2024. 12. 14. szombat
Szilárda
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Schneider CA1 – az első francia harckocsi

Art of WAR  |  2007. 06. 12., 20:33

A franciák, akik tisztában voltak az angolok harckocsikísérleteivel, bár némiképp szkeptikusak voltak annak alkalmazhatóságát illetően, megpróbálkoztak egy saját fejlesztésű harckocsi előállításával. Ebben az időben Franciaországban inkább a tábori tüzérség eszközeinek számbeli növelésére koncentráltak. De azért nekik is megvolt a maguk Swinton ezredese, Estienne ezredes személyében, akinek sikerült meggyőznie Joseph Joffre-t, a francia haderő főparancsnokát a harckocsi hasznosságáról. A Schneider cég abban az időben Franciaország egyik nagy fegyvergyártója volt. 1915 januárjában azt a megbízatást kapták, hogy fejlesszenek ki egy traktort a nehéztüzérség számára.

Ezért a cég elküldte főmérnökét, Eugene Brillié-t, hogy tanulmányozza az amerikai Holt cég mezőgazdasági lánctalpas traktorait. A Holt cég éppen akkor Angliában vett részt egy teszt programon. Visszatérve Brillié, aki korábban már résztvett páncélautók tervezésében Spanyolország számára, meggyőzte a cég vezetését, hogy tanulmányokba kezdhessen egy Tracteur blindé et armé (egy páncélozott és felfegyverzett traktor) megépítéséhez, amit a Baby Holt alvázán képzelt el. Végül is két darabot a Holt cégtől megrendelt traktorok közül beáldoztak a cél érdekében.

A harckocsi szemből...

1915 júliusában ez az egyéni kezdeményezés azután találkozott egy hivatalossal. Jean-Louis Bréton, mérnök, aki egyben a parlament tagja is volt, fejlesztési programot indított egy szögesdrótvágó gépezet megalkotására. A megrendelt 15 db Baby Holt traktorból 10 db-ot szereltek fel páncélzattal és erősítettek rájuk drótvágót.

1915. december 9-én mutatták be az első jármüvet a francia hadseregnek. Az egyik szemlélő Jean-Baptiste Eugene Estienne ezredes (1860-1936) volt, aki igen nagy tekintélynek örvendett a hadseregen belül páratlan technológiai és harcászati szakértelmének köszönhetően. Estienne számára a bemutatott jármü a megtestesülését jelentette annak a fogalomnak amit ő a gondolataiban, mint automata harcjármüvet már megalkotott.

A harckocsi belölről...

December 12-én Estienne ezredes már a vezérkarnak ismertette tervét egy páncélos alakulat felállításáról, amit lánctalpas jármüvekkel látnának el. A terv jóváhagyásra talált és 1916. február 25-én 400 db jármüvet rendeltek meg, darabonként 56 ezer francia frankért. Még januárban döntés született arról, hogy ne a Holt cég Baby traktorjának alvázát használják, hanem a hosszabb 75 lóerős Holt traktorét. Emiatt az egész páncélozott felépítményt teljesen át kellett alakítani, amit február végére végre is hajtottak.

A sorozat első darabját szeptember 5-én szállították le a francia hadseregnek.  Az első francia harckocsi neve akkor még Tracteur A volt. A Schneider CA nevet csak később ragasztották hozzá a gyártó cég neve után. A francia Schneider et Cie hadiipari üzem, ahol készítették, még ma is létezik. Schneider Electric néven a villamosenergia szektorban vannak érdekeltségei számos országban,így hazánkban is. A Schneider után a harckocsi nevében a CA roham harcjármüvet takar (Char-harci szekér,tank; Assaut-roham,ostrom).

Később a gyártást áthelyezték a Schneider cég egyik leányvállalatához, a SOMUA-hoz.

A jármüvet hat fős kezelőszemélyzethez építették, egy 75 mm-es ágyúval, és egy Hotchkiss géppuskával. Első harcbavetésére 1917. április 16-án került sor a második Aisne-i csatában. A harcjármü azonban gyengén szerepelt. A szellőző berendezések és a figyelő eszközök hiánya megnehezítette az eszköz használatát. A vékony páncélzat és a belső üzemanyagtartály pedig roppant sérülékenynek bizonyult, és könnyen lángra lobbant, veszélyessé téve a jármüvet a kezelőszemélyzet számára. A harckocsinak korlátozott volt a terepjáró képessége is, mivel hosszú testéhez képest rövidek voltak a lánctalpai. A francia hadvezetés végül úgy döntött, hogy mellőzi inkább ezt a harckocsit és helyette a brit Mark V-ből rendeltek.

A harckocsi ma egy múzeumban

A következő részben a Renault FT-17 harckocsit mutatjuk be.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK