CLV) flottájának modernizációja: az új L-39 Skyfox-ok mellett a kiöregedő Zlineket is újakra cserélik.

  NÉPSZERŰ HÍREK