Több mint hetven év elteltével ismerhette meg George Lenon Owens hadnagy hősi halálának pontos körülményeit unokahúga, Julie Owens Robinson.
Az Észak-Karolinában élő hölgy azért látogatott el hazánkba, hogy családja képviseletében lerója tiszteletét nagybátyja – a Kiskunlacháza és Délegyháza között lezuhant B–24-es nehézbombázó másodpilótája – emléke előtt.
Hét évtizedig gyászolta nagybátyját, magyarországi látogatása során azonban az akkor 23 esztendős repülőhadnagy halálának körülményeit is megismerhette Julie Owens Robinson.
– Két évvel ezelőtt a nagymamám házában találtam egy levelekkel teli dobozt. A levelek többségét a nagybátyám küldte haza a családjának a frontról, de voltak köztük olyanok is, amelyeket az eltűnt bajtársak hozzátartozói írtak egymásnak. Akkor fogtam fel igazán mekkora tragédiát, lelki traumát jelentett a háború, a férjek, a szeretett rokonok elvesztése. Látni akartam, hol zuhant le a nagybátyám gépe, hol halt meg – foglalta össze magyarországi látogatásának jelentőségét az Egyesült Államokban élő hölgy.
Owens hadnagy és bajtársainak halála körülményeit Magó Károly zászlós, a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke dolgozta fel egyik tanulmányában. Kutatásai során megállapította, hogy a 461. bombázócsoport Burke őrnagy vezetésével 1944. április 13-án szállt fel a hetedik bevetésére, hogy elpusztítsák a Dunai Repülőgépgyárat. A kötelék tagja volt a Paul S. Mowery hadnagy, parancsnok vezette 49-es oldalszámú gép is, fedélzetén a másodpilóta Owens hadnaggyal. A B–24-eseket a cél felett erős légvédelmi tűz mellett vadászgépek támadták meg. Amerikai jelentések szerint a bevetés során ötvennyolc vadászgéppel találkoztak, amelyek közül a kétmotorosok rakétákat is lőttek a kötelékre. A B–24 Liberatorok lövészei három támadó gép megsemmisítését és három gép valószínű lelövését jelentették. Az amerikai kötelék tizenöt gépe sérült meg a bevetés során, két bombázójuk nem tért vissza. A cél felett ugyanis egy légvédelmi lövedék eltalálta Charles W. Bauman főhadnagy 44-es oldalszámú gépének egyik motorját, ami a robbanástól kigyulladt, s a tűz az üzemanyagtartályra is átterjedt. A megsérült bombázó egy éles bal fordulatra kényszerült, aminek következtében nekiütközött Paul S. Mowery hadnagy gépének, majd a cél körzetében a földbe csapódott.
Az ütközéstől Mowery hadnagy B–24-esének egyik légcsavarja és jobb szárnyának egy darabja leszakadt, míg a gép pörögve zuhanni kezdett. Az alakzatban repülő másik bombázó személyzete azonban látta, hogy a pilóta körülbelül 600 méter magasságban kivette a Liberatort a zuhanásból. Mowery hadnagy végül Kiskunlacháza mellett, Bugyi−Alsódélegyháza-pusztánál zuhant le. A helyszínre érkező csendőrök két holttestet találtak: Owens és Mowery hadnagyokét. A másodpilóta valószínűleg az ütközés pillanatában meghalt, a gépparancsnok pedig koponyaalapi törésben, nem sokkal a becsapódás után hunyt el.
Erre a tanulmányra bukkant rá az interneten Julie Owens Robinson, aki az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és a Magyar Roncskutató Egyesület segítségének köszönhetően, férjével együtt rövidesen hazánkba érkezett. Magó Károly zászlós, a roncskutató egyesület elnöke és Mohos Nándor amatőr történész, a Magyarország fölötti amerikai légi események egyik legelismertebb szakértője kalauzolásával először azt a területet keresték fel, amely fölött a két B–24-es összeütközött, majd Owens hadnagy gépének becsapódási helyszínére utaztak, és ellátogattak a szolnoki RepTárba is. Közép-Kelet-Európa egyedülálló repüléstörténeti kiállítóhelyén őrzik ugyanis a 44-es oldalszámú bombázó motorját.
– Owens hadnagy gépe roncsainak pontos helyét egyelőre nem ismerjük, ezért unokahúgának csak a légvédelmi lövedékek által eltalált, és emiatt ütköző Bauman főhadnagy vezette Liberator motorját tudtuk megmutatni. Ezt is egy barátomnak köszönhetően találtuk meg, aki 2008 tavaszán azért hívott fel, mert egy szigetszentmiklósi gazda ekéje szántás közben elakadt. A helyszínen ásni kezdtünk, és alig húsz centi mélyen találtunk egy repülőgépmotort. Felhívtam a föld tulajdonosát, aki közölte, hogy nagyon örülne annak, ha a szántójáról elvinnénk az „akadályt”. Három nappal később a helyszínen megkezdtük a lelet feltárását. Az eredmény minden várakozásunkat felülmúlta: egy B–24H Liberator típusú amerikai bombázó motorja volt a földben. Az alkatrészeit tanulmányozva arra következtettünk, hogy légvédelmiágyú-találat érte a motort – idézte fel a közel tíz évvel ezelőtti történetet Magó zászlós, az akkori feltárás vezetője, akinek a földtulajdonos nagymamája elmondta, hogy ő még a gépet is látta. A néni huszonhárom éves volt akkor, amikor a repülőgépgyárat a Liberatorok bombázták. Családjával a pincébe menekültek, egy idő után pedig meghallották a zuhanó repülőgép ijesztő motorzúgását. Később az összetört, kiégett, de nagyjából egyben maradt törzsét is megnézték. A nagymama elmondta: a lezuhanása után a gép testét az akkori repülőgépgyárba szállították vizsgálatra.
Owens hadnagyot sokáig eltűntként kezelték.
– Nagybátyám földi maradványait már évekkel ezelőtt hazaszállíttattuk, és szülőföldjén, Észak-Karolinában helyeztük végső nyugalomra. Kíméletből azonban édesanyánknak még azt követően sem árultuk el, hogy soha többé nem fog hazatérni, miután sikerült tisztáznunk hősi halálának pontos körülményeit. Lelki megnyugvást jelent a számomra, hogy vendéglátóimnak köszönhetően azt a földet is láthattam, ahol életét veszítette – búcsúzott kísérőitől Julie Owens Robinson.
Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma a közelmúltban jelentette be, hogy megkezdődött a Northrop Grumman B-21 Raider újgenerációs stratégiai bombázó előszériájának gyártása.
„Magyarország és Ausztria kiemelt partnere egymásnak, a rendszerváltás óta folyamatos az együttműködés és a tapasztalatcsere” – hangsúlyozta dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke az osztrák-magyar vezérkarfőnöki találkozón, március 7-én, Tatán.
Egyik új büszkeségünket, a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművet először a Magyar Honvédségben rendszeresítik – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a tatárszentgyörgyi gyakorló- és lőtéren, február 27-én, kedden.
A megújuló Magyar Honvédség újonnan vásárolt szárazföldi harckocsijai és lövegjei után vízi járművekkel is gazdagítja eszközállományát. Katonáink hamarosan két felújított SOC-R típusú folyami naszádot vehetnek használatba.
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke háromnapos katari látogatáson vett részt Salem bin Hamadbin Mohammed bin Aqeel Al Nabit altábornagy, a Katari Haderő Vezérkar főnökének meghívására.
India védelmi minisztériuma 2024. február 16-án hagyta jóvá 15 darab, különböző változatú Airbus Defence C295 többfeladatú, tengerészeti járőr repülőgép megvásárlását.
A NATO-tagállamok védelmi minisztereinek február 15-i brüsszeli ülésének margóján Aknamentesítő Koalíció létrehozásáról írt alá szándéknyilatkozatot a szervezet húsz országa, köztük Magyarország – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a közösségi oldalán.
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
Március elején több magas szintű delegáció látogatott a nápolyi Szövetséges Összhaderőnemi Parancsnokságra. A látogatások célja az volt, hogy megtárgyalják és kidolgozzák a NATO déli szomszédságával (Közel-Kelet, Észak-Afrika és a Száhel régiók) kapcsolatos partnerségi terveket.
Dr. Porkoláb Imre dandártábornok reméli, hogy a jövőben az eddigieknél több és tőkeerősebb magyar vállalat indul majd az Európai Védelmi Alap (EDF) idei pályázatain.
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.