2024. 10. 14. hétfő
Helén
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fotók - Új mentőautók a Magyar Honvédségnél

Fotók - Új mentőautók a Magyar Honvédségnél
Trautmann Balázs  |  2018. 09. 20., 12:57
Fotók - Új mentőautók a Magyar Honvédségnél

A Magyar Honvédség egyik igáslova a Volkswagen Transporter-család negyedik generációja. A minden alakulatnál, bázison dolgozó „ténégyesekből” sebesültszállító változat is készült. A sokat futott járművek egy része helyett most hét, vadonatúj Mercedes Sprinter mentőautó állt hadrendbe.

Méghozzá nem is akármilyenek: a finn Profile Vehicles Oy magyarországi fióktelepének kistarcsai üzeméből kifejezetten a Magyar Honvédség igényeinek megfelelően „összerakott” járművek gördültek ki – tudtuk meg László Endre Mártontól, a cég területi vezetőjétől, aki 29 éve aktívan mentőzik is. E járművek klasszikus mattzöld színűek, összkerékhajtásúak, a kocsik elejére négy tonna teherbírású csörlőt szereltek, amelynek segítségével bárhonnan kihúzható a 3500 kilogrammos mentő.

Az évek és a rutin

Nem véletlenül Kistarcsáról érkeztek a Mercedes Sprinter 316CDI 4×4 mentőautók: a 36 éves, a finn hadsereg beszállítójaként is ismert cég Magyarországon már komoly tapasztalatokra tett szert, hiszen 2012 óta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) gépjárműveit is ott építik; eddig összesen 637 darab B és C típusú, illetve koraszülöttek szállítására alkalmas gépkocsit adtak át. A hét katonai mentő betegterébe is (a szükséges kisebb változtatásokkal) az OMSZ-nél jól bevált eszközök, berendezések kerültek. A hazai gyártás egyben a szervizelést is egyszerűsíti, hiszen egy-egy komolyabb javításhoz nem kell több száz kilométerre, külföldre küldeni az autókat.

A düsseldorfi Mercedes-gyárból érkező, hivatalos nevén bronzzöld színű kisteherautók teljesen üres belső térrel kerülnek Kistarcsára. Itt levágják a tetőrészt és elhelyezik a saját, integrált, magasított tetőt. Megtörténik a karosszéria szükséges megerősítése, s kezdődhet a betegtér beépítése – 900 alkatrész elhelyezésével. A teljes folyamat nyolc napot vesz igénybe.

A B típusú, vagyis alapellátásra szolgáló (de megfelelő felszerelés, illetve szakszemélyzet biztosításával C típusú, azaz eset- és rohamkocsiként is alkalmazható) autók használata természetesen sok mindenben eltér a civil változatoktól, ezért egyéb átalakításokra is szükség volt. Alapvető követelményként fogalmazódott meg az összkerék-meghajtás, amely sokkal jobb terepjáró képességet ad a gépkocsiknak. A tapasztalatok szerint nagyon jól mozog a Sprinter a terepen is, megközelíti a legendás Unimog teherautók teljesítményét. Ennek hátránya viszont az aszfalton tapasztalható, nagyon kemény rugózás.

– A megfelelő kompromisszumhoz egy speciális, megerősített, holland gyártmányú légrugórendszer beépítése volt szükséges; ez arról gondoskodik, hogy a normál közúti forgalomban se a betegeket, se a mentést végző személyeket ne rázza össze a jármű. Ugyanakkor ahol a homokos, sáros, vizes talajon a Mercedes G terepjárók vagy az UAZ-ok elmennek, ott elmegy majd a Sprinter is, főleg, ha megfelelő terepgumik kerülnek a járművekre. Amire figyelni kell, az a magas felépítmény miatti megváltozott dőlési és borulási jellemzők. Mindenképp jó, ha a gépjárművet vezető katonák gyakorlás közben ismerkednek meg a gépkocsi jellemzőivel, az összkerékhajtással, illetve a kapcsolható differenciálzárral, valamint a légrugó miatti, megnőtt kanyarstabilitással – jelezte a szakember.

Seregnyi megoldás

Érdekes eszköz a hátul elhelyezett billenőkapcsoló. Ezzel a hátsó tengely légrugója vezérelhető, így a terepen végzett mentéseknél a jármű hátulja lejjebb engedhető, hogy a hordágyakat könnyebben lehessen berakni.

– Szintén egyedi felszerelés a jármű belsejében elhelyezett zárható, fém fegyverszekrény. Ebben az ápolásra, ellátásra szoruló katona fegyverét lehet az előírásoknak megfelelően, szabályosan elzárni. A követelmények között szerepelt, hogy egyszerre két fekvőbeteget lehessen szállítani. A terepen jobban használható Spencer monoblokk hordágy mellett így a padlón egy tábori hordágy is rögzíthető. Megjegyzendő, hogy a kialakított oxigénvételezési rendszerrel egyszerre négy beteg (2-2 ülő és fekvő) lélegeztetése oldható meg, s mind a négyen kaphatnak infúziót is. Ez tömeges baleseteknél, lőtéri eseményeknél jelent nagy segítséget – jegyezte meg László Endre Márton.

A betegtér teljesen klimatizált, emellett Webasto állófűtéssel is rendelkezik, amely a motor működtetése nélkül is képes megfelelően felfűteni a gépkocsi belsejét. A megemelt tetőidomba integrált megkülönböztető jelzések is „terepállóak”: eltérően az általánosan használt, a tetőre szerelt magas villogóktól, ezek nem akadnak bele a gallyakba, ágakba.

Ha már a fényekről van szó, érdemes visszatérni a tetőről az orr-részhez. A csörlőre két, nagy fényerejű lámpatest került. A skandináv országokba szállított mentőkről örökölt, külön kapcsolható, csak a normál reflektorral együtt alkalmazható, speciális LED-es reflektorok használata hazai közutakon nem is javasolt, elsősorban a közvilágítással nem rendelkező terep éjszakai megvilágítására alkalmas, arra viszont kiválóan, nagy látótávolságot nyújtva. Minden jármű rendelkezik egy mágnestalpas lámpával is, amely a külső és belső fémfelületekre felrakva bent és kint is pontszerű, extra fényforrásként használható a betegek ellátása, mentése vagy éppen a jármű javítása során.

A betegtérben számos 12 és 230 voltos kivezetést helyeztek el. Ez nem véletlen: nem csupán az Európai Unió előírásainak kell megfelelni, hanem az OMSZ-nél tapasztaltak is a sok elektromos dugalj beépítését indokolták. Így nem kell attól tartani, hogy a rengeteg műszer töltéséhez sakkozni kellene a csatlakozókkal. A beépített inverterrel menet közben is működnek a 230V-os „dugaszok”, tehát akár egy laptop vagy bármilyen speciális eszköz tölthető róluk.

– A jármű rendelkezik minden olyan felszereléssel, amivel egy modern, polgári mentőautó, csak ezeket kiegészítik a honvédségi felhasználás miatt szükséges „extrák” – foglalta össze László Endre Márton.

Testre szabni

A Sprintereket az alakulatok egészségügyi szolgálatai saját igényeiknek megfelelően könnyen testre szabhatják, köszönhetően a Profile által beépített speciális, műszertartó paneleknek. A 25 kilogramm teherbírású, akár 10G-s gyorsulást is kibíró, szabadon le- és felszerelhető elemeknek köszönhetően nincs szükség többé a mentőgépkocsik oldalfalának megfúrására. A Profile megoldásánál az oldalfalon tárolni szánt eszközt csak fel kell rögzíteni a három, Domex-ből készült panelre, a gyári előírásoknak megfelelően. Így nem csupán a műszerpark átalakítása oldható meg egyszerűen és biztonságosan, de két Sprinter között is igen könnyen, négy csavar oldásával „pakolhatók át” a panelek.

A gépjárművezetőket a magyar menürendszerű rádióba integrált iGo navigáció és tolatókamera segíti. Érdemes megjegyezni, hogy ugyanezt a navigációs szoftvert használják az OMSZ dolgozói, a vonulások közben szerzett tapasztalataik alapján ennek szavaztak bizalmat.

László Endre Márton reméli, hogy a Magyar Honvédségtől, illetve a járművet használó katonáktól is érkeznek majd felhasználói visszajelzések. Az esetleges hibákat a cég internetes weblapjának megfelelő oldalán jelezheti az alakulat. Ha megoldható, akkor egy mobil szervizegység látogatja meg a javításra szoruló Sprintert, de nagyobb baj esetén is csak Kistarcsára kell eljuttatni azt. A jármű mozgásképtelensége vagy baleset esetén a gyár végzi a műszaki mentést, s a karosszéria javításával együtt oldják meg a teljes helyreállítást.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.

  NÉPSZERŰ HÍREK