2025. 04. 27.
Zita
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Schneider CA1 – az első francia harckocsi

Art of WAR  |  2007. 06. 12., 20:33

A franciák, akik tisztában voltak az angolok harckocsikísérleteivel, bár némiképp szkeptikusak voltak annak alkalmazhatóságát illetően, megpróbálkoztak egy saját fejlesztésű harckocsi előállításával. Ebben az időben Franciaországban inkább a tábori tüzérség eszközeinek számbeli növelésére koncentráltak. De azért nekik is megvolt a maguk Swinton ezredese, Estienne ezredes személyében, akinek sikerült meggyőznie Joseph Joffre-t, a francia haderő főparancsnokát a harckocsi hasznosságáról. A Schneider cég abban az időben Franciaország egyik nagy fegyvergyártója volt. 1915 januárjában azt a megbízatást kapták, hogy fejlesszenek ki egy traktort a nehéztüzérség számára.

Ezért a cég elküldte főmérnökét, Eugene Brillié-t, hogy tanulmányozza az amerikai Holt cég mezőgazdasági lánctalpas traktorait. A Holt cég éppen akkor Angliában vett részt egy teszt programon. Visszatérve Brillié, aki korábban már résztvett páncélautók tervezésében Spanyolország számára, meggyőzte a cég vezetését, hogy tanulmányokba kezdhessen egy Tracteur blindé et armé (egy páncélozott és felfegyverzett traktor) megépítéséhez, amit a Baby Holt alvázán képzelt el. Végül is két darabot a Holt cégtől megrendelt traktorok közül beáldoztak a cél érdekében.

A harckocsi szemből...

1915 júliusában ez az egyéni kezdeményezés azután találkozott egy hivatalossal. Jean-Louis Bréton, mérnök, aki egyben a parlament tagja is volt, fejlesztési programot indított egy szögesdrótvágó gépezet megalkotására. A megrendelt 15 db Baby Holt traktorból 10 db-ot szereltek fel páncélzattal és erősítettek rájuk drótvágót.

1915. december 9-én mutatták be az első jármüvet a francia hadseregnek. Az egyik szemlélő Jean-Baptiste Eugene Estienne ezredes (1860-1936) volt, aki igen nagy tekintélynek örvendett a hadseregen belül páratlan technológiai és harcászati szakértelmének köszönhetően. Estienne számára a bemutatott jármü a megtestesülését jelentette annak a fogalomnak amit ő a gondolataiban, mint automata harcjármüvet már megalkotott.

A harckocsi belölről...

December 12-én Estienne ezredes már a vezérkarnak ismertette tervét egy páncélos alakulat felállításáról, amit lánctalpas jármüvekkel látnának el. A terv jóváhagyásra talált és 1916. február 25-én 400 db jármüvet rendeltek meg, darabonként 56 ezer francia frankért. Még januárban döntés született arról, hogy ne a Holt cég Baby traktorjának alvázát használják, hanem a hosszabb 75 lóerős Holt traktorét. Emiatt az egész páncélozott felépítményt teljesen át kellett alakítani, amit február végére végre is hajtottak.

A sorozat első darabját szeptember 5-én szállították le a francia hadseregnek.  Az első francia harckocsi neve akkor még Tracteur A volt. A Schneider CA nevet csak később ragasztották hozzá a gyártó cég neve után. A francia Schneider et Cie hadiipari üzem, ahol készítették, még ma is létezik. Schneider Electric néven a villamosenergia szektorban vannak érdekeltségei számos országban,így hazánkban is. A Schneider után a harckocsi nevében a CA roham harcjármüvet takar (Char-harci szekér,tank; Assaut-roham,ostrom).

Később a gyártást áthelyezték a Schneider cég egyik leányvállalatához, a SOMUA-hoz.

A jármüvet hat fős kezelőszemélyzethez építették, egy 75 mm-es ágyúval, és egy Hotchkiss géppuskával. Első harcbavetésére 1917. április 16-án került sor a második Aisne-i csatában. A harcjármü azonban gyengén szerepelt. A szellőző berendezések és a figyelő eszközök hiánya megnehezítette az eszköz használatát. A vékony páncélzat és a belső üzemanyagtartály pedig roppant sérülékenynek bizonyult, és könnyen lángra lobbant, veszélyessé téve a jármüvet a kezelőszemélyzet számára. A harckocsinak korlátozott volt a terepjáró képessége is, mivel hosszú testéhez képest rövidek voltak a lánctalpai. A francia hadvezetés végül úgy döntött, hogy mellőzi inkább ezt a harckocsit és helyette a brit Mark V-ből rendeltek.

A harckocsi ma egy múzeumban

A következő részben a Renault FT-17 harckocsit mutatjuk be.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  NÉPSZERŰ HÍREK