2024. 05. 18. szombat
Alexandra, Erik
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar repülőgéproncsok a Don-kanyarnál

Art of WAR  |  2015. 10. 19., 10:49

Két második világháborús magyar bombázó roncsait és személyzetének földi maradványait találták meg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái, valamint a Magyar Roncskutató Egyesület és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport munkatársai a Don-kanyarnál.

A két Caproni 135-ös bombázót több mint hetven éve lőtték le Voronyezs közelében. Az első 1942 augusztusában kapott légvédelmi találatot, a fedélzeten tartózkodó három magyar katona, Mocsáry István őrnagy, Nagy Zoltán őrmester és Piri Imre szakaszvezető hősi halált haltak. A másik gépet ugyanazon év októberében lőtték le Kopaniscsénél, a bombázó még a levegőben felrobbant. A személyzet, Asztalos Ferenc zászlós, Mády Zoltán hadapród őrmester, Csiszár András szakaszvezető és Jandrasits László őrmester azonnal életét vesztette. Miután a gépek a szovjetek által ellenőrzött területre zuhantak, a holttestek hazaszállítására vagy eltemetésére esély sem volt. Egészen napjainkig. 

Hetven esztendővel az események után, 2012 januárjában az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományában szolgáló Magó Károly zászlós felvetésére közös kutatómunka kezdődött a Magyar Roncskutató Egyesület és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport munkatársaival. Az eredeti dokumentumok alapján sikerült beazonosítani a helyszíneket, ahol a roncsok lehetnek. Az egyik orosz kutatónak sikerült egy szemtanút találnia, aki elmesélte, hogy amikor hazatért az akkor evakuálás miatt elhagyott urivi házába, a kertjében egy nagy krátert talált, amely körül sok roncsdarab feküdt. Egy alkatrészt meg is őrzött a lezuhant repülőből, erről később bebizonyosodott, hogy a Caproni 135 típusú bombázóhoz tartozott. A kráter betemetése után garázst építettek a helyszínre, így amikor 2012 nyarán egy expedíció először tett kísérletet a felkutatásra, a magyar kutatók még nem tudtak alapos vizsgálatot végezni.

Erre csak 2015 szeptemberében került sor, amikor a Magyar Roncskutató Egyesület, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport kutatói (Magó Károly zászlós, Valter János főtörzsőrmester, Takáts László, Rozsos Ákos és Borisz Davidov) újra a helyszínre utaztak. Magó Károly zászlós abból a feltevésből indult ki, hogy mivel a bombázó kétmotoros volt, a gép által ütött kráter területe nagyobb, mint a helyszínen álló garázsé. Ha ez valóban így van, akkor a garázs falai mellett van esély a személyzet felkutatására. 

A kutatás igazolta az elméletet, így sikerült megtalálni a gép apró roncsait, valamint a személyzet földi maradványait. Az exhumálás során előkerült egy nyaklánc, kereszt alakú medállal, „MANCI 1942. III.15” felirattal, valamint egy, a Magyar Királyi Honvéd Légierőben rendszeresített őrnagyi rendfokozati jelzés paszományának darabja.

A másik ronccsal viszonylag egyszerübb dolga volt a kutatóknak. A Kopaniscse mellett lezuhant gép feltárása során 2013-ban előkerült a fényképező berendezés állásszögét vezérlő rudazat, mely egyértelmüen a Caproni 135 típusú bombázóból származik. A személyzethez köthető tárgyak közül találtak egy gombot, melyen a Magyar Királyi Honvéd Légierő emblémája látható, így bizonyítható, hogy az 1942. október 31-én lelőtt bombázó roncsai és a személyzet földi maradványai kerültek elő. Ez a feltárás azt is egyértelmüvé tette, hogy az Urivban talált, 2015-ben átvizsgált lezuhanási helyen Mocsáry őrnagy repülőgépének roncsai nyugszanak. 

Az expedícióról a Honvédelmi Minisztérium és az MTVA támogatásával Szuchy Zsuzsanna rendező „Hová tünt Mocsáry őrnagy” címmel dokumentumfilmet készített, amely hamarosan képernyőre kerül. 

Fotó: Gibás Andor, Szuchy Zsuzsanna és Karáth Zita

Galéria: Magyar repülőgéproncsok a Don-kanyarnál

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 30., 13:06
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024. 04. 03., 10:37
A Taiho vagyis Nagy Főnix (más fordítás szerint Óriás Főnix) 1944 nyarán a japán flotta legújabb, legmodernebb és egyben legerősebb repülőgép-hordozójának számított.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.
2024. 05. 13., 12:22
Egymást követik a kiképzések a Brave Warrior 2024 többnemzeti gyakorlat során a Bakonyban.
2024. 05. 09., 15:13
Egyhetes gyakorlatukat töltik az „Acélkocka” altisztképzési rendszer általános repülőműszaki üzembentartó altiszt szakmai tanfolyam résztvevői az MH 47. Bázisrepülőtéren, ahol egyebek mellett betekintést nyertek a H145M helikoptereken végzett vizsgálatok munkafolyamatába is.

  JETfly Magazin

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.