2018. 01. 23. kedd
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 253 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A modern légvédelem elől a Mikulás szánja sem tud elrejtőzni

Art of WAR  |  2017. 12. 19., 13:56

Létezik egy, a légvédelmi rendszerek szempontjából rendhagyó és különleges hagyomány az ünnepi időszakban, ami kevésbé ismert hazánkban. Az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság (North American Aerospace Defense Command – továbbiakban NORAD) idén karácsonykor is nyomon követi a Mikulás útját a gyerekek legnagyobb örömére. A már több mint 60 éves tradíció szívet melengető története jól mutatja, hogy a légvédelem eszközei, szakemberei alaprendeltetésük mellett varázslatos dolgokra is képesek…

A hagyomány eredetét tekintve a visszaemlékezések nem feltétlenül egységesek, a legismertebb változat szerint minden egy nyomtatási hibával kezdődött. 1955 novemberében egy Colorado Springs-i Sears áruház feladott egy reklámfogásnak szánt hirdetést a Mikulás nevében, melyben felhívták a gyerekek figyelmét, hogy aki szeretne beszélni a Télapóval, telefonon elérheti a megadott számon.

Egy apró figyelmetlenség miatt a telefonszám egyik számjegyét elírták, így az áruházi Mikulás helyett a hívások a NORAD jogelődjének, a Kontinentális Légvédelmi Parancsnokság (Continental Air Defense Command – CONAD) a hadműveleti ügyeleteséhez, egy bizonyos Harry Soup ezredeshez futottak be. Az ezredes hamar feltalálta magát, és arra utasította szolgálatban levő kollégáit, hogy a beérkező hívásokat fogadva tájékoztassák a gyerekeket a Mikulás rénszarvas-fogatának ”aktuális pozíciójáról” (talán említeni sem szükséges, de az angolszász hagyományok szerint a Mikulás hozza a karácsonyi ajándékokat, minden gyereket meglátogatva a Szenteste folyamán).

A kezdetben csupán néhány lelkes katona segítségével indult tradíció évről-évre tovább fejlődött, mígnem jelenleg több mint 1250 önkéntes az Amerikai Egyesült Államok és Kanada légierejétől (ez a két állam üzemelteti közösen a NORAD-ot) fogadja a hívásokat és válaszol az e-mail-ekre. Tavaly több mint 100000 hívás és 27000 e-mail érkezett, 10 szerencsés gyereknek pedig maga a First Lady, Michelle Obama válaszolt.

December 24-én, magyar idő szerint 12:00-ás kezdettel a https://noradsanta.org weblapon keresztül 25 órán át nyomon lehet követni a Télapó útját. Természetesen a „nyomkövetés” Facebookon, Twitteren és a Youtube-on is elérhető, és a teljesség kedvéért mindkét nagy mobilos platformra letölthető alkalmazás is a kíváncsi gyerekek rendelkezésére áll.

A fent említett honlapon sok érdekes információt találhatunk a rénszarvas-fogat követésének folyamatáról. Következzenek tehát a ”hivatalos forrásból származó szakmai titkok”, amik segítségével megvalósulhat a karácsonyi csoda…

Első lépésben a radarok játszanak kulcsszerepet. A NORAD Északi Figyelmeztető Rendszere (North Warning System) 47 modern radarállomása folyamatosan figyeli az Északi-sarkot, és a Mikulás szánjának felszállása pillanatában továbbítja annak pontos pozícióját a ballisztikus rakéták korai észlelésére, előjelzésére használt műholdak felé. Ezután már a geostacionárius pályán található műholdak infravörös érzékelői könnyedén detektálják és nyomon követik Rudolf rénszarvas piros orrának hőjelét, melynek intenzitása egy légierős tiszt szerint megegyezik a ballisztikus rakéták indításakor tapasztalhatókkal. A NORAD világszerte elhelyezett speciális, úgynevezett Mikulás-kamerái az adott országban a Télapó érkezése előtt egy órával készenlétben állnak, és amint elhalad előttük a rénszarvas-fogat, az elkészült fotókat és videókat azonnal feltöltik a hivatalos honlapra.

A NORAD alárendeltségébe tartozó vadászrepülők is kiveszik a részüket a feladatból. Amint a Mikulás belép Kanada légterébe, egy új-fundlandi légibázisról felszállnak a kanadai CF–18-asok, hogy megkezdjék a rénszarvas-fogat kíséretét. Kanadán keresztül további légibázisok pilótái veszik át egymástól a kíséretet az Amerikai Egyesült Államok határáig, ahol F–15, F–16 és F–22 vadászrepülő-típusok segítségével biztosítják az útját dél fele. A felsorolt rendszerek hatékony együttműködésének következtében bármely pillanatban nagyon megbízható, folyamatos információk állnak rendelkezésre a Mikulás hollétéről.

Természetesen a gyakran ismételt kérdésekre is elérhetőek a hivatalos válaszok, melyek az alábbiakban olvashatóak a teljesség igénye nélkül.

- Milyen idős a Mikulás?

„ Nem lehet tudni biztosan, de a NORAD hírszerzése szerint legalább 16 évszázadra tehető a kora”

- Hogyan képes a Mikulás 24 óra alatt beutazni a világot?

„ A NORAD hírszerzési jelentései alapján számára máshogy telik az idő, ami nekünk 1 nap, az Ő számára talán hetekig vagy hónapokig tart. Mivel a boldogságszerzés fontos feladatát nem lehet elkapkodni, az egyetlen logikus következtetés, hogy a Mikulás a saját tér-idő kontinuumában létezik”

- Hogy néz ki a Mikulás?

„ A vadászgépekből készült fényképek alapján kb. 170 cm magas, 115 kg, hosszú fehér szakállal és tekintélyes pocakkal”

- Van a NORAD-nak bármilyen információja a Mikulás szánjáról?

„A kérdéses szán egy többcélú, bármilyen időjárási körülmények között üzemeltethető, függőleges fel- és leszállásra képes eszköz, mely utántöltés nélkül is hatalmas távolságok megtételére képes mintegy 60 000 tonna hasznos teherrel”

A visszaszámlálás már elindult, tehát ha valaki szeretne a saját szemével meggyőződni a NORAD rendszereinek hatékonyságáról, adott a lehetőség…

Fordította/szerkesztette:  Hajnal István őrnagy, Vadász István százados

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 01. 15., 11:46
A Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem elnevezésű rendezvénysorozat részeként tartott előadást dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban a napokban.
2018. 01. 17., 09:03
A 2001 óta összegyűlt hadszíntéri tapasztalatokra alapozva Franciaországban és Nagy-Britanniában is aktuálissá vált a modern hadviselésben fontos szerepet játszó páncélozott csapatszállító és felderítő járművek cseréje.
2018. 01. 11., 16:28
A francia Nexter Systems védelmi vállalat elnöke, Stephane Mayer egy interjúban számolt be ismét arról, hogy 2020 és 2028 között 200 db Leclerc harckocsi és 18 db harckocsi mentőjármű újulhat meg a Scorpion program keretein belül.
2018-01-08 09:03:18
Az 1939. szeptember 17-ről 18-ra virradó ködös éjszakán, váratlanul szinte minden fény kialudt a tallini kikötőben, majd kisvártatva felmorajlott két hatalmas hajómotor. Azonban perceken belül felbőgtek a szirénák és keresőreflektorok kezdték pásztázni a vizet.
2018-01-03 15:23:32
2017. december 13-án, a NATO üzemeltetése alatt működő E-3A korai előrejelző és légtérellenőrző (AWACS) flottából nyugdíjba vonult a második repülőgép, amely csatlakozik korábbi társához az arizonai Davis-Monthan légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 01. 23., 11:29
z elkobzott Junkers, a Malévhez sorolt Dakota és az NDK-sokat a vasfüggöny felett átrepítő Piper esete.
2018. 01. 22., 10:03
Komoly műszaki problémák miatt változott a német haditengerészet egyik legújabb hajójának programja.
2018. 01. 22., 09:56
„Tizenkét éve közös veszteség ért bennünket. Nem csak egy szomszédos ország katonáit, hanem barátainkat veszítettük el” - mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter azon a megemlékezésen, amelyet január 19-én, a hejcei repülőgép-szerencsétlenség tizenkettedik évfordulóján tartottak a tragédia helyszínén.
2018. 01. 19., 09:41
Mini hadsereget készített magának Hurtony Zsolt, aki egykoron maga is hivatásos katona volt.

  JETfly Magazin

Indonézia lehet a Szu-35Sz újabb külföldi vásárlója, mivel az elkövetkező hónapokban sor kerülhet a szerződés aláírására, melynek keretein belül 11 darab Szu-35-ös harci repülőgép érkezhet Indonéziába.