2024. 04. 18. csütörtök
Andrea, Ilma
: 393 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A modern légvédelem elől a Mikulás szánja sem tud elrejtőzni

Art of WAR  |  2017. 12. 19., 13:56

Létezik egy, a légvédelmi rendszerek szempontjából rendhagyó és különleges hagyomány az ünnepi időszakban, ami kevésbé ismert hazánkban. Az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság (North American Aerospace Defense Command – továbbiakban NORAD) idén karácsonykor is nyomon követi a Mikulás útját a gyerekek legnagyobb örömére. A már több mint 60 éves tradíció szívet melengető története jól mutatja, hogy a légvédelem eszközei, szakemberei alaprendeltetésük mellett varázslatos dolgokra is képesek…

A hagyomány eredetét tekintve a visszaemlékezések nem feltétlenül egységesek, a legismertebb változat szerint minden egy nyomtatási hibával kezdődött. 1955 novemberében egy Colorado Springs-i Sears áruház feladott egy reklámfogásnak szánt hirdetést a Mikulás nevében, melyben felhívták a gyerekek figyelmét, hogy aki szeretne beszélni a Télapóval, telefonon elérheti a megadott számon.

Egy apró figyelmetlenség miatt a telefonszám egyik számjegyét elírták, így az áruházi Mikulás helyett a hívások a NORAD jogelődjének, a Kontinentális Légvédelmi Parancsnokság (Continental Air Defense Command – CONAD) a hadműveleti ügyeleteséhez, egy bizonyos Harry Soup ezredeshez futottak be. Az ezredes hamar feltalálta magát, és arra utasította szolgálatban levő kollégáit, hogy a beérkező hívásokat fogadva tájékoztassák a gyerekeket a Mikulás rénszarvas-fogatának ”aktuális pozíciójáról” (talán említeni sem szükséges, de az angolszász hagyományok szerint a Mikulás hozza a karácsonyi ajándékokat, minden gyereket meglátogatva a Szenteste folyamán).

A kezdetben csupán néhány lelkes katona segítségével indult tradíció évről-évre tovább fejlődött, mígnem jelenleg több mint 1250 önkéntes az Amerikai Egyesült Államok és Kanada légierejétől (ez a két állam üzemelteti közösen a NORAD-ot) fogadja a hívásokat és válaszol az e-mail-ekre. Tavaly több mint 100000 hívás és 27000 e-mail érkezett, 10 szerencsés gyereknek pedig maga a First Lady, Michelle Obama válaszolt.

December 24-én, magyar idő szerint 12:00-ás kezdettel a https://noradsanta.org weblapon keresztül 25 órán át nyomon lehet követni a Télapó útját. Természetesen a „nyomkövetés” Facebookon, Twitteren és a Youtube-on is elérhető, és a teljesség kedvéért mindkét nagy mobilos platformra letölthető alkalmazás is a kíváncsi gyerekek rendelkezésére áll.

A fent említett honlapon sok érdekes információt találhatunk a rénszarvas-fogat követésének folyamatáról. Következzenek tehát a ”hivatalos forrásból származó szakmai titkok”, amik segítségével megvalósulhat a karácsonyi csoda…

Első lépésben a radarok játszanak kulcsszerepet. A NORAD Északi Figyelmeztető Rendszere (North Warning System) 47 modern radarállomása folyamatosan figyeli az Északi-sarkot, és a Mikulás szánjának felszállása pillanatában továbbítja annak pontos pozícióját a ballisztikus rakéták korai észlelésére, előjelzésére használt műholdak felé. Ezután már a geostacionárius pályán található műholdak infravörös érzékelői könnyedén detektálják és nyomon követik Rudolf rénszarvas piros orrának hőjelét, melynek intenzitása egy légierős tiszt szerint megegyezik a ballisztikus rakéták indításakor tapasztalhatókkal. A NORAD világszerte elhelyezett speciális, úgynevezett Mikulás-kamerái az adott országban a Télapó érkezése előtt egy órával készenlétben állnak, és amint elhalad előttük a rénszarvas-fogat, az elkészült fotókat és videókat azonnal feltöltik a hivatalos honlapra.

A NORAD alárendeltségébe tartozó vadászrepülők is kiveszik a részüket a feladatból. Amint a Mikulás belép Kanada légterébe, egy új-fundlandi légibázisról felszállnak a kanadai CF–18-asok, hogy megkezdjék a rénszarvas-fogat kíséretét. Kanadán keresztül további légibázisok pilótái veszik át egymástól a kíséretet az Amerikai Egyesült Államok határáig, ahol F–15, F–16 és F–22 vadászrepülő-típusok segítségével biztosítják az útját dél fele. A felsorolt rendszerek hatékony együttműködésének következtében bármely pillanatban nagyon megbízható, folyamatos információk állnak rendelkezésre a Mikulás hollétéről.

Természetesen a gyakran ismételt kérdésekre is elérhetőek a hivatalos válaszok, melyek az alábbiakban olvashatóak a teljesség igénye nélkül.

- Milyen idős a Mikulás?

„ Nem lehet tudni biztosan, de a NORAD hírszerzése szerint legalább 16 évszázadra tehető a kora”

- Hogyan képes a Mikulás 24 óra alatt beutazni a világot?

„ A NORAD hírszerzési jelentései alapján számára máshogy telik az idő, ami nekünk 1 nap, az Ő számára talán hetekig vagy hónapokig tart. Mivel a boldogságszerzés fontos feladatát nem lehet elkapkodni, az egyetlen logikus következtetés, hogy a Mikulás a saját tér-idő kontinuumában létezik”

- Hogy néz ki a Mikulás?

„ A vadászgépekből készült fényképek alapján kb. 170 cm magas, 115 kg, hosszú fehér szakállal és tekintélyes pocakkal”

- Van a NORAD-nak bármilyen információja a Mikulás szánjáról?

„A kérdéses szán egy többcélú, bármilyen időjárási körülmények között üzemeltethető, függőleges fel- és leszállásra képes eszköz, mely utántöltés nélkül is hatalmas távolságok megtételére képes mintegy 60 000 tonna hasznos teherrel”

A visszaszámlálás már elindult, tehát ha valaki szeretne a saját szemével meggyőződni a NORAD rendszereinek hatékonyságáról, adott a lehetőség…

Fordította/szerkesztette:  Hajnal István őrnagy, Vadász István százados

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.
2024. 04. 15., 13:26
Harckocsi vezetési gyakorlatot tartott az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Szomódon, április 9-én. A tatai katonák a „harcmezők királyával”, a Leopard 2A4HU típusú harckocsival manővereztek a változatos terepen.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!