2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kerek évfordulót ünnepelnek a radarosok

Art of WAR  |  2016. 02. 10., 12:54

Pontosan 70 évvel ezelőtt, 1946. február 6-án egy világraszóló tudományos eredménnyel, a Holdradar–kísérlettel Bay Zoltán és csapata lerakta a rádiócsillagászat alapjait.

Ez a jeles alkalom a 90-es évek óta a Rádiótechnikai Csapatok Napja, mely minden évben okot ad a radarszakma, köztük az ezred radar szakbeosztású katonáinak az ünneplésre, valamint a szakmai elődök nagy tetteinek felidézésére.

Fotók: MEK archívum, MH 12. ALRE archívum, Internet

Hiszek benne, hogy a tudomány egykor le fogja győzni a gravitációt. Ki fog szabadulni az ember a csillagok felé!” A 16 éves Bay Zoltán debreceni kollégista álma harminc évvel később valóra vált. A Hold „meglokátorozása” jó – bár elsőre reménytelen – ötletnek tűnt. A Holdról visszaverődő radarjel intenzitása az előzetes becslések alapján túl kicsi volt ahhoz, hogy közvetlenül mérhető legyen. A radar fejlesztése mellett szükség volt egy olyan jelfeldolgozási technikára is, amely sok megismételt kísérlet jeleinek az összegzését lehetővé téve kiemelte a radarvisszhangból származó hasznos jelet a háttérzajból. Ezt Bay csoportja igen szellemesen, ún. hidrogén-coulombméterekkel oldotta meg. A kísérletet sajnos, jelentősen hátráltatta, hogy a háború vége felé többször meg kellett szakítani a munkát, a felszerelés egy része is tönkrement vagy pedig elszállították. Végül a sikeres kísérlet bár nem lett világelső, de a körülmények ismeretében vagy egyedi tudományos megoldásait tekintve akár annak is tekinthetjük.

Bay Zoltán regénybe illő életútja során rengeteg eredménnyel gazdagította a tudományos világot, talán nem túlzás azt állítani, hogy munkásságát akár Nobel díjjal is elismerhették volna. A Holdradar-kísérlet mellett nevéhez fűződik többek között az atomfizikai mérésekhez használt fotonelektronsokszorozó fejlesztése, ennek segítségével Neumann János számítógépének közös továbbgondolása, a méter hosszegységnek fénysebesség alapján történő definiálása.

Fotók: MEK archívum, MH 12. ALRE archívum, Internet

Bár a Holdat az elmúlt évben nem kellett „meglokátorozni”, de az MH 12 Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, így a Vezetési zászlóalj Radarszázada is mozgalmas évet tudhat a háta mögött. A szakmai és kiképzési feladatok mellett a migrációs válsághoz kapcsolódó új kihívásoknak is meg kellett felelniük az alakulat teljes állományával együtt.

A történelmi visszatekintést követően rendhagyó módon ezúton gratulálunk Berecz Tihamér főhadnagynak, a Radarszázad, századparancsnok-helyettesének, akinek a Rádiótechnikai Csapatok Napja alkalmából a Honvéd Vezérkar főnöke emléktárgyat adományozott, Varga Andrea főtörzsőrmesternek, a Radarszázad, 2. radarszakasz, 1. P–18 lokátorállomás állomásparancsnokának, valamint Sömenek Attila törzsőrmesternek, a Radarszázad, 2. radarszakasz, 2. P–18 lokátorállomás állomásparancsnokának, akiknek a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka emléklapot adományozott. A más jellegű kihívásokat az is méltán bizonyítja, hogy szolgálati elfoglaltságuk miatt az elismertek közül ketten nem tudták személyesen átvenni az elismeréseiket 2016. február 5-én, az MH 54. Veszprém Radarezred helyőrségében rendezett központi ünnepségen.

Fotók: MEK archívum, MH 12. ALRE archívum, Internet

Ezen a napon csak csodálhatjuk az elődök találékonyságát, mely szolgáljon példaként nemcsak a jelenkor radarosai, hanem mindannyiunk előtt. Habár a körülmények közel sem olyan mostohák, mint a háborút követően elődeinknek, de ma új jellegű kihívásokkal kell szembenéznünk. Ma talán még inkább igaz a mondás: „A hon védelme közös ügyünk!”

Összeállította: Vadász István százados, Somogyi Péter alezredes

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.