2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar repülőgéproncsok a Don-kanyarnál

Art of WAR  |  2015. 10. 19., 10:49

Két második világháborús magyar bombázó roncsait és személyzetének földi maradványait találták meg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái, valamint a Magyar Roncskutató Egyesület és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport munkatársai a Don-kanyarnál.

A két Caproni 135-ös bombázót több mint hetven éve lőtték le Voronyezs közelében. Az első 1942 augusztusában kapott légvédelmi találatot, a fedélzeten tartózkodó három magyar katona, Mocsáry István őrnagy, Nagy Zoltán őrmester és Piri Imre szakaszvezető hősi halált haltak. A másik gépet ugyanazon év októberében lőtték le Kopaniscsénél, a bombázó még a levegőben felrobbant. A személyzet, Asztalos Ferenc zászlós, Mády Zoltán hadapród őrmester, Csiszár András szakaszvezető és Jandrasits László őrmester azonnal életét vesztette. Miután a gépek a szovjetek által ellenőrzött területre zuhantak, a holttestek hazaszállítására vagy eltemetésére esély sem volt. Egészen napjainkig. 

Hetven esztendővel az események után, 2012 januárjában az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományában szolgáló Magó Károly zászlós felvetésére közös kutatómunka kezdődött a Magyar Roncskutató Egyesület és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport munkatársaival. Az eredeti dokumentumok alapján sikerült beazonosítani a helyszíneket, ahol a roncsok lehetnek. Az egyik orosz kutatónak sikerült egy szemtanút találnia, aki elmesélte, hogy amikor hazatért az akkor evakuálás miatt elhagyott urivi házába, a kertjében egy nagy krátert talált, amely körül sok roncsdarab feküdt. Egy alkatrészt meg is őrzött a lezuhant repülőből, erről később bebizonyosodott, hogy a Caproni 135 típusú bombázóhoz tartozott. A kráter betemetése után garázst építettek a helyszínre, így amikor 2012 nyarán egy expedíció először tett kísérletet a felkutatásra, a magyar kutatók még nem tudtak alapos vizsgálatot végezni.

Erre csak 2015 szeptemberében került sor, amikor a Magyar Roncskutató Egyesület, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái és az orosz Don Hazafias Hadtörténeti Kutató Csoport kutatói (Magó Károly zászlós, Valter János főtörzsőrmester, Takáts László, Rozsos Ákos és Borisz Davidov) újra a helyszínre utaztak. Magó Károly zászlós abból a feltevésből indult ki, hogy mivel a bombázó kétmotoros volt, a gép által ütött kráter területe nagyobb, mint a helyszínen álló garázsé. Ha ez valóban így van, akkor a garázs falai mellett van esély a személyzet felkutatására. 

A kutatás igazolta az elméletet, így sikerült megtalálni a gép apró roncsait, valamint a személyzet földi maradványait. Az exhumálás során előkerült egy nyaklánc, kereszt alakú medállal, „MANCI 1942. III.15” felirattal, valamint egy, a Magyar Királyi Honvéd Légierőben rendszeresített őrnagyi rendfokozati jelzés paszományának darabja.

A másik ronccsal viszonylag egyszerübb dolga volt a kutatóknak. A Kopaniscse mellett lezuhant gép feltárása során 2013-ban előkerült a fényképező berendezés állásszögét vezérlő rudazat, mely egyértelmüen a Caproni 135 típusú bombázóból származik. A személyzethez köthető tárgyak közül találtak egy gombot, melyen a Magyar Királyi Honvéd Légierő emblémája látható, így bizonyítható, hogy az 1942. október 31-én lelőtt bombázó roncsai és a személyzet földi maradványai kerültek elő. Ez a feltárás azt is egyértelmüvé tette, hogy az Urivban talált, 2015-ben átvizsgált lezuhanási helyen Mocsáry őrnagy repülőgépének roncsai nyugszanak. 

Az expedícióról a Honvédelmi Minisztérium és az MTVA támogatásával Szuchy Zsuzsanna rendező „Hová tünt Mocsáry őrnagy” címmel dokumentumfilmet készített, amely hamarosan képernyőre kerül. 

Fotó: Gibás Andor, Szuchy Zsuzsanna és Karáth Zita

Galéria: Magyar repülőgéproncsok a Don-kanyarnál

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-10-02 09:28:57
Az I. világháború idején, a Kaiser flottájának talán legfélelmetesebb fegyverei az U-bootok voltak. Az UB-65 jelzésű búvárnaszádtól azonban nemcsak az ellenség tartott, hanem saját legénysége is egyenesen rettegett tőle.
2017-09-27 14:19:27
A napokban egy érdekes fotó jelent meg, melyen egy meg nem nevezett egyiptomi légibázison lencsevégre kapták ez első Ka-52-esek egyikét, ráadásul egy AH-64D Apache társaságában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.