Bő évtizednyi csúszás után Oroszországban beindult az új BTR-90 kerekes páncélozott szállító harcjárművek sorozatgyártása. Mint a típus neve is jelzi, a járművet még az 1990-es évek elején kezdték fejleszteni, a prototípussal pedig már 1994-re el is készültek. Ugyanakkor Oroszország a 90-es években nem volt abban az anyagi helyzetben, hogy a prototípust szériaéretté fejlesszék. A BTR-90 közvetlen elődje a BTR-80A, ám „felmenőit” egészen a BTR-60-ig lehet visszavezetni.
A BTR-90 csupán nyolc főt tud szállítani (a kétfős személyzetet nem számolva), ám cserébe erősebb páncélzattal és fegyverzettel rendelkezik, mint a korábbi típusok. Az új jármü méreteiben valamivel nagyobb, mint közvetlen elődje, így a BTR-80 hiányosságait – tudniillik nem rendelkezett elég ütőképes fegyverzettel – sikerült orvosolni, ugyanis a BTR-90-re a BMP-2 lövészpáncélos tornya került. A 30 mm-es ágyú és a koaxiális 7,62 mm-es géppuska, továbbá az AT-5 tankelhárító rakéta jelentős tüzerőt képvisel. Szintén a megnövekedett méreteknek köszönhető, hogy számos alváltozat fejlesztésére nyílik lehetőség. Tervek szerint a következő altípus már a BMP-3 lövészpáncélos tornyával készül, azaz a 100 mm-es ágyúból nem csupán hagyományos lövedékekkel, hanem akár lézerirányítással vezérelt, kumulatív töltetü páncéltörő lövedékkel is lehet tüzelni.
BTR-90 pózol
A BTR-90 exportesélyeit növeli, hogy az amerikai Strykerhez képest – amely többek között fedélzeti elektronikája miatt is népszerü a katonák körében – hasonló felszereltséggel csupán feleannyiba kerül.