2017. 10. 18. szerda
Lukács
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli tankok libanoni tapasztalatai

Art of WAR  |  2007. 01. 19., 20:32

A tavaly nyári közel-keleti harcokban 24 év óta először vettek részt nagyméretű akciókban izraeli tankok. Ez volt egyben a Merkava Mk4 tankok tűzkeresztsége is. Valójában ugyanez elmondható az 1983-ban rendszeresített Merkava Mk2-ről és az 1989-ben csapatszolgálatba álló Merkava Mk3-ról is. Az 1982-es libanoni háborúban 180 db Merkava Mk1 vett részt, azóta tankok igazából nem jutottak szerephez.

A hadmüveletek során – csakúgy, mint a múltban – az összes találatot kapott tankról információkat gyüjtöttek. Természetesen ezen információk zöme nem nyilvános, ám néhányat azért megszellőztettek. Ezek szerint a Dél-Libanonba küldött "néhány száz" Merkavának 10 százalékát érte találat. Ez volt egyben az első alkalom is, hogy a Merkaváknak modern páncéltörő rakétákkal kellett szembenézniük. A harcok során összesen 16 tank sérült meg komolyan, ebből hat páncéltörő rakéták találatának tudható be. További két tank semmisült meg, ám ezek útszéli bombák áldozatai lettek, amelyeket pont akkor hoztak müködésbe, amikor a tank felettük járt.

Evolúció – Mark2 már múzeumban

A libanoni harcok tanulsága szerint a Hezbollah páncéltörő rakétái jelentette fenyegetést túlértékelték. Az ilyen fegyverek Izrael számára utoljára az 1973-as háborúban jelentettek komoly fenyegetést, ám 1982-re az ország hadereje már sikeresen alkalmazkodott. A tavalyi harcok során a Hezbollah fegyveresei hamar belátták, hogy elölről nem tudnak kárt tenni a Merkavákban, ezért oldalt vagy hátul kell találatot elérni. Ezt azonban sokkal nehezebb kivitelezni. Az egyébként páncéltörő rakétákkal eltalált tankok közül egy sem gyulladt ki, vagy robbant fel. Ez egyrészt a fedélzeti tüzoltó rendszernek köszönhető, illetve a lőszer tárolására szolgáló teret úgy alakították ki, hogy lehetőség szerint még találat esetén se keletkezzen robbanás.

Evolúció 2. – Merkava Mark3: 2 tonnával nehezebb, és kapott egy 120 mm ágyút

A Libanonban bevetett tankok gyenge pontjának a személyzet bizonyult. Az 2000-ben kezdődött második intifáda miatt az egyébként tankokon szolgáló katonák sokkal többet voltak gyalogosan bevetésen. A tankokkal való gyakorlatozásra egyre kevesebbszer került sor, ennek megfelelően a Merkavák hatékonysága elmaradt az elvárttól.

Evolúció 3. – Merkava Mark4: a világon szolgálatban álló tankok közül a "leglaposabb"

Szintén hátráltatta a harckocsik hatékony alkalmazását, hogy számos tankról hiányoztak füstgránátvetők, s alig volt néhány, amelyet aktív védelmi rendszerrel, mint pl. a Throphyval szereltek fel. Ez szintén annak tudható be, hogy az intifáda miatt jelentős összegeket kellett más területre átcsoportosítani. Ennek elsősorban a személyzet látta kárát. A páncéltörő rakéták ugyan csak hat tankot tettek jószerivel használhatatlanná, a többi, szintén találatot kapott tanknak nemigen esett baja, ám a személyzet közül száznál is többen sebesültek, illetve haltak meg. A Hezbollah, annak ellenére, hogy tudta, hogy szemből nem tud ártani a tanknak, sokszor mégis rálőtt a tankokra, hogy az éppen körbenéző parancsnokot megöljék. Ennek megfelelően a jövőben valószínüleg kamerákkal fogják felszerelni a Merkavák egy részét. Az izraeli hadvezetés a jövőben nyilván több figyelmet fog fordítani a tankok személyzetének gyakorlatoztatására.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.
2017. 10. 06., 13:09
Ukrajna a lehető legjobban szeretné csökkenteni az energiafüggőségét Oroszországtól, ráadásul van egy hatalmas sugárszennyezett területe, amit szinte semmire nem lehet használni.

  JETfly Magazin

A Lufthansa Csoport légitársaságai mintegy 12,7 millió utast szállítottak 2017 szeptemberében, 17,8%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában. A rendelkezésre álló utaskilométerek száma 11%-kal haladta meg az előző évit, miközben az árbevétel 12,9%-kal nőtt.