2024. 10. 08. kedd
Koppány
: 401 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

COVID-19 hatása a védelmi- és repülőgépiparra

COVID-19 hatása a védelmi- és repülőgépiparra
Lázár Zsolt  |  2020. 04. 21., 11:44
COVID-19 hatása a védelmi- és repülőgépiparra

A globális járvány gazdasági hatásai ma még felbecsültethetetlenek, de az már most látszik, hogy a reálgazdaság komoly veszteségeket lesz kénytelen elkönyvelni és az sem kérdés, hogy sok olyan vállalat lesz, melyek nem lesznek képesek a válság utáni talpra állásra.

A negatív folyamatok alól, a védelmiipar és a repülőgépipar sem kivétel és mint megannyi más, ezek a szektorok is jelentős kitettségekkel rendelkeznek mind a hosszú, kontinensek közötti ellátási láncoknak, mind egy valószínűleg bekövetkező világgazdasági recessziónak.

A témával kapcsolatban, PricewaterhouseCoopers amerikai elemzői készítettek egy áttekintést a várható hatásokról, melyben több, kritikus területre kívánják felhívni figyelmet és adnak megfontolandó válaszokat a kihívásokra.

A légitársaságok nehézségei és a várható csődök alapjaiban változtatják meg a gyártók rendelésállományát. Nem csak az új megrendelések maradnak el, hanem a már meglévőket is sorra mondják fel a légitársaságok. Ennek tovagyűrűző hatása pedig nem áll meg az anyavállaltoknál, hanem romba dönthet egész ellátási láncokat is. Ezért, a PwC elemzői kiemelik, hogy különösen fontos a krízismanagement és azok a vezetői válaszok, amik képesek az így keletkező financiális környezetben is biztosítani a cégek működését – felülvizsgálva a korábbi üzleti terveket, átállítva azokat a kevésbé profitábilis működésre.

Az elemzők értékelése szerint hadiipar csak annyiban van kedvezőbb helyeztben, hogy a már aláírt kormányzati megrendelésállomány csak kis mértékben került veszélybe és a területet érintő szabályozások miatt kisebb a leállások esélye is. Ugyanakkor átételesen a beszállítókat érintő gazdasági hatások kikezdhetik a futó projekteket, ahogy azt az amerikai F-35-ösökhöz kapcsolódó olasz és japán gyártókapacitás akadozások is mutatják. Ennek ellensúlyozásra kormányközi koordinációt és az esetleges gazdasági mentőcsomagok hatékony felhasználását segítő kezdeményezeséket sürgetnek, így elkerülve a csődhelyezeteket.

Előnyben vannak azok a vállalatok, melyek valós időben tudják monitorozni az ellátási láncuk, mert így hamarabb észlelik az esetleges fennakadásokat. A COVID-19 járvány miatt azonban előállhatnak olyan helyzetek, amikor alternatív beszállítok után kell nézni, így folyamatos párbeszédre van szükség mind az alvállalkozók, mind a megrendelők irányába.

Az adózást és a kereskedelemet érintő helyzetjelentésükben az elemzők kiemelik, hogy bár várható, hogy a kormányzat lehetőséget nyújt a meglévő hitelek átütemezésre vagy ideiglenes adózási könnyítéseket alkalmaz, a multinacionális vállalatok pénzügyi forrásainak országok közötti átmozgatása akadályokba ütközhet. Ugyanez érvényes a már kifizetett, de le nem szállított eszközök tekintetében is – mely így ismét nagyfokú rugalmasságot és stratégiai áttervezést igényelhet.

A munkaerővel kapcsolatosan kiemelkedő fontosságú a munkavállalók védelme és azoknak a munkaköröknek az áttekintése, amiket távmunkában is el lehet végezni. Hosszútávon azonban megkerülhetetlen lehet a leépítés és / vagy az ezzel járó megszorítások, így a munkával együtt járó különböző költségek újraértékelése és a COVID-19 járvány miatt változó adózási szabályok ismételt áttekintése.

Részben hasonló következeteseket vont le Arjun Sreekumar, a The Diplomat elemzője is, aki a védelmiiparral kapcsolatban a szektor jelentős külső – politikai, gazdasági és társadalmi – kitettségét hangsúlyozza. Véleménye szerint bár még korai jóslatokba bocsátkozni, az iparág alkalmazkodóképességén azonban biztosan sok fog múlni.

A termelési láncok megszakadása az egyik ilyen tényező, mely már most is akadozik. A szerző emlékeztet katari haditengerészeti programra és az ezzel összefüggő olasz hajóépítési projektek szüneteltetésére, valamint a spanyol Navantina és Indra vállalatok leállására. Fontos, hogy a leállásokkal egyidőben, előtérbe kerülhetnek a korábban külföldre telepített gyártási folyamatok visszatelepítése és így a munkafolyamatok teljes átszervezése is.

A szerző elemzése szerint azok a hadiipari cégek lehetnek válságállóbbak, melyek nem álltak át a ’just-in-time’ rendszerű termelésre, így nagyobb raktárbázissal és kisebb kitettséggel rendelkeznek beszállítóik ideiglenes kiesésének. Ugyanakkor, mivel több ország szünetelteti vagy későbbre halasztotta a hadgyakorlatait, a közeljövőben nagy valószínűséggel kevesebb lehetőség nyílik az új eszközök tesztelésére és a termékfejlesztésre is.

Hasonló következtetés vonható le abból a tapasztalatból is, hogy válságok esetén a kormányok hajlamosak a védelmi kiadásaik megvágására, mely így középtávon kényelmetlenül érintheti a nagyobb vállalatok üzletmenetét, a kisebbeket pedig komoly financiális csapdába kergethet.

Iparági szinten a nagyobb automatizáció és az egész szektor kvázi felnőtté válása lehet a megoldás, ami így képes lehet berendezkedni egy olyan jövőre, amiben a kiszámíthatatlanság nem kivétel, hanem a mindennapok szerves része.

Források:

https://www.pwc.com/us/en/library/covid-19/coronavirus-impacts-aerospace-and-defense.html

https://thediplomat.com/2020/03/how-covid-19-will-impact-the-defense-industry/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.

  NÉPSZERŰ HÍREK