2024. 03. 03.
Kornélia
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Stratégiai szállítmányozás

Art of WAR  |  2016. 10. 27., 10:19

Ha megvizsgáljuk a jelen, illetve a múlt háborúit, könnyen felfedezhető: a győzelem kulcsa a logisztika. Ha nincs hadianyag, élelmiszer és katona a tervezett időben a megfelelő helyen, lehet a hadvezér bármilyen zseniális, az ellenfél fog győzni.

  • A stratégiai szállítmányozás fontossága
  • A stratégiai készletek szállítása, felhalmozása stb. nagy szállítási kapacitással rendelkező logisztikát igényel
  • A szállítás történhet vízen, levegőben, vasúton is

A stratégiai készletek szállítása, felhalmozása, illetve egy-egy hadművelet készlet-, üzemanyag-, pótalkatrész-, lőszer- és élelmiszerigényének kielégítése pontosan működő, nagy szállítási kapacitással rendelkező logisztikát igényel. Persze a feladat nehézsége sok mindentől függ: mennyire gyorsan és mekkora sereget kell a hadszíntérre vagy annak közvetlen közelébe szállítani, és ott mennyi ideig kell műveleteket végrehajtania. Az sem mindegy, hogy milyen infrastruktúra fogadja a katonákat, konténereket vagy éppen nehéz harckocsikat.

Vízen könnyű…

A legkönnyebb helyzetben akkor vannak a logisztikusok, ha egy vagy több, jól kiépített, nagy merülésű hajók fogadására is alkalmas kikötő várja őket a cél közelében. Ez volt a helyzet például az 1991-es és a 2003-as iraki hadműveletek előtt, amikor Kuvaitban fogadták ilyen feltételek az utánpótlásért felelős szakembereket. A stratégiai tengeri szállítás is több ágra bontható. Talán a legérdekesebb az amerikai tengeri szállítási parancsnokság (Military Sealift Command) előretolt raktárhajó-rendszere. A programban jelenleg 49 hajó vesz részt, amelyek a világtenger stratégiai fontosságú pontjain várakoznak. Egy-egy hajó fedélzetén annyi – konténerekbe és tartályokba elhelyezett – felszerelés, üzemanyag, lőszer van, amely elegendő a tengerészgyalogság légi és szárazföldi műveleteket egyaránt önállóan végrehajtani képes expedíciós egysége számára, akár 30 nap hadműveleti időtartamra is. A hajók saját darurendszerekkel rendelkeznek, így a minimális infrastruktúrával, de a szükséges vízmélységgel rendelkező kikötőket is használhatják.

Ennél kevésbé egzotikusak a stratégiai szállítási képesség gerincét jelentő szállítóhajók: a világ számos, tengerparttal és haditengerészettel, illetve expedíciós képességekkel rendelkező hadereje használ konténerszállító hajókat, tartályhajókat, illetve járművek, helikopterek szállítására alkalmas, speciális kialakítású, saját rámpával felszerelt Ro-Ro (Roll On/Roll Off, azaz a jármű képes saját maga fel- és legördülni) úszó egységeket. A dolog egyik szépséghibája a védtelenség: egy jól megszervezett és végrehajtott támadás az értékes szállítóhajó és persze a létfontosságú utánpótlás pusztulását is jelentheti. Erre kiváló példa az SS ATLANTIC CONVEYOR esete. A falklandi háborúban harcoló brit erők számára utánpótlást, többek között 12 helikoptert szállító hajót az argentin légierő két Exocet irányított rakétája találta el 1982. május 25-én, s három nappal később a kiégett hajó elsüllyedt. 

Drága, de működik

Ha tengerparttal, kikötővel nem rendelkező ország a célállomás, akkor elsősorban a stratégiai légi szállítási képesség jelenthet megoldást. Ez persze a létező legdrágább megoldás, ráadásul csak néhány ország rendelkezik valódi stratégiai légi szállításra alkalmas repülőgépekkel. Az ilyen teherbírású és hatótávolságú repülőgépek gyártóinak száma még kisebb: az Amerikai Egyesült Államok mellett Ukrajna képes megfelelő óriásgépeket felmutatni. Azaz tudott: a C–5 Galaxy és a C–17 Globemaster III-as gyártósorai is leálltak már az Egyesült Államokban, és a válságtól, az orosz inváziótól sújtott Ukrajna sem épít már An–124 Ruszlánokat (a pusztán a fém géptörzs megépítéséig jutott An–225 Mrija befejezéséről nemrég állapodtak meg Ukrajna és Kína képviselői).

A stratégiai szállító repülőgépek arra is képesek, hogy fedélzetükön akár nehéz harckocsit is szállítsanak. Igaz, a Galaxy például két, míg a Globemaster III-as csupán egy harckész M1A2 Abrams-t képes a levegőbe emelni, azaz a megfelelő erősségű harckocsi-alegység átszállítása nem egyszerű és nem is olcsó. Persze, ha nincs más megoldás, akkor a légihíd marad a legfontosabb logisztikai kapocs a külvilág, a biztonságos hazai vagy szövetséges területek felé. Afganisztánban például a repülőterek jelentik az egyetlen stabil és biztonságos katonai szállítási lehetőséget. A Pakisztánból induló, stratégiai fontosságú, a Haibár-hágón keresztül kanyargó útvonal jóval olcsóbb ugyan, de veszélyes. A rendszeres tálib fegyveres támadásoknak kamionok és szállítmányok százai estek áldozatul.

A stratégiai légi szállítás során számolni kell a repülőgépek légi utántöltésével is. Egy-egy teljesen megpakolt repülőgép hatótávolsága alaposan csökken, hiszen a hasznos terhelhetőség a rakomány és a betöltött üzemanyag között oszlik meg. Márpedig az Atlanti-óceán vagy a Csendes-óceán közepén igen ritkák a megfelelő hosszúságú pályával rendelkező repülőterek…

Lehet vasúton is…

A vasúti szállítás elvben a tökéletes kompromisszumot jelentené: megfelelő teherbírás mellé a hajókénál nagyobb sebesség és a repülőgépekhez képest tonnánként elenyésző költség jellemzi. Igen, ha van sín és rajta vonat: ez inkább a jól kiépített infrastruktúrával rendelkező országokat, kontinenseket jellemzi. A NATO nyugat-európai védelmi terveiben is számolnak az EU jól kiépített vasúthálózatával és persze más országok (Japán, Dél-Korea, Kína, Oroszország – hogy csak a stratégiailag izgalmasabb helyeket említsük) is támaszkodnak saját országuk vasútvonalaira. Azonban számos olyan „forró” műveleti terület van, ahol gyakorlatilag nincsenek vagy alig-alig fellelhetők megfelelő teherbírású és megbízható gördülőállománnyal (mozdonyok, tehervagonok, pőrekocsik) felszerelt vasútvonalak. Afganisztán, Irak vagy éppen Afrika nagy része nem éppen a sínben gazdag területek közé tartozik.

Ami már ott van

A legjobb szállítás az, ami már meg is történt, azaz már korábban sikerült felhalmozni a stratégiai készleteket, közel a leendő alkalmazási helyhez. Ezzel a megoldással sokkal rugalmasabban, gyorsabban lehet megkezdeni egy-egy műveletet, hiszen elegendő csak a katonákat a helyszínre juttatni. Az előre odaszállított fegyvereket, járműveket, felszereléseket „kézhez kapó” csapatok pedig már indulhatnak is feladataik végrehajtására. Az amerikai haderő számos ilyen előretolt depót épített ki a Közel-Kelettől Európán át Ázsiáig. Az Oroszország jelentette megnövekedett veszély miatt az amerikaiak például egy teljes gépesített dandár felszerelését helyezték át Európába – az élelmiszertől a nehéz harckocsikig. Igaz, ezek felügyelete, az ott tárolt járművek, eszközök folyamatos karbantartása, harckész állapotban tartása embert és pénzt igénylő feladat. De még mindig olcsóbb és egyszerűbb a depókban felállított karbantartóközpontokban a járműveket javítani, mint egy dandár harckocsi-állományát C–5 Galaxy szállító repülőgépekkel, kettesével áthozni az Atlanti-óceánon.

Magyar Honvéd 2016. október/Trautmann Balázs

Fotó: internet

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024-02-09 11:15:42
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024-02-06 11:13:03
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
2024-02-01 14:07:08
Az amerikai Bremertonban működő, elsősorban katonai, rendőrségi, tűzoltó és mentöhajók tervezésére és gyártására szakosodott SAFE Boats International (SBI) egyetértési és együttműködési megállapodást írt alá az elektromos meghajtású csónakokra specializálódott brit Vita Power vállalattal egy zéró kibocsátású, kisméretű járőrhajó kifejlesztéséről és gyártásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 29., 10:24
A Védelmi Innovációs Kutatóintézet a NATO Innovációs Alappal együttműködve új lehetőségeket teremt a védelmi technológiát fejlesztő magyar vállalkozásoknak – mondta dr. Porkoláb Imre dandártábornok, a HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztosa.
2024. 02. 28., 10:40
A Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandár egy Gidrán harcjárművet biztosít a BOK Sportcsarnokban szervezett rendezvényre.
2024. 02. 27., 10:38
A horvát kormányfő alig két hónapja még kizártnak tartotta a sorkötelezettség visszaállítását. Egy újabb fordulat után kiderült: jövőre mégis indul, csak sorkatonaság helyett kötelező katonai alapképzésnek nevezik, és három hónapig tart.
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.

  JETfly Magazin

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.