2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Cseh ejtőernyők hazai használatban

Cseh ejtőernyők hazai használatban
honvedelem.hu  |  2022. 12. 05., 12:04
Cseh ejtőernyők hazai használatban

Az ejtőernyős beosztásban szolgáló katonák alapkiképzésére, valamint különböző légideszant feladatok végrehajtására is használható körkupolás ejtőernyőket szerzett be a közelmúltban a Magyar Honvédség. A gyári átadás-átvételt követően a honvédség beugró oktatói, majd a parancsnoki csoport – köztük dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka – is tesztelte az ernyőket. Az új beszerzések alkalmazhatóságával kapcsolatban Lázár Tibor őrnagyot, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis ejtőernyős kiképzőrészlegének vezetőjét kérdezte a honvedelem.hu.

Akár a kiképzésről, akár a harci alkalmazásról beszélünk, ezek a cseh MarS cég által gyártott OVP-12 SL-1-es körkupolás ernyők a klasszikus deszanternyőkhöz képest egy sokkal magasabb szintet képviselnek. Hasonlóak voltak a hazánkban korábban rendszeresített német RS-4LA típusok, melyek leváltására vásárolta meg a Magyar Honvédség az új cseh ejtőernyőket – magyarázta a honvedelem.hu kérdésére Lázár Tibor őrnagy, aki hozzátette azt is: a 160 kilogrammig terhelhető, jó repülési és irányítási tulajdonságokkal rendelkező típus pontosabb földrejuttatást biztosít mind a merev-, mind pedig forgószárnyas légijárművekből ugró katonáknak. Ezen felül nagy biztonságérzetet jelent a mentőernyőbe épített elektronikus nyitóműszer, amely olyan szélsőséges esetekben is aktiválja a mentőernyőt, ha a katona esetleg ugrás közben elveszíti az eszméletét. „Az ugró csupán beállítja a süllyedési sebességet vagy a limit magasságot, a műszer pedig ennek megfelelően reagál” - részletezte Lázár őrnagy.

Lázár őrnagy hozzáfűzte, az OVP-12 SL-1-es minimális alkalmazási magassága 150 méter, de ez csupán légideszant feladatok esetén fordul elő, a gyakorló ugrásokat 5-600 méteres magasságból hajtják végre. A beszerzett típusból bőségesen áll rendelkezésre a feladatok végrehajtására, hiszen az ernyők várható összélettartama 15 és fél év, az engedélyezett ugrásszám pedig hozzávetőlegesen 200-300 között van. „Az OVP-12 esetében 270 ugrásnál van egy felülvizsgálat, ettől függetlenül mi évente átvizsgáljuk, 5 évente pedig újra beugorjuk az ernyőket.”

A cseh partnerekkel nagyon jó a munkakapcsolat, fontos tudni, hogy a beszerzés során nem csupán az ernyőket, hanem a komplett rendszert megvásárolta a Magyar Honvédség – mondta Lázár őrnagy, hozzátéve: az ejtőernyő rendszereket körülbelül 17 részelemre szedve kapták meg, amelyeket elemenként át kellett nézni, majd az összeszerelés után a beugrók előkészítették a tesztugrásokra. A beugrás maga 600 méterről történt, az oktatók pedig ilyenkor különböző gyári paraméterek szerint vizsgálódnak. A rendszer határterhelhetőségének - 160 kilogramm - illetve repülési tulajdonságainak, süllyedési sebességének tesztelése érdekében az ejtőernyőket további 20-30 kilogrammos zsákokkal terhelték. „Például egy 110 kilogrammos embernél 4,9 m/s-nál nem lehet nagyobb a süllyedési sebesség. Ebben az esetben az én 85 kilogrammos testsúlyom, a 18,8 kilogramm súlyú ernyő, valamint a 20 kilogrammos zsák bőven felülmúlta a 110 kilogrammot, de a határértéken belül mértem a süllyedési sebességet, így az ernyő jól vizsgázott. A műszeres vizsgálatok mellett természetesen az ernyő egyéb tulajdonságait is megfigyeltük, például, hogy a nyitás mennyire szimmetrikus, illetve hogyan reagál a fordulásokra. Büszkén mondhatom, hogy az idén október elején gyártott ernyőket egy hónappal később, teljes felszereléssel beugrottuk és rendszerbe állítottuk” – ismertette.

Lázár Tibor őrnagy hangsúlyozta: a már kiképzett, tapasztalt katonák gyorsan megtaníthatóak az új, irányítható ejtőernyők kezelésére. „A beszerzésnél fontos kritérium volt, hogy ezeket az ernyőket harci körülmények között, kint a szabadban például egy ponyván is lehessen hajtani. Ha a katonák egy műveleten, vagy egy gyakorlaton földet érnek, akkor csak kihúzzák az ernyőt, az oktatók segítségével újra összehajtják, azután pedig jöhet a következő ugrás. Ez pedig nagyon nagy előny”.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024-02-15 15:16:26
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 11., 10:30
A hatvanas években három komolyabb, halálos áldozatokat követelő tűzeset történt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozóin.
2024. 03. 07., 11:37
A római katolikus temetőben a csata emlékére állított obeliszknél a város és a honvédség képviselői koszorúztak.
2024. 03. 06., 10:44
Dr. Porkoláb Imre dandártábornok reméli, hogy a jövőben az eddigieknél több és tőkeerősebb magyar vállalat indul majd az Európai Védelmi Alap (EDF) idei pályázatain.
2024. 03. 04., 10:14
Az ország bármelyik toborzó irodájában vagy az iranyasereg.hu oldalon március 5-ig tudnak jelentkezni Önkéntes Katonai Szolgálatra azok, akik plusz pontokkal szeretnék erősíteni a jövő évi felsőoktatási felvételijüket. Módszertől függően akár 16, 32 vagy 64 többlet pont is szerezhető!

  JETfly Magazin

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.