2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MEDEVAC: a porszem nélküli gépezet

MEDEVAC: a porszem nélküli gépezet
2024. 03. 18., 15:07
MEDEVAC: a porszem nélküli gépezet

2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.

Miből áll a MEDEVAC képesség?

Dajka Attila: Ahogyan azt az angol elnevezés, a Medical Evacuation is mutatja, ez az egészségügyi kiürítés képessége. Ha pontosak akarunk lenni, ilyen formában a szárazföldi egészségügyi kiürítést jelenti és amivel mi az EUFOR-ban foglalkozunk, az a légi része, az AIREVAC. Az alegységhez tartozik a hajózó személyzet – beleértve a pilótát és a csörlőkezelőt, vagyis a fedélzeti rendszerkezelőt –, a repülőműszaki állományt, illetve az orvosokat és az őket segítő paramedikusok.

dr. Forgács Levente: A feladatunk a misszióhoz tartozó katonák egészségügyi szempontból történő kiürítése során az adott katona állapotának stabilizálása, elsődleges ellátása. A körülményektől függ, hogy ezt helyszíni leszállással, vagy éppen csörlőzéssel végezzük. A paramedikus elnevezést Magyarországon a nemzetközi gyakorlat alapján vezettük be, hiszen ez egy Európa-szerte és az Egyesült Államokban egyaránt használatos fogalom. A honvédségen belül a paramedikus egyfajta szárnysegéd, akinek az elsődleges feladata az orvos munkáját segíteni és kiszolgálni, azonban – mivel egy rendkívül jól képzett állományról van szó –, a kint lévő kollégák zöme saját maga is el tudna látni sürgősségi eseteket.

Milyen összetételű az AIREVAC-os csapat? Jól tudom, hogy rotálódnak is?

D. A.: A hivatalos nevünk EUFOR Helikopter Alegység, a nemzetközi elnevezésünk pedig Aviation Detachment (AvDet), amiben két, egymást folyamatosan váltó – egy orvosból és egy paramedikusból álló – egészségügyi csoport van, a csapat légierős részébe pedig a hajózó és a repülőműszaki állomány, valamint egy adminisztrátor tartozik. Az egyéves missziót valóban több váltással tervezzük, ráadásul nem is egyszerre, mert a hajózó és műszaki személyzet mindig háromhavonta vált, az egészségügyi viszont akár havonta is, ami nagyban függ a hazai feladatoktól is.

Milyen légi eszközökkel látják el a feladatot?

D. A.: Alapvetően egy speciálisan erre a célra felkészített H145M típusú helikopterrel. Ebben többek között megtalálható az orvosok által előkészített egészségügyi felszerelés, hordágy, illetve a csörlőberendezés, amely szükség esetén lehetővé teszi a leszállás nélküli sebesültellátást és kimentést. Hozzá kell tenni, hogy az EUFOR Althea műveletben a magyar légierő három eszközzel vesz részt, két H145M és egy Mi-17 típusú helikopterrel. Egy úgynevezett tömeges sérüléssel járó esemény (Mass Casualty – MASCAL) esetén természetesen mindhármat be tudnánk vetni a táborban szolgáló többi orvossal a fedélzetükön, viszont a másik két eszköz alapvetően csak szállító feladatokra van előkészítve.

F. L.: Itt is visszaköszön a paramedikusok felkészültségének jelentősége, hiszen hasonló helyzetben a kis létszám ellenére szét tudnánk válni és egyszerre több sérültet is el tudnánk látni.

Mennyivel másabb a polgári légimentés, mint a katonai?

F. L.: A civilek helikoptere kisebb, hiszen ők a H135-ös típust használják, illetve nem rendelkeznek csörlő berendezéssel. Maga az ellátás viszont ugyanazokra a szabályokra épül, a felkészítésünk is a bevonásukkal és segítségükkel zajlott.

D. A.: Jelentős különbség az is, hogy ők éjszaka nem dolgoznak, mi viszont éjszaka is riaszthatók vagyunk, ennek megfelelően rendelkezünk az adott feladat ellátáshoz szükséges eszközökkel, például éjjellátó képességgel.

Mik voltak a felkészülés legfontosabb állomásai?

D. A.: Meg kell jegyezni, hogy MEDEVAC – és AIREVAC – képességünk mindig is volt, hiszen például a lőtereken végzett robbantásokkor és más, a tűzszerészek által végzett veszélyes tevékenységnél korábban is szükség volt ránk. Az ehhez a misszióhoz szükséges tapasztalatok megszerzése viszont az EUFOR saját, Quick Response 2022 elnevezésű gyakorlatán kezdődött meg, amelynek már kifejezetten az volt a célja, hogy felkészítsen minket arra, ami itt vár ránk az egyéves szolgálat alatt. A felkészülés onnantól folyamatos volt, otthon és külföldön is zajlott, hiszen magashegyi kiképzéseink is voltak Horvátországban, illetve a Quick Response gyakorlaton 2023-ban is részt vettünk. A kiutazás időpontjához közeledve az egészségügyi személyzet többször eljött hozzánk a szolnoki helikopterbázisra, hogy a csörlést is begyakoroljuk, mert arra a korábbi gyakorlatok alatt nem volt szükség.

Volt, ami különösen nagy kihívást jelentett?

D. A.: Pont az összeszokás, összekovácsolódás, hiszen mi tudjuk, hogyan kell repülni, az egészségügyisek tudják, hogyan kell ellátni a sérültet és életet menteni, de a két területnek az összekapcsolása, a közös eljárások kialakítása, hogy szó nélkül is, csupán jelekből, jelzésekből értsük egymást, ez volt a legnehezebb feladat. Az viszont hatalmas előny, hogy a kint lévő katonaorvosok egy része otthon a polgári légimentésben is dolgozik.

F. L.: Nekünk teljesen új impulzus volt ezeket a jeleket megtanulni és megszokni. Nemcsak az a fontos, hogy mit mutatunk, hanem az is, hogy mikor, illetve figyelni kell arra is, hogy a jel elég nagy legyen, lássák a fedélzeten is pontosan, mit is szeretnénk. Emellett a csörlés elsajátítását tudnám még kihívásként említeni, hiszen nagy körültekintést igényel a beteget és magunkat is megfelelően és biztonságosan beakasztani. Ebben segít a két szakma közötti legnagyobb hasonlóság; sietni sokszor kell, viszont kapkodni sosem szabad.

D. A.: Nagyon bonyolult és speciális az a mozdulat is, amellyel a felcsörlőzött orvost és a hordágyat beforgatják a helikopter utasterébe, mindig látszik a végrehajtáson a profizmus. Van az egésznek egy szép koreográfiája...

Mikor jön el az a pont, amikor az önök szakértelmére szükség van?

D. A.: Két esetben; ha a sérültet szárazföldön nem lehet megközelíteni, illetve, ha annyira súlyos vagy sürgős a helyzet, hogy légi szállításra van szükség. Minden csapattal kimegy ugyanis legalább egy olyan katona, akinek van bizonyos szintű egészségügyi felkészítése, azaz harctéri életmentő képesítése. Ha az eset meghaladja az ő kompetenciáját, akkor ahhoz már mindenképpen kell orvos a helyszínre.

F. L.: Súlyos állapotú beteg, időkritikus kórkép esetén mindenféleképpen egészségnyereséget jelenthet a mi riasztásunk. Jelen esetben a csörlési képességet is fontos megemlíteni, ezt ugyanis úgy alakítottuk ki, hogy nem kell kompromisszumot kötnünk, minden eszközünket a beteghez tudjuk juttatni csörlőzés esetén is.

Műveleti területen hogyan győződnek meg arról, hogy biztonságos a terep?

D. A.: Bosznia-Hercegovinában elég sok akna van még a mai napig. Az előttünk itt szolgáló osztrák EUFOR Helikopter Alegységek összeállítottak egy katalógust azokról a leszállóhelyekről, amelyeket rendszeresen ellenőriz az EUFOR magyar tűzszerész csoportja, tehát biztonságosak. Kizárólag ezekre a helyekre tehetjük le a helikoptert, valamint a szilárd burkolatú utakra, egy esetleges közúti baleset esetén. Végső esetben akár olyan területen is leszállhatunk, amelyen látszik, hogy valamilyen mezőgazdasági tevékenység folyik rajta, de ennek azért megvan a kockázata. A katalógusban egyébként is meglehetősen sok hely van kijelölve, öt kilométeres körzetben biztosan talál az ember egyet.

Van olyan harctéri sérülés, amely leggyakrabban előfordul?

D. A.: Ez egy békés országnak számít, nincsenek harccselekmények, ezért nem jellemző a harctéren egyébként leggyakoribbnak számító lőtt seb. Sokkal valószínűbb, hogy a hegyes terepen megsérült túrázók szorulnak a segítségünkre. Ezekben az esetekben, mivel civilekről van szó, a riasztás a helyi hatóságokhoz fut be, és onnan kap az EUFOR parancsnoka hivatalos felkérést a MEDEVAC-ra.

F. L.: Elsősorban belgyógyászati és traumás sérülésekre készülünk. Utóbbiak között el lehet különíteni az izolált traumákat, mint egy lőtt seb, valamint a politraumákat, amilyen egy robbantás általi sebesülés. Ezeknél érdemes azzal számolni, hogy nem csak egy sebterület, egyetlen repesz általi sebesülés van.

Amióta kint vannak, volt már éles bevetésük?

D. A.: Még nem, viszont nagyon jól működik a rendszer, hogy úgy mondjam, egyáltalán nincs porszem a gépezetben. Teljességgel meg vagyok arról győződve, hogyha a körülmények megfelelőek, ezzel a csapattal bármilyen bevetés sikerre van ítélve.

F. L.: Célunknak mindenképp azt tűztük ki, hogy a honi légmentés magas színvonalát képviseljük műveleti területen is, kiegészítve a katonai specifikumokkal. Ezért is vettünk részt számos képzésen, és itt, a műveleti területen is szinte folyamatosan 100 százalékon tartjuk a készültségi szintünket gyakorlatokkal.

Végül árulják el, önök számára mit jelent ez a misszió?

D. A.: Én elsősorban a kihívást kerestem benne, ami minden külföldi szolgálatteljesítésre igaz. A légimentéshez nagyon kötődöm, otthon is számos éles feladatban részt vettem. Különleges dolognak tartom, hogy egy ember egy légi eszköz segítségével meg tudja menteni valakinek az életét. Emellett nagyon szeretem a nemzetközi környezetben más nemzetekkel való együttműködés sajátos szépségét, valahogy rugalmasabb és gördülékenyebb a feladatvégrehajtás.

F. L.: Egészségügyi szempontból kicsit más a helyzet, hiszen az állomány nagyon szigorú szűréseken esik át a missziós szolgálat előtt, így sokkal kevesebb a dolgunk, mint otthon intenzíves orvosként. Tehát alapvetően mindenki egészséges, ettől függetlenül folyamatosan számolnunk kell egy hirtelen sérüléssel vagy betegséggel, ezért nagyon fontos, hogy gyakorlatban maradjunk. Más szempontból rendkívül érdekes a külföldi kollégáktól arról hallani, hogy más seregekben, vagy akár a civil életben hogyan működik az egészségügyi ellátás, rengeteg tapasztalatot lehet ezáltal szerezni. Az EUFOR Helikopter Alegységben, Bosznia-Hercegovinában töltött idő a későbbi műveletek során is nagyon hasznos lesz majd.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024. 03. 18., 15:07
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-22 13:32:24
Az Olasz Légierő a közelmúltban búcsúzott a HH-212A helikoptertől, amely több mint 40 év intenzív olaszországi és külföldi szolgálat után vonult nyugdíjba. A HH-212A típus hadrendbe állítása óta több mint 180 000 órát repült, és több száz életet mentett meg.
2024-03-07 11:04:37
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 10:42
Az MH Egészségügyi Központ állománya a ROLE-2 egészségügyi komplexum elemeinek telepítését gyakorolta.
2024. 04. 09., 13:17
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter dr. Töll László ezredes, hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka személyében új miniszteri biztost nevezett ki.
2024. 04. 08., 14:59
Hatvanhárom második világháborús aknagránát szunnyadt egy Csép melletti szántóföldön, több mint 250 kilogrammnyi össztömegben. Az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred katonái többnapos munkával tisztították meg a területet.
2024. 04. 05., 13:00
A Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága köszöntötte csütörtökön a 100 éve született Tóth Lajost.

  JETfly Magazin

2024. április 12-én, pénteken nem sokkal fél 10 után érkezett meg Kecskemétre a magyar részre készült, PT-ZHP ideiglenes lajstrommal ellátott KC-390-es katonai szállítógép. Helyszíni fotókkal frissítjük cikkünket!