2024. 10. 08. kedd
Koppány
: 401 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Zalaegerszeg befogadta a hadiipari fejlesztéseket

Zalaegerszeg befogadta a hadiipari fejlesztéseket
honvedelem.hu  |  2023. 04. 13., 11:15
Zalaegerszeg befogadta a hadiipari fejlesztéseket

Zalaegerszegen az elmúlt időszakban valós igény mutatkozott arra, hogy jöjjön egy olyan nagy beruházás, amely kiegyenlíti a helyi vállalkozói viszonyokat – mondta el a honvedelem.hu-nak adott interjúban Balaicz Zoltán, a város polgármestere. A düsseldorfi székhelyű Rheinmetall nagyvállalat 60 milliárd forintos állami beruházásból megvalósult Lynx-gyára jelentős változást hoz a város életében, de nem pusztán anyagi szempontokból. A 30 ezer négyzetméteres gyáregység közvetlenül 350, a kapcsolódó fejlesztésekkel együtt pedig nagyjából 500 új munkahelyet teremt a jövőben, de történelmi és gazdaságtörténeti tapasztalat, hogy az ilyen gigaberuházásnak számottevő vonzóereje van.

A világszerte több mint 25 ezer embert foglalkoztató Rheinmetall német vállalatcsoport Zalaegerszegen lánctalpas és kerekes járművek fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. A cég 2,5 hektáron felépített gyárépületének és a hozzá kapcsolódó, 35 hektáron elterülő off-road tesztpályák sajtónyilvános átadását 2021 nyarán tartották. Mikor kezdték előkészíteni a zalaegerszegi hadiipari beruházást?

2014-ben, amikor polgármester lettem, az egyik legfontosabb feladatomnak a gazdaság fejlesztését, a meglévő munkahelyek megőrzését és új munkahelyek létrehozását tartottam, hiszen Zalaegerszegen akkor 7,5 százalékos volt a munkanélküliség aránya, az önkormányzat helyi iparűzési adóbevétele pedig 3 milliárd forintot tett ki. Büszke vagyok rá, hogy az elmúlt majdnem egy évtizedben 4400 új munkahely jött létre a városban, miközben 75 százalékkal – 5,6 milliárd forintra – emelkedett a helyi iparűzési adóbevétel. Már egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a munkaerőhiány okoz kihívást a városnak, mivel 2,6 százalékra csökkent a regisztrált álláskeresők száma.

A szép eredményekben fontos szerepe volt részben Palkovics László miniszter úrnak, részben a ZalaZONE járműipari tesztpálya megépítésének. Amikor a tesztpálya az Északi Ipari Park 265 hektáros területén, 45 milliárd forintos állami beruházással létrejött, azonnal tudni lehetett, hogy a jövőben nemcsak a kutatás-fejlesztésnek, az innovációnak, illetve a hozzá kapcsolódó szakképzési és egyetemi háttérnek tesz majd nagyon jót, hanem mágnesként fogja vonzani az újabb és újabb beruházásokat is. Így települt a tesztpálya mellé az AVL kutatóközpontja, ami százötven új munkahelyet teremtett. Jelenleg épül a Bosch kutató-fejlesztő központja, amely kétszáz új munkahely létrehozását garantálja.

Talán nem véletlen, hogy a Rheinmetall német hadipari és járműipari nagyvállalattal 2020-ban megkezdett tárgyalások alapján nagyon hamar megszületett az a döntés, hogy kihasználjuk a meglévő szinergiákat, a tesztpálya közelségét, és az Északi Ipari Parkban még rendelkezésre álló területet. Nagyon örülünk, hogy az 1889-ben alapított cég Zalaegerszegen építette meg az új gyárát. Eddig egy 30 ezer négyzetméteres gyáregység épült meg, ami közvetlenül 350, de a kapcsolódó fejlesztésekkel együtt nagyjából 500 új munkahelyet teremt. Megkezdődött a Lynx elnevezésű gyalogsági harcjárművek gyártásának előkészítése és ha minden a tervek szerint alakul, akkor június-júliusban már a konkrét gyártási folyamatokról is be tudunk majd számolni.

Azt még talán érdemes megjegyeznem: a nyár folyamán Zalaegerszegre várjuk Orbán Viktor miniszterelnököt és Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi minisztert az ehhez kapcsolódó sajtóeseményre. A nemzetközi vállalattal kialakított kapcsolatunknak köszönhetően további hadiiparhoz kapcsolódó beruházások is megvalósulhatnak. A járműipari tesztpálya eleve lehetőséget biztosított a katonai járművek átfogó tesztelésére, de az önmagában kevés lett volna, ezért mutatkozott szükség egy olyan off-road katonai tesztpálya kialakítására, ami a NATO-elvárásoknak megfelelően lehetőséget biztosít nemcsak tesztelésre, hanem kutatás-fejlesztésre és számos innovatív ötlet kipróbálására.

Miért éppen Zalaegerszeg?

Mi akkor kapcsolódtunk be a folyamatba, amikor felmerültek azok a kérdések, hogy a város és az önkormányzat mit tudna biztosítani ehhez a fejlesztéshez kapcsolódóan. Szerencsére – az önkormányzat tulajdonában lévő Északi Ipari Parkban a 265 hektáros járműipari tesztpálya mellett – volt egy jelentős, üres, ipari fejlesztésre kialakított 60 hektáros területünk, amely eleve kínálta magát a nagyvállalat számára.

Pontosan mi győzhette meg a céget a területet illetően?

Egy nagyvállalat minden bizonnyal azt veszi figyelembe, hogy az adott terület hol található, milyen logisztikai viszonyok jellemzik, milyen közlekedési kapcsolatok állnak rendelkezésre, mennyire van közel a nyugati határszélhez, továbbá minden bizonnyal nézi a munkaerő rendelkezésre állását is. Megkockáztatom, hogy a Rheinmetall számára nyilván tényező lehetett Zalaegerszeg egyetemi-szakközépiskolai háttere is. Ennek kapcsán megemlítem, hogy a tesztpálya mellett kiépült 8 milliárd forintos beruházással három egyetem – a győri Széchenyi István Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, illetve saját helyi egyetemünk, a Pannon Egyetem – összefogásával egy egyetemi és kutatási központ, a Science Park, amely széleskörű képzési-tudományos hátteret biztosít a térségnek. A zalaegerszegi technikumok jó színvonalon működnek, ráadásul ezek közül a Ganz Ábrahám Technikumra, a régió legjelentősebb szakképző intézményére 6,5 milliárd forintos állami támogatásból jelentős fejlesztés vár, ami többek között azért fontos, mert az oktatási intézmény hamarosan együttműködési megállapodást köt a Rheinmetallal.

A kezdeti hírek még arról szóltak, hogy a beruházáshoz Rheinmetall Hungary Zrt. néven egy német-magyar vállalatot alapít a magyar állam, amelynek 60 milliárd forint az összértéke. Változott azóta a beruházás összege? Mennyit áll ebből a magyar állam, és mennyit Zalaegerszeg városa?

Az eredeti vállalás, tehát a 60 milliárd forintos beruházás összege nem változott. Ez mindenképpen fontos tényező a mai viszonyok között, amikor európai energiaválságot és világméretű recessziót írunk. A beruházásban a városnak semmilyen anyagi vállalásnak nem kellett eleget tennie Örülünk annak, hogy 500 ember munkát kap, így a családjaik biztos megélhetéshez jutnak. Városvezetőként természetesen örülök a helyi iparűzési adóban és az építményadóban megjelenő plusz bevételeknek is, amit a település útjaira, járdáira, parkolóira, oktatásra, kultúrára, egészségügyre, vagy éppen sportra lehet költeni.

Gazdasági szempontból mit jelentenek a hadiipari beruházások a városnak?

Mivel idén indul meg a termelés, csak elképzeléseink vannak erre vonatkozóan. Reményeink szerint az év második felében már jelentkezik a plusz adóbevétel; a két tételből nagyjából 500 millió forinttal emelkedik majd a város bevételeinek összege. Egy felelősen gondolkodó önkormányzat szempontjából persze nem mindegy, hogy mennyi pénzből gazdálkodik és mennyit tud fordítani a működésére, de én rendkívül fontosnak tartom azt is, hogy egyrészt egy olyan nemzetközi nagyvállalat jelent meg Zalaegerszegen, annak a német munkakultúrájával és annak a helyi közösségi életben való részvételével, ami szerintem előnyös a közösség számára. Legalább ennyire fontosnak tartom, hogy munkahelyek jönnek létre, és ezáltal nagyon sok zalaegerszegi ember biztos megélhetéshez jut.

Szintén kiemelten fontosnak érzem azt, hogy az ideérkező mérnökök, közép- és felsővezetők majd a városban töltik el a mindennapjaikat, itt mennek el sporteseményre, itt mennek el étterembe, az itteni szállodákat készülnek használni. Történelmi és gazdaságtörténeti tapasztalat, hogy egy ilyen nagy beruházásnak számottevő vonzóereje van: idővel megjelennek a kiszolgáló egyéb vállalkozások, felbukkannak a különböző beszállítók, szolgáltatók. Bízunk benne, hogy nálunk is kialakul ez a fajta gazdasági ökoszisztéma az Északi Ipari Park környékén, ahol együtt van a termelés, a kutatás-fejlesztés, az innováció, az oktatási háttér, a hozzá kapcsolódó szolgáltatások. Persze, arról sem szabad megfeledkezni, hogy mindez egy olyan városi háttérrel valósul meg, amely befogadta, elfogadja, és nagyon pozitívan áll a fejlesztésekhez, köztük a hadiiparhoz is.

Hegesztőt és senior szoftverfejlesztőt keres a Rheinmetall Hungary Zrt. a zalaegerszegi gyárában – olvasható az egyik állásportálon. Jelenleg hány embert foglalkoztat a hadiipari gyár, mi a felső létszám?

Úgy számoltunk, hogy az első ütemben 350 főt vesz fel a cég, de a további gyártás beindulásával a gyár kapacitása már 500 munkahelyet fog jelenteni. Az első 350 főből jelenleg 200 áll rendelkezésre. Jelentős kihívást jelent a szakképzett munkaerő, konkrétan a hegesztők biztosítása, pedig zajlik ilyen képzés a Ganz technikumban. Azonban azt is látni kell, hogy nagyon sok nagyvállalkozás működik Zalaegerszegen, amelyek hasonló munkaerőt keresnek. Ezzel magyarázom a nagyon komoly munkaerőhiányt, ami különösen ebben a szakmában tapasztalható. Éppen ezért a munkaerőt máshonnan is érdemes Zalaegerszegre hozni. A megyében vannak olyan járások, ahol nehezebb a munkaerőpiaci helyzet; ilyen például a letenyei járás vagy Nagykanizsa, ahol a Tungsram felszámolta a gyáregységét, így ezer munkahely szűnik meg.

Miként fogadta az 55 ezres lakosú város a német vállalat érkezését?

Zalaegerszegen az elmúlt évtizedekben az egyik legnagyobb új munkaadó a Flextronics International multinacionális cég volt. Így valós igény mutatkozott arra, hogy jöjjön egy olyan nagy beruházás, amelyik kiegyenlíti a helyi vállalkozói viszonyokat. Ezáltal az új beruházás biztosíthatja az egészséges versenyt a helyi munkaerőpiacon is. Kijelenthetem: a zalaegerszegiek pozitívan álltak hozzá a Rheinmetall nagyszabású terveihez. Meglátásom szerint egyre fontosabb a védelmi ipar kialakítása. Egyrészt Magyarországnak teljesítenie kell a NATO-tagságához kapcsolódó szövetségi elvárásokat, másrészt látjuk, hogy nehéz nemzetközi helyzet vesz minket körül.

Zalaegerszegen amúgy is nagyon komolyak a katonai hagyományok: a budai vár 1849-es visszafoglalásában a zalai 47-es honvédzászlóalj katonái is kivették a szerepüket. Püspöky Grácián - aki elsőként tűzte ki a visszafoglalt budai várra a győztes honvédek lobogóját - például helyi honvédhadnagy volt, aki a vármegyében született és halt meg. Említhetném még az egykori Petőfi honvéd laktanyát vagy a határőr laktanyát, de sokan vagyunk, akik családi, felmenői kapcsolatok miatt is fontosnak tartják a katonai hagyományok őrzését, és mindazt az értéket, ami ezekhez kapcsolódik. A Rheinmetall gyárral kapcsolatban nem volt semmilyen politikai ellenvetés, a bejelentésen minden kormánypárti és ellenzéki önkormányzati képviselő jelen volt, a hozzá kapcsolódó közgyűlési döntést pedig egyhangúlag – ellenszavazat és tartózkodás nélkül – hozta meg a képviselőtestületet. Mindenki azt nézte, hogy mi a jó a városnak.

Már fél éve arról lehetett hallani, hogy folyik a gyártás technológiai telepítése a zalaegerszegi üzemben. Beérkeztek már a Lynx harci járművek gyártásához szükséges technikai eszközök?

Orbán Viktor kormányfő 2022 márciusában adta át a gyárépületet, akkor kezdődött meg a szükséges eszközök, gyártósorok telepítése. Ezzel még nem végeztek a Rheinmetall szakemberei, de ha minden jól megy, akkor a nyár elejére olyan állapotban lesz a gyár, hogy megindulhat a gyártás. Ezt követően kezdődik meg a 218 darab Lynx legyártása Magyar Honvédség számára, de a fenti harcjárművek folyamatos karbantartása és javítása is a zalaegerszegi gyárhoz fog kötődni. Emellett remélem, hogy a vállalat nemzetközi kapcsolatainak és a piac mozgásának köszönhetően Zalaegerszegen majd egyéb célokra, illetve más országok számára is gyártani fognak a jövőben.

Van reális esélye a magyar harcjármű-exportnak?

Igen, hiszen egy jelentős technikával felvértezett, modern gyár létesült Zalaegerszegen, de ugyanez helytálló megállapítás a többi fejlesztésre, Várpalotától Kaposvárig. Meglátásom szerint a magyar ipar – egyúttal célzottan a hadiipar – alkalmassá tud válni arra, hogy nemzetközi megrendeléseket is képes legyen teljesíteni. Azt gondolom, ha egy nemzetközi nagyvállalat, mint a Rheinmetall társul a magyar állammal, akkor ez egy kellő alap és garancia arra, hogy ilyen nemzetközi igényeket ki tudjunk elégíteni. Ha a megfelelő feltételeket és elvárásokat jól tudjuk teljesíteni a következő években, akkor szerintem 2030 környékére eljuthatunk oda, hogy részt vehetünk a nemzetközi versenyben.

Milyen egyéb előnyei vannak a gigaberuházásnak?

Hamarosan átadunk egy úgynevezett Rheinmetall fasort, ami a gyár mellett kapott helyet. A vállalat jelentős összeget áldozott arra, hogy kapcsolódjon a város klímavédelmi programjához. Az önkormányzat négy évvel ezelőtt meghirdetett egy faültetési programot, amely során 2024-ig tízezer facsemetét szeretnénk elültetni a városban. Erre a beszélgetésre éppen egy ilyen helyszínről jövök: a Gébárti-tó partján száz újabb fát ültettünk el. Ezekkel az új csemetékkel most tartunk kilencezerháromszáz-harminc telepített fánál, tehát minden esélyünk meg van arra, hogy a tízezer meglegyen a következő évben. Ugyanakkor a Rheinmetall már jelezte, hogy a szívesen részt vesz jótékonysági programokban; a kórház vagy éppen a sport támogatásában is. Emellett bízom abban, hogy a vállalat hatására a következő időszakban további gazdaságfejlesztési beruházások is megvalósulnak majd.

 

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2024-05-28 13:25:58
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024-05-24 10:15:38
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel, amelyek a dubaji Emirates Engineering Centre energiaellátását fogják támogatni. A projekt a tervek szerint évente 34,3 millió kWh energiát termel majd, ami a központ energiaigényének 37 százalékát fedezi, összesen 23 177 kWp teljesítménnyel.

  NÉPSZERŰ HÍREK