Több mint hetven év elteltével ismerhette meg George Lenon Owens hadnagy hősi halálának pontos körülményeit unokahúga, Julie Owens Robinson.
Az Észak-Karolinában élő hölgy azért látogatott el hazánkba, hogy családja képviseletében lerója tiszteletét nagybátyja – a Kiskunlacháza és Délegyháza között lezuhant B–24-es nehézbombázó másodpilótája – emléke előtt.
Hét évtizedig gyászolta nagybátyját, magyarországi látogatása során azonban az akkor 23 esztendős repülőhadnagy halálának körülményeit is megismerhette Julie Owens Robinson.
– Két évvel ezelőtt a nagymamám házában találtam egy levelekkel teli dobozt. A levelek többségét a nagybátyám küldte haza a családjának a frontról, de voltak köztük olyanok is, amelyeket az eltűnt bajtársak hozzátartozói írtak egymásnak. Akkor fogtam fel igazán mekkora tragédiát, lelki traumát jelentett a háború, a férjek, a szeretett rokonok elvesztése. Látni akartam, hol zuhant le a nagybátyám gépe, hol halt meg – foglalta össze magyarországi látogatásának jelentőségét az Egyesült Államokban élő hölgy.
Owens hadnagy és bajtársainak halála körülményeit Magó Károly zászlós, a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke dolgozta fel egyik tanulmányában. Kutatásai során megállapította, hogy a 461. bombázócsoport Burke őrnagy vezetésével 1944. április 13-án szállt fel a hetedik bevetésére, hogy elpusztítsák a Dunai Repülőgépgyárat. A kötelék tagja volt a Paul S. Mowery hadnagy, parancsnok vezette 49-es oldalszámú gép is, fedélzetén a másodpilóta Owens hadnaggyal. A B–24-eseket a cél felett erős légvédelmi tűz mellett vadászgépek támadták meg. Amerikai jelentések szerint a bevetés során ötvennyolc vadászgéppel találkoztak, amelyek közül a kétmotorosok rakétákat is lőttek a kötelékre. A B–24 Liberatorok lövészei három támadó gép megsemmisítését és három gép valószínű lelövését jelentették. Az amerikai kötelék tizenöt gépe sérült meg a bevetés során, két bombázójuk nem tért vissza. A cél felett ugyanis egy légvédelmi lövedék eltalálta Charles W. Bauman főhadnagy 44-es oldalszámú gépének egyik motorját, ami a robbanástól kigyulladt, s a tűz az üzemanyagtartályra is átterjedt. A megsérült bombázó egy éles bal fordulatra kényszerült, aminek következtében nekiütközött Paul S. Mowery hadnagy gépének, majd a cél körzetében a földbe csapódott.
Az ütközéstől Mowery hadnagy B–24-esének egyik légcsavarja és jobb szárnyának egy darabja leszakadt, míg a gép pörögve zuhanni kezdett. Az alakzatban repülő másik bombázó személyzete azonban látta, hogy a pilóta körülbelül 600 méter magasságban kivette a Liberatort a zuhanásból. Mowery hadnagy végül Kiskunlacháza mellett, Bugyi−Alsódélegyháza-pusztánál zuhant le. A helyszínre érkező csendőrök két holttestet találtak: Owens és Mowery hadnagyokét. A másodpilóta valószínűleg az ütközés pillanatában meghalt, a gépparancsnok pedig koponyaalapi törésben, nem sokkal a becsapódás után hunyt el.
Erre a tanulmányra bukkant rá az interneten Julie Owens Robinson, aki az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és a Magyar Roncskutató Egyesület segítségének köszönhetően, férjével együtt rövidesen hazánkba érkezett. Magó Károly zászlós, a roncskutató egyesület elnöke és Mohos Nándor amatőr történész, a Magyarország fölötti amerikai légi események egyik legelismertebb szakértője kalauzolásával először azt a területet keresték fel, amely fölött a két B–24-es összeütközött, majd Owens hadnagy gépének becsapódási helyszínére utaztak, és ellátogattak a szolnoki RepTárba is. Közép-Kelet-Európa egyedülálló repüléstörténeti kiállítóhelyén őrzik ugyanis a 44-es oldalszámú bombázó motorját.
– Owens hadnagy gépe roncsainak pontos helyét egyelőre nem ismerjük, ezért unokahúgának csak a légvédelmi lövedékek által eltalált, és emiatt ütköző Bauman főhadnagy vezette Liberator motorját tudtuk megmutatni. Ezt is egy barátomnak köszönhetően találtuk meg, aki 2008 tavaszán azért hívott fel, mert egy szigetszentmiklósi gazda ekéje szántás közben elakadt. A helyszínen ásni kezdtünk, és alig húsz centi mélyen találtunk egy repülőgépmotort. Felhívtam a föld tulajdonosát, aki közölte, hogy nagyon örülne annak, ha a szántójáról elvinnénk az „akadályt”. Három nappal később a helyszínen megkezdtük a lelet feltárását. Az eredmény minden várakozásunkat felülmúlta: egy B–24H Liberator típusú amerikai bombázó motorja volt a földben. Az alkatrészeit tanulmányozva arra következtettünk, hogy légvédelmiágyú-találat érte a motort – idézte fel a közel tíz évvel ezelőtti történetet Magó zászlós, az akkori feltárás vezetője, akinek a földtulajdonos nagymamája elmondta, hogy ő még a gépet is látta. A néni huszonhárom éves volt akkor, amikor a repülőgépgyárat a Liberatorok bombázták. Családjával a pincébe menekültek, egy idő után pedig meghallották a zuhanó repülőgép ijesztő motorzúgását. Később az összetört, kiégett, de nagyjából egyben maradt törzsét is megnézték. A nagymama elmondta: a lezuhanása után a gép testét az akkori repülőgépgyárba szállították vizsgálatra.
Owens hadnagyot sokáig eltűntként kezelték.
– Nagybátyám földi maradványait már évekkel ezelőtt hazaszállíttattuk, és szülőföldjén, Észak-Karolinában helyeztük végső nyugalomra. Kíméletből azonban édesanyánknak még azt követően sem árultuk el, hogy soha többé nem fog hazatérni, miután sikerült tisztáznunk hősi halálának pontos körülményeit. Lelki megnyugvást jelent a számomra, hogy vendéglátóimnak köszönhetően azt a földet is láthattam, ahol életét veszítette – búcsúzott kísérőitől Julie Owens Robinson.
Látványos bemutatókkal színesített családi nappal ünnepelték a Magyar Honvédség megalakulásának 175. évfordulóját a budapesti Városligetben, május 21-én, vasárnap. A Magyar Honvédelem Napján tartott szabadtéri rendezvényen a harckocsik, a bemutatók és a katonazenekar aratta a legnagyobb sikert.
1986. április 26-án történt meg Európa legnagyobb nukleáris katasztrófája. A csernobili Vlagyimir Iljics Lenin atomerőmű 4-es számú RBMK-1000 típusú, grafitrudas szabályozású reaktorblokkja a konstrukció tervezési hibája, illetve sorozatos emberi mulasztások miatt kigyulladt, majd a keletkezett gőz szétvetette magát a reaktort, illetve az annak helyet adó épület tetőszerkezetét is.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és a Honvédelmi Minisztérium vezetői előtt megtartotta első állománygyűlését dr. Böröndi Gábor altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke május 5-én, Szentendrén, MH Altiszti Akadémián.
A Sargasso-tenger évszázadok óta az Atlanti-óceán egyik leghírhedtebb térségének számít, többek között azért, mert területén fekszik a Bermuda-háromszög is.
Rendkívül látványos, izgalmas; a modern, high-tech Magyar Honvédség számos elemét bemutató családi nap vár minden érdeklődőt a magyar honvédelem napja alkalmából, a budapesti Városligetben május 21-én, vasárnap, 10 és 18 óra között.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter javaslatára Novák Katalin köztársasági elnök a mai nappal felmentette beosztásából dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot, a Honvéd Vezérkar főnökét. A feladat ellátására a honvédelmi miniszter dr. Böröndi Gábor altábornagyot, a Magyar Honvédség brüsszeli NATO és EU Katonai Képviselő Hivatalának vezetőjét javasolja.
Zalaegerszegen az elmúlt időszakban valós igény mutatkozott arra, hogy jöjjön egy olyan nagy beruházás, amely kiegyenlíti a helyi vállalkozói viszonyokat. Interjú a város polgármesterével, Balaicz Zoltánnal.
Az ünnepségre március 31-én került sor Székesfehérváron, ahol – számos hazai és nemzetközi meghívott mellett – jelen volt Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke is.
Magyar idő szerint 2023. április 14-én 14 óra 15 perckor egy Ariane–5 hordozórakétán a francia guyanai Kourouról elindult az Európai Űrügynökség JUICE űrszondája a Jupiter bolygó Europa, Ganymedes és Callisto elnevezésű jeges holdjaihoz, hogy ezeket 2031-ben elérve különféle tudományos vizsgálatokat végezzen.
Csehország védelmi kiadásai a jövőben az éves bruttó hazai termék (GDP) legalább két százalékát fogják kitenni. A vonatkozó törvényt a képviselőház után május 31-én, a cseh szenátus is jóváhagyta, érvénybe lépéséhez csak az államfő aláírása szükséges.
Az utazás mindig élményekkel teli kaland, amikor végre kiszakadhatunk a mindennapok rutinjából és átadhatjuk magunkat a felfedezés örömének. A Budapest Airport számára épp ezért fontos, hogy a repülőtéri folyamatok mindenki számára stresszmentesek legyenek.